15 879 läst · 38 svar
16k läst
38 svar
Vad ska ni göra i er trädgård iår.
OJ vad fin min trädgård är i solskenet
Jag måste ut och fotografera så ni får se vad den där utgrävningen har gjort med min Rhododendron. Jag visste att den hade tagit sig men JÄKLAR vad tydligt det blir när man ser en före bild.
Jaha om ni tittar på flygbilden på mitt hus så grävdes det idag ut i vänster nedre hörn ut för en damm och vänster över hörn grunden till ett växthus.
i högerhörn där man ser en rad så är det vinbärsbuskar som jag har flyttat. Där ska anläggas en rabatt. MYCKET att göra. men dammen blir är inte ens med på prioriteringslistan. den Bara grävdes ut när grävmaskinen ändå var här.
Jag måste ut och fotografera så ni får se vad den där utgrävningen har gjort med min Rhododendron. Jag visste att den hade tagit sig men JÄKLAR vad tydligt det blir när man ser en före bild.
Jaha om ni tittar på flygbilden på mitt hus så grävdes det idag ut i vänster nedre hörn ut för en damm och vänster över hörn grunden till ett växthus.
i högerhörn där man ser en rad så är det vinbärsbuskar som jag har flyttat. Där ska anläggas en rabatt. MYCKET att göra. men dammen blir är inte ens med på prioriteringslistan. den Bara grävdes ut när grävmaskinen ändå var här.
Bara det roliga kvar.. att anlägga.
Grävningen är supertråkig men det har du redan fått fixat.
Grävningen är supertråkig men det har du redan fått fixat.
Ja jag får väl osse slänga upp ett stort lass bilder.. Bilder e roligt, älskar bilder så man ser va folk håller på med..
Ja var ska vi börja..
Pergolan o spaljen har ni redan sett.. färdigbyggd för nårra dagar sen:
Sen har det lagts kantsten runt en rabatt.. Längst till vänster växer rabarber:
Det har rensats och gjorts fint i dessa rabatter:
Har byggt ett staket mellan häcken och stugen och mellan stugan och garaget.. Vi har häck mellan oss och grannen men dom bryr sig inte så mycket om vilken trädgård deras ungar springer i (går genom häcken) och vi vill själva välja när vi vill ha besök.. Osse ska det passas en hel del hundar i sommar:
Pågående just nu är att sätta kantsten runt rabatten som vi har runt altanen. Här var bara utgrävt innan:
Samma här, det var gräs mellan varje plantering och längst in vid altanen:
Här var också gräs ända in till altanen..:
Osse ett par bilder på trädgården.. Har inga nya på våran framsida just nu men de kommer senare. Växthuset syns bakom björken:
Friggeboden/lekstugan i den ena änden:
Och växthuset i den andra:
Alla träd man ser på alla bilder står på våran tomt. Dessa har stått sen vi köpte tomten.. Några är äppleträd och ett är päronträd.. några björkar osse nått annat jag inte har koll på vad det är..
Om någon med skarp syn sett att det är en lite höjdskillnad i gräsmattan, syns på bilden här ovan i en S form som följer bortre änden av altanan och hit lite längre än torkvindan så stämmer det.. den är medveten.
Tanken är att någon gång skala av gräset i kanten och lägga kantsten runt hela och fylla kanten med natursten och ha diverse gräs och taklökar där.
Ja var ska vi börja..
Pergolan o spaljen har ni redan sett.. färdigbyggd för nårra dagar sen:
Sen har det lagts kantsten runt en rabatt.. Längst till vänster växer rabarber:
Det har rensats och gjorts fint i dessa rabatter:
Har byggt ett staket mellan häcken och stugen och mellan stugan och garaget.. Vi har häck mellan oss och grannen men dom bryr sig inte så mycket om vilken trädgård deras ungar springer i (går genom häcken) och vi vill själva välja när vi vill ha besök.. Osse ska det passas en hel del hundar i sommar:
Pågående just nu är att sätta kantsten runt rabatten som vi har runt altanen. Här var bara utgrävt innan:
Samma här, det var gräs mellan varje plantering och längst in vid altanen:
Här var också gräs ända in till altanen..:
Osse ett par bilder på trädgården.. Har inga nya på våran framsida just nu men de kommer senare. Växthuset syns bakom björken:
Friggeboden/lekstugan i den ena änden:
Och växthuset i den andra:
Alla träd man ser på alla bilder står på våran tomt. Dessa har stått sen vi köpte tomten.. Några är äppleträd och ett är päronträd.. några björkar osse nått annat jag inte har koll på vad det är..
Om någon med skarp syn sett att det är en lite höjdskillnad i gräsmattan, syns på bilden här ovan i en S form som följer bortre änden av altanan och hit lite längre än torkvindan så stämmer det.. den är medveten.
Tanken är att någon gång skala av gräset i kanten och lägga kantsten runt hela och fylla kanten med natursten och ha diverse gräs och taklökar där.
Redigerat:
Min "bättre" hälf börjar svullna om magen och kan/vill inte göra så mycket.. så det är tur att man som "sämre" hälft här tycker det är kul att greja runt i trädgården.. Jag har nog det största intresset av oss när det gäller bygga och trädgård.
Hon brukar därimot vara bra på att göra en "to do list"..
Hon brukar därimot vara bra på att göra en "to do list"..
Vi har byggt två odlingsbänkar runt 1,40x5 meter av mursten vilka är tänkta att inhysa diverse ätbara grönsaker och kryddor.
Förstorat uppfarten så den numera inrymmer både soptunnor och cyklar vilka stod på gräsmattan förut.
Planterat en rosenhäck, Rosa Rugosa Hansa.
Flyttat gräsmattan efterhand som jag grävt bort den och då passat på att höja marken där det varit möjligt, bor i en backe så tomten sluttar sådär lagom störigt överallt.
Sen har det tillkommit fläder,syren,mullbär och vindruva samt backnejlika och backtimjan som tänkta marktäckare runt befintliga vinbärsbuskar, röda,svarta och vita och säkert nån blomma till.
Det inhandlades en del i blom/buskväg igår med som jag redan glömt namnet på
Men gula hallon och klematis samt smultron var där med hem i alla fall.
Ska planteras och donas en hel del i ena hörnet av trädgården som varit lite bortglömd.Lite osäker på vad där ska bli men hoppas nån annan här har bättre koll
Sen kommer vi säkert på nåt till efterhand.
Förstorat uppfarten så den numera inrymmer både soptunnor och cyklar vilka stod på gräsmattan förut.
Planterat en rosenhäck, Rosa Rugosa Hansa.
Flyttat gräsmattan efterhand som jag grävt bort den och då passat på att höja marken där det varit möjligt, bor i en backe så tomten sluttar sådär lagom störigt överallt.
Sen har det tillkommit fläder,syren,mullbär och vindruva samt backnejlika och backtimjan som tänkta marktäckare runt befintliga vinbärsbuskar, röda,svarta och vita och säkert nån blomma till.
Det inhandlades en del i blom/buskväg igår med som jag redan glömt namnet på
Men gula hallon och klematis samt smultron var där med hem i alla fall.
Ska planteras och donas en hel del i ena hörnet av trädgården som varit lite bortglömd.Lite osäker på vad där ska bli men hoppas nån annan här har bättre koll
Sen kommer vi säkert på nåt till efterhand.
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Nu har det i allafall börjat hända saker här på tomten. Vi har handlat täckbark för vinbärsbuskarna och markduk, handlat blommor till trappen.
Jag har planterat om tomaterna, gräslöken och köpt fem olika örter gulbladig oregano, mejram, basilika, rosmarin och timjan tror jag det var, i två stora lerkrukor.
Jag har planterat om tomaterna, gräslöken och köpt fem olika örter gulbladig oregano, mejram, basilika, rosmarin och timjan tror jag det var, i två stora lerkrukor.
I morgon blir det en tur till Skåne-Plantor i staffanstorp.. ska titta på träd och lite annat och sen går man o tittar runt på allt möjligt halva dagen..
Men just i trädgården händer det nog inte så mycket imorgon.. men snart.. har en stor rabatt under planering.. lite i huvudet och lite på papper..
Men just i trädgården händer det nog inte så mycket imorgon.. men snart.. har en stor rabatt under planering.. lite i huvudet och lite på papper..
Tja det är väl inte riktigt ett trädgårdsprojekt, men jag skall bredda våran garageuppfart så att det går att få plats med tre bilar i bredd. Då får en del av buskarna och gräsmattan offras. Sen så skall vi ta bort ett par rabatter som mest innehåller ogräs och annat skräp för att göra en snygg stenläggning med kattskallar typ. Där kommer det sedan att anläggas mer begränsade rabatter också. Snygga krukor kanske. Sen så skall diverse gropar i gräsmattan jämnas ut. Det skall snygga till på framsidan av räcket till altanen och det skall byggas en farstukvist med ljugarbänk. För övrigt inget speciellt....
Blev ett familjeträd med 3 olika sorter på.. så imorgon ska det grävas o planteras..Benny_o_Lina skrev:I morgon blir det en tur till Skåne-Plantor i staffanstorp.. ska titta på träd och lite annat och sen går man o tittar runt på allt möjligt halva dagen..
Ja och såhär blev äppelträdet.. Ett familjeträd med 3 olika sorter:
Idag har jag skruvat ihop en väldigt fin rosenportal från Biltema.
Ett under av ingenjörskonst
Kändes i alla fall prisvärd men det är kanske nu innan jag fått den på plats då....
Den ska i alla fall inte synas ifall rosorna sköter sig så tror nog det blir bra det hela.
Men frågan är ifall där inte ska dit 2 stycken till så det blir 3 på rad?
Både för estiken och hållfastheten.
Ett under av ingenjörskonst
Kändes i alla fall prisvärd men det är kanske nu innan jag fått den på plats då....
Den ska i alla fall inte synas ifall rosorna sköter sig så tror nog det blir bra det hela.
Men frågan är ifall där inte ska dit 2 stycken till så det blir 3 på rad?
Både för estiken och hållfastheten.
Hos oss blir det en upphöjd, murad odlingsbädd för soldyrkande växter. Odlingsbädden ramar delvis in en cirkel som ska fyllas med nån sorts sand eller grus istället för gräsmatta (mest mossa faktiskt). Så ska entrén få sig ett ansiktslyft och ett staket runt framsidan byggas. Listan kan göras hur lång som helst! Trädgårdsarbete är roligt.