Snälla. Låt mig leva ett tag till :)

p.s. jag letade men lyckades inte hitta nån "sex"hjulsdriven betongbil på youtube :p
 
falegname
stilofunk skrev:
Här kan man se Haldex (Volvo) mot Subaru i lerig backe:
[länk]
Vilket år??:D
 
Tyresö
stilofunk skrev:
Här kan man se Haldex (Volvo) mot Subaru i lerig backe:
[länk]

Jo, Subaru har säkert något hjälpmedel som är bättre än Haldex. Jag har aldrig påstått något annat - däremot har jag påstått att Haldex är bra - och dessutom bättre än att inte ha något hjälpmedel alls.

Men jag har aldrig påstått att Haldex är det bästa systemet, och jag bryr mej inte så mycket heller. Det är bara helt enkelt en tillfällighet att vi har det systemet i våra bilar - och vi hade inte ens en tanke på Haldex-systemet när vi beställde bilarna.
 
stilofunk skrev:
Här kan man se Haldex (Volvo) mot Subaru i lerig backe:
[länk]
Nej det kan man inte. Den där bilen har inte haldex utan den visco-diff volvo använde tidigare.
 
falegname
MathiasS skrev:
Nej det kan man inte. Den där bilen har inte haldex utan den visco-diff volvo använde tidigare.
Misstänkte oxå det !d^_^b Men när började volvo med haldex? Måste ha varit bra nära detta test.
 
Tyresö
MathiasS skrev:
Nej det kan man inte. Den där bilen har inte haldex utan den visco-diff volvo använde tidigare.
Hoppsan.....jaha då sprack det bevismaterialet....
 
falegname skrev:
Misstänkte oxå det !d^_^b Men när började volvo med haldex? Måste ha varit bra nära detta test.
Det kom med MY2003 dvs bilar levererade sent 02 kan ha det. Enklast är att se på modellbeteckningen. Heter dom XC70 har dom haldex, heter dom v70XC så är det sliskokoppling.
 
falegname
Tänkte köpa en volvo 850 awd, men när jag insåg vilket crap viskokopplingen var, vart det en svenssåld 850 R -97-a istället. Det var en superbil!!
Det var tider det.
 
Så här tycker jag: skaffa dig en liten 3-dörrars Toyota RAV4 med 4WD och gör som jag: ta dig fram var f-n som helst och skulle DET vara omöjligt; lägg in diff-spärren och fortsätt köra! Tycker du bilen känns liten; åk till IKEA och handla; du får in en extra Billy bokhylla om du flyttar på ett nackstöd - kort sagt; bilen är helt makalös både i drift och ekonomi. Har snart kört 31' mil och byter allvädersdäcken efter 13.500 mil - dessutom är bilen JÄTTEROLIG att ha, både för sinnet och plånboken!
 
W
Milkshaken skrev:
Självklart vet jaginte omständigheterna Wester... Men samtidigt säger min erfarenhet... ca 170.000 mil (Yrkeschaufför) att man nog borde kolla upp sig i olika situationer... Jag har varit i ett otal med olika situationer,,,, både med och utan livet som insats....... Så kom inte till mig och säg vad jag ska tycka eller ej... Utan prata isf ur skägget så ska jag förklara mycket om hur svenskar är i trafiken..... Tror du kommer bli mörkädd....

jag har dock inte varit med om nåt bankrån, kidnappning eller liknande,,,, om det är det du ska relatera till.... Där vinner du isf..... :)

Förklara gärna mera Wester.....
Ante mig att du var yrkes chaffis, sådanna kan vi vanliga bilister säga ett och annat om.
Men för att återgå till historien så inträffade de båda olyckorna i USA i ska Ice Storms (slå upp det på wiki om du inte vet vad det e). Något liknande finns inte här vad jag vet eller har träffat på. Flera cm is överallt, allt rasar, tele + el ledningar träd, jag i princip det mesta. Det bli ju såklart superhalt och det kommer fruktansvärt fort. Dubbförbud råder tyvärr i många stater oxo.
Men du med dina 170 000 mil (som inte e nått mot riktiga truckers over there) kan väll berätta precis hur det är och hur man gör när man ligger på vägen och det börjar isa upp något sinnesjukt inom några minuter.
 
Jag har Toyota Rav4 och det är ingen busbil direkt när det blir halt, hela intrumentpanelen blir som en julgran bara den tror att det är halt. BMW som vi har också är det tvärt om, den larmar ungefär "märkte du att det var halt" så det är lite mera bus, systemen griper in betydligt senare jämfört med Toyotan. Sedan har jag i praktiken inte märkt någon skillnad i framkomligheten mellan Rav4 ochj 325xi på småvägar.

Vi hade ett tag en Terrano med hög och låg växel enligt gamla skolan och den fixade inte situationer som morderna 4wd system fixar, den körde fast duktigt ibland.

Men kan säga att i 130 på motorväg i snömodd är BMW rena pansarvagnen, man vaggas rejält in i falsk säkerhet antar jag, men jag har provocerat den mycket och den har löst allt hittils.
 
pbengtsson skrev:
Men kan säga att i 130 på motorväg i snömodd är BMW rena pansarvagnen, man vaggas rejält in i falsk säkerhet antar jag, men jag har provocerat den mycket och den har löst allt hittils.
Detta får mig att tänka på när jag precis hade köpt min Kapitän -59 och rejsade med en kompis.

Körde i 140km/h i snömodd med 3 olika sorters sommardäck på..... :blushing:
 
Tyresö
skalman1 skrev:
Detta får mig att tänka på när jag precis hade köpt min Kapitän -59 och rejsade med en kompis.

Körde i 140km/h i snömodd med 3 olika sorters sommardäck på..... :blushing:

Du kanske skulle prova på fallskärmshoppning i stället - betydligt säkrare än att rejsa med dom förutsättningarna - och med samma adrenalinkick.....åtminstone dom första 25 hoppen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.