13 152 läst · 171 svar
13k läst
171 svar
Vad ska man ha för bil?
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
Körde 4wd förra vintern (audi a4 TS quattro 220hk original och 260 med BSR mappning), visst den tog sig fram helt ok då det hade snöat och inte var plogat, men var plågsamt tråkig och omotiverat törstig de resterande 9 månaderna på året. Om man inte bor i norra norrland fattar jag inte hur man kan välja bil efter hur vädret är några veckor om året?
260 olidligt tråkiga audikusar som driver på alla fyra? Vi lider verkligen med dig.
hellre en fyrhjulsdriven bil dimensionerad för att ta sig fram året om, även under de veckor/månader som det är vinter, än en bil utan tak som går att använda de dagar om året då det råkar vara tillräckligt vackert väder. Eller varför inte resonera likadant med huset? Värmesystemet behöver ju inte dimensioneras efter att det blir så jättekallt...
hellre en fyrhjulsdriven bil dimensionerad för att ta sig fram året om, även under de veckor/månader som det är vinter, än en bil utan tak som går att använda de dagar om året då det råkar vara tillräckligt vackert väder. Eller varför inte resonera likadant med huset? Värmesystemet behöver ju inte dimensioneras efter att det blir så jättekallt...
Audin kändes "trygg" i alla lägen, men alltid tråkigt understyrd, med kass feedback och tråkig motorkarraktär.pjfj skrev:260 olidligt tråkiga audikusar som driver på alla fyra? Vi lider verkligen med dig.
hellre en fyrhjulsdriven bil dimensionerad för att ta sig fram året om, även under de veckor/månader som det är vinter, än en bil utan tak som går att använda de dagar om året då det råkar vara tillräckligt vackert väder. Eller varför inte resonera likadant med huset? Värmesystemet behöver ju inte dimensioneras efter att det blir så jättekallt...
Denna vinter (med betydligt mer snö än förra) kör jag framhjulsdriven riktigt låg Alfa och bakhjulsdriven BMW, och har hittills inte haft några som helst problem att ta mig fram även där det inte varit plogat.
Hade jag bott längst in på en väg som inte plogas på en ort där det är snö 6 mån/år hade jag självklart haft någon form av 4wd fordon (iaf på vintern). Men det känns helt meningslöst att köra en tung/tråkig/törstig bil året om bara för att det teoretiskt sett KAN komma 30cm snö över en natt.
men Viding, Du glömmer ju helt ballfaktorn, det får för fan kosta något att blåsa omkring i en suv med V8......Viding skrev:Audin kändes "trygg" i alla lägen, men alltid tråkigt understyrd, med kass feedback och tråkig motorkarraktär.
Denna vinter (med betydligt mer snö än förra) kör jag framhjulsdriven riktigt låg Alfa och bakhjulsdriven BMW, och har hittills inte haft några som helst problem att ta mig fram även där det inte varit plogat.
Hade jag bott längst in på en väg som inte plogas på en ort där det är snö 6 mån/år hade jag självklart haft någon form av 4wd fordon (iaf på vintern). Men det känns helt meningslöst att köra en tung/tråkig/törstig bil året om bara för att det teoretiskt sett KAN komma 30cm snö över en natt.
Sant, en av mina nuvarande bilar dricker helt i paritet med din SUV ca 1,4L/mil, men den är rolig att köra, så det spelar ingen roll.saturnus skrev:
Vi har nog dock lite olika smak vad gäller bilar, är ingen SUV-fantast...
Lite kommentarer om Haldex mm. Audi Q7 har Torsendiff liksom nuvarande VW Touareg även om dom skiljer lite grann (Touaregen lättare och lägre inre friktion i själva torsenenheten). Till Touareg V6 TDI modellen kan man idag välja till en annan kraftöverföring =den som fanns i förra generationen med lågväxel osv (men nu har den dessutom diffspärr i bakaxeln som standardi dagens utförandet.)
VW Phaeton har också Torsen. Q5 har Torsen. Tiguan liksom Yeti Haldex. Golf och Passat har Haldex idag. (Historiskt har det suttit andra system i dessa modeller också)
Sen finns det olika "generationer/utföranden" med olika funktionalitet osv. Torsen är egentligen ett Amerikanskt företag (Gleason Corporationsom) äger "patentet"? där Audi (Volkswagen Group) köp rättigheten att använda den tekniken i sina bilar. Så den används i allra högsta grad även idag.
Sen finns det en mängd andra tekniska 4WD system på marknaden också med olika fördelar respektive nackdelar. Inget system är bäst på allt!
När det gäller vinterdäck och framkolighet i lössnö så handlar det mycket om att kunna tränga ner genom snön för att hitta bättre friktion djupare ner närmare backen. Så smalare däck är i princip alltid bättre i lössnö eftersom det tränger ner bättre genom snön. I vissa specifika (ovanliga) fall skulle ett brett däck kunna vara bättre eftersom man då utnyttjar en större yta där det på viss punkter på marken kan vara högre friktion och man kanske kan utnyttja det. På samma sätt kanske man kan "skyffla" mer snö med ett bredare däck men då pratar vi mer om ren offroadkörning än en familjebil på en oplogad stormarknadsparkering!
Markfrigången är det oftast som ställer till det när det gäller ren framkomlighet i djup snö och liknande. Så gamla Citroën bilar hade otroligt bra framkomlighet eftersom man enkelt kunde hissa upp dom och inte bli hängande på underredet. Sen kanske man kan ha en teori om att breda däck flyter ovanpå som en form att "surfa" men jag tror inte riktigt att det är vidare effektivt. Dessutom hänger det på att surfa så är ju hög fart oslagbart!
Rallybilar kör alltid på relativt smala däck när det är mycket snö på vägen. Är det däremot mer grus och i vissa fall asfalt så väljer man eventuellt ett bredare däck. Dubb gör i princip endast nytta på is men då gör det verkligen skillnad också! Tänk på att det ofta kan vara isbelagt vid tex rödljus osv. Sen kan man diskutera partiklar osv men det är en helt annan fråga än grepp. Sen att det sällan är halkigt är ju kanske en tröst men det är å andra sidan när det är halkigt som man verkligen behöver allt grepp man kan få även om det så bara är ett par gånger/vinter.
Börjar man diskutera sannolikhet och halk/väderstatistik så är man ju inne på samma spår som hur ofta "används" en airbag och andra säkerhetssystem i bilen egentligen? Dubbdäck kan man se som en försäkring vid de få tillfällen då det är riktigt halkigt och då det är stooor skillnad på att försöka få stopp på en bil med fräscha dubbdäck jämfört med fräscha dubbfria. Sen kanske man vill ha dubbfritt för att det är tystare och "aningens" bättre grepp på ren asfalt men då har man ju gjort en prioritering. Man blir ju uttröttad av att köra i en bullrig bil så då kanske en olycka kommer av det och sen anpassar man sin körstil när det är ishalka.
Sen får man ju funder på vilket underlag man vill att bilen ska vara bäst på? Kall asfalt, isgata, vanlig packad vinterväg eller ren ishalka. Olika förhållanden där olika däck kan vara olika bra.
(Jag jobbar yrkesmässigt med att utbilda bilsäljare på bilteknik så det är ofta såna här diskussionerna kommer upp där det finns mycket tyckande om att det ena eller andra är "bäst" när det korrekta svaret egentligen alltid är "det beror på" )
VW Phaeton har också Torsen. Q5 har Torsen. Tiguan liksom Yeti Haldex. Golf och Passat har Haldex idag. (Historiskt har det suttit andra system i dessa modeller också)
Sen finns det olika "generationer/utföranden" med olika funktionalitet osv. Torsen är egentligen ett Amerikanskt företag (Gleason Corporationsom) äger "patentet"? där Audi (Volkswagen Group) köp rättigheten att använda den tekniken i sina bilar. Så den används i allra högsta grad även idag.
Sen finns det en mängd andra tekniska 4WD system på marknaden också med olika fördelar respektive nackdelar. Inget system är bäst på allt!
När det gäller vinterdäck och framkolighet i lössnö så handlar det mycket om att kunna tränga ner genom snön för att hitta bättre friktion djupare ner närmare backen. Så smalare däck är i princip alltid bättre i lössnö eftersom det tränger ner bättre genom snön. I vissa specifika (ovanliga) fall skulle ett brett däck kunna vara bättre eftersom man då utnyttjar en större yta där det på viss punkter på marken kan vara högre friktion och man kanske kan utnyttja det. På samma sätt kanske man kan "skyffla" mer snö med ett bredare däck men då pratar vi mer om ren offroadkörning än en familjebil på en oplogad stormarknadsparkering!
Markfrigången är det oftast som ställer till det när det gäller ren framkomlighet i djup snö och liknande. Så gamla Citroën bilar hade otroligt bra framkomlighet eftersom man enkelt kunde hissa upp dom och inte bli hängande på underredet. Sen kanske man kan ha en teori om att breda däck flyter ovanpå som en form att "surfa" men jag tror inte riktigt att det är vidare effektivt. Dessutom hänger det på att surfa så är ju hög fart oslagbart!
Rallybilar kör alltid på relativt smala däck när det är mycket snö på vägen. Är det däremot mer grus och i vissa fall asfalt så väljer man eventuellt ett bredare däck. Dubb gör i princip endast nytta på is men då gör det verkligen skillnad också! Tänk på att det ofta kan vara isbelagt vid tex rödljus osv. Sen kan man diskutera partiklar osv men det är en helt annan fråga än grepp. Sen att det sällan är halkigt är ju kanske en tröst men det är å andra sidan när det är halkigt som man verkligen behöver allt grepp man kan få även om det så bara är ett par gånger/vinter.
Börjar man diskutera sannolikhet och halk/väderstatistik så är man ju inne på samma spår som hur ofta "används" en airbag och andra säkerhetssystem i bilen egentligen? Dubbdäck kan man se som en försäkring vid de få tillfällen då det är riktigt halkigt och då det är stooor skillnad på att försöka få stopp på en bil med fräscha dubbdäck jämfört med fräscha dubbfria. Sen kanske man vill ha dubbfritt för att det är tystare och "aningens" bättre grepp på ren asfalt men då har man ju gjort en prioritering. Man blir ju uttröttad av att köra i en bullrig bil så då kanske en olycka kommer av det och sen anpassar man sin körstil när det är ishalka.
Sen får man ju funder på vilket underlag man vill att bilen ska vara bäst på? Kall asfalt, isgata, vanlig packad vinterväg eller ren ishalka. Olika förhållanden där olika däck kan vara olika bra.
(Jag jobbar yrkesmässigt med att utbilda bilsäljare på bilteknik så det är ofta såna här diskussionerna kommer upp där det finns mycket tyckande om att det ena eller andra är "bäst" när det korrekta svaret egentligen alltid är "det beror på" )
JAg har provat massor med fyrhjulsdrivna bilar
BMW 525IX
Suzuki Viagra
Grand Cherokee V8
V70 AWD
Audi A4 Quattro
Nu har jag Hummer H3
Hummern tar sig fram grymt.
slår i diffspärr och lågväxel när det behövs. har dragit upp en lastbil ur ett mindre dike.
Grand cherokeen näst bäst
BMW:n trea fast den var grym att ta sig loss med, hade snö upp till lysena och det stoppade inte bilen.
Audin var bra
Volvon kass
Viagran körde jag inte så mycket men rätt bra på att klättra i berg med.
Bäst per insatt krona vinner Jeepen alla gånger
BMW 525IX
Suzuki Viagra
Grand Cherokee V8
V70 AWD
Audi A4 Quattro
Nu har jag Hummer H3
Hummern tar sig fram grymt.
slår i diffspärr och lågväxel när det behövs. har dragit upp en lastbil ur ett mindre dike.
Grand cherokeen näst bäst
BMW:n trea fast den var grym att ta sig loss med, hade snö upp till lysena och det stoppade inte bilen.
Audin var bra
Volvon kass
Viagran körde jag inte så mycket men rätt bra på att klättra i berg med.
Bäst per insatt krona vinner Jeepen alla gånger
Trodde du rattade båtar o inte var testförare av 4wd...styrman1 skrev:JAg har provat massor med fyrhjulsdrivna bilar
BMW 525IX
Suzuki Viagra
Grand Cherokee V8
V70 AWD
Audi A4 Quattro
Nu har jag Hummer H3
Hummern tar sig fram grymt.
slår i diffspärr och lågväxel när det behövs. har dragit upp en lastbil ur ett mindre dike.
Grand cherokeen näst bäst
BMW:n trea fast den var grym att ta sig loss med, hade snö upp till lysena och det stoppade inte bilen.
Audin var bra
Volvon kass
Viagran körde jag inte så mycket men rätt bra på att klättra i berg med.
Bäst per insatt krona vinner Jeepen alla gånger
Jag förstår Styrman där... Har man fått smak på 4wd så vill man inte ha annat, och som det är nu så är floran jättestor...
Nåväl,,,, jag drog loss idag en Volvo 740 Kombi... han satt fast riktigt ordentligt i 90 graders vinkel mot mig.....
vad har jag för bil.... Jo En Toyota Rav4... la bara i 50/50 knappen, juckade några få ggr så var den loss och mer därtill.... Han fick dras loss från en snövall efter det sen oxå...
Nåväl,,,, jag drog loss idag en Volvo 740 Kombi... han satt fast riktigt ordentligt i 90 graders vinkel mot mig.....
vad har jag för bil.... Jo En Toyota Rav4... la bara i 50/50 knappen, juckade några få ggr så var den loss och mer därtill.... Han fick dras loss från en snövall efter det sen oxå...
Skaffa en fyrhjulsdriven bil med rejäla dubbdäck så du inte riskerar att fastna mer d^_^b.kamilenski skrev:Helvete. Fastnade mitt i korsningen i samhället. Att man inte ens kan komma till huset! Har vinterhjul (utan dubb) Nokian men bilen bara ville inte. Tack till dessa främlingar som hjälpte mig.
Vad ska man ha för bil? Eller småla däck?
Har 215/55/17.
Eller bör man satsa på fyrhjulsdrift?
Vilken bil vintertid?
Har ni en spade med er?