3 844 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
Vad ska man göra för att slippa rensa ogräs i rabatt?
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Markduk blir till sist mikroplast. Markduk är dessutom överreklamerat.
Jag har samma problem och bestämt mig för gift. Gamla Round-up innehåller inte längre glyfosat som det var så mycket skrivning om. Dom har tydligen hittat en ny formulering. Jag testade och olika plantor svarar olika. Det tycks verka mest på blad så själva häcken förblir intakt. Men jag har inga långtidserfarenheter.
Tycker också att rensning är fruktansvärt tråkigt.
Jag har samma problem och bestämt mig för gift. Gamla Round-up innehåller inte längre glyfosat som det var så mycket skrivning om. Dom har tydligen hittat en ny formulering. Jag testade och olika plantor svarar olika. Det tycks verka mest på blad så själva häcken förblir intakt. Men jag har inga långtidserfarenheter.
Tycker också att rensning är fruktansvärt tråkigt.
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Vi använder täckbark i våra rabatter, fungerar svinbra 🖖 passar på att handla när det är rabatt (pause för skratt😂) på Granngården osv.
Markduk stör djurlivet och skyddar inte heller mot fröogräs. Om några år är också täckbarken nedbruten och och du har ett lager jord på ovansidan av duken som täcks av den nya barken du lägger på. Dels vill man istället ha ner den den produkten som jordförbättring djupt ner i jorden (den kqnske viktigaste funktionen för att täcka) och dels kan rotogräs få fäste ovanför duken.
Blöt kartong eller blöta tidningar ger bara en tillfällig störning i djurlivet och ger häcken ett försprång för att sedan bli jord. Om man nu vill ha ett membran och inte bara kör täckbark etc och rycker de få ogräset som tar sig igenom/sätter frö.
Personligen och med en uppvuxen häck är det snyggt med grönska hela vägen ner till marken. Trimmern får kapa kirskål en gång per år som jordförbättring och jag smyger in lite blommande perenner eller lökar när jag hittar något som passar.
I den högsta häcken smyger jag in andra häckväxter för att täcka luckorna och se till att vi alltid kommer ha någon form av skydd när nuvarande häckplsntorna dör/blir alldeles för glesa.
För de som rensar mycket på knä: Knäskydd för plattläggare.
Blöt kartong eller blöta tidningar ger bara en tillfällig störning i djurlivet och ger häcken ett försprång för att sedan bli jord. Om man nu vill ha ett membran och inte bara kör täckbark etc och rycker de få ogräset som tar sig igenom/sätter frö.
Personligen och med en uppvuxen häck är det snyggt med grönska hela vägen ner till marken. Trimmern får kapa kirskål en gång per år som jordförbättring och jag smyger in lite blommande perenner eller lökar när jag hittar något som passar.
I den högsta häcken smyger jag in andra häckväxter för att täcka luckorna och se till att vi alltid kommer ha någon form av skydd när nuvarande häckplsntorna dör/blir alldeles för glesa.
Produkter som diskuteras: "Knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Jag har sänkt abitionsnivån och kör ner ogräset med trimmer när det är för högt.
På insidan av häcken har förra ägaren lagt en rad betongplattor, så blir som en buffert mot resten av (o)gräsmattan.
Edit: Metoden funkar så klart mindre bra för rabatten, men där håller frun hus.
En fin rabatt kräver rensning. Antagligen av dig själv eller inhyrd hjälp.
På insidan av häcken har förra ägaren lagt en rad betongplattor, så blir som en buffert mot resten av (o)gräsmattan.
Edit: Metoden funkar så klart mindre bra för rabatten, men där håller frun hus.
En fin rabatt kräver rensning. Antagligen av dig själv eller inhyrd hjälp.
Tack för bra inputs!Z z_bumbi skrev:Markduk stör djurlivet och skyddar inte heller mot fröogräs. Om några år är också täckbarken nedbruten och och du har ett lager jord på ovansidan av duken som täcks av den nya barken du lägger på. Dels vill man istället ha ner den den produkten som jordförbättring djupt ner i jorden (den kqnske viktigaste funktionen för att täcka) och dels kan rotogräs få fäste ovanför duken.