3 843 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
Vad ska man göra för att slippa rensa ogräs i rabatt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 909 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 909 inlägg
När häcken har växt upp så blir det så mörkt under den att just inget annat trivs där men tills dess får man rensa och täcka med täckbark. Om det är mycket rotogräs kan man täcka med tidningar och kartonger innan man har på täckbarken.
Vet inte så värsta mycket om gifter, jag låter min tomt ha naturlig växtlighet så här växer det gräs ända in i häcken. Ängs gräset trimmas av o räfsas bort bort på höstkanten. Klipper endast en liten yta för trädgårdsmöblerna.M Myggans skrev:
Har en väldigt lång häck, blir inte det inte en aning dyrt att täcka med bark?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 909 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 909 inlägg
Det kan det nog bli och då återstår nog inte så mycket annat än manuell rensning då och då. Med ogräsjärn på skaft är det inte väldigt besvärligt om man gör det ofta. Sen är det ju en gammal häck så den bör växa till fort.
Beroende på häck och hur mycket som klipps kan man ibland också lägga klippet direkt under häcken. Klipp, räfsa och upprepa nästa år.
Täckbark, träflis, halm elker annat täckmatetial är billigare i större kvantiteter. Vi har t ex en grusfirma i närheten som kan leverera täckbark i storsäck eller flakvis.
Själv lånar jag en kompostkvarn och kör grannens ris för att få gratis material.
Täckbark, träflis, halm elker annat täckmatetial är billigare i större kvantiteter. Vi har t ex en grusfirma i närheten som kan leverera täckbark i storsäck eller flakvis.
Själv lånar jag en kompostkvarn och kör grannens ris för att få gratis material.
Tack för inlägg! Blir nog att jag lägger markduk, sen täckbark, fruktansvärt tråkigt att rensa ogräs😅Z z_bumbi skrev:Beroende på häck och hur mycket som klipps kan man ibland också lägga klippet direkt under häcken. Klipp, räfsa och upprepa nästa år.