Vad gör ni för att slippa rensa i rabatt/häck? Ska man täcka med anläggningsjord/bark?

• Beskuren häck i förgrunden med synlig jord och omringande gräsmatta, fråga om underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
M Myggans skrev:
Vad gör ni för att slippa rensa i rabatt/häck? Ska man täcka med anläggningsjord/bark?
Ta bort rabatten! täckbark m.m. förhindrar/bromsar etableringen av ogräs. Ända sättet i längden är manuell rensning eller gift.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ta bort rabatten! täckbark m.m. förhindrar/bromsar etableringen av ogräs. Ända sättet i längden är manuell rensning eller gift.
Vill gärna ha häcken kvar:) men gift skadar inte det som man vill ha kvar?

BirgitS
När häcken har växt upp så blir det så mörkt under den att just inget annat trivs där men tills dess får man rensa och täcka med täckbark. Om det är mycket rotogräs kan man täcka med tidningar och kartonger innan man har på täckbarken.

• Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
wildeside
M Myggans skrev:
Vill gärna ha häcken kvar:) men gift skadar inte det som man vill ha kvar?
Vet inte så värsta mycket om gifter, jag låter min tomt ha naturlig växtlighet så här växer det gräs ända in i häcken. Ängs gräset trimmas av o räfsas bort bort på höstkanten. Klipper endast en liten yta för trädgårdsmöblerna.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När häcken har växt upp så blir det så mörkt under den att just inget annat trivs där men tills dess får man rensa och täcka med täckbark. Om det är mycket rotogräs kan man täcka med tidningar och kartonger innan man har på täckbarken.
Har en väldigt lång häck, blir inte det inte en aning dyrt att täcka med bark?

BirgitS
Det kan det nog bli och då återstår nog inte så mycket annat än manuell rensning då och då. Med ogräsjärn på skaft är det inte väldigt besvärligt om man gör det ofta. Sen är det ju en gammal häck så den bör växa till fort.

• Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen, får ta en funderare om det blir täckbark eller rensa lite oftare!

Vi körde på rätt mycket hästgödsel på vårkanten de första åren som både gödslade häcken och kvävde en hel del ogräs. Efter något år så blir det som @BirgitS skriver.

• Gilla
Myggans
  • Laddar…
M Myggans skrev:
Har en väldigt lång häck, blir inte det inte en aning dyrt att täcka med bark?
Om häcken växer lika bra som min är det bara att flisa ner allt du klipper ner så räcker det att täcka hela stadsdelens häckar efteråt.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Beroende på häck och hur mycket som klipps kan man ibland också lägga klippet direkt under häcken. Klipp, räfsa och upprepa nästa år.

Täckbark, träflis, halm elker annat täckmatetial är billigare i större kvantiteter. Vi har t ex en grusfirma i närheten som kan leverera täckbark i storsäck eller flakvis.

Själv lånar jag en kompostkvarn och kör grannens ris för att få gratis material.

Z z_bumbi skrev:
Beroende på häck och hur mycket som klipps kan man ibland också lägga klippet direkt under häcken. Klipp, räfsa och upprepa nästa år.

Täckbark, träflis, halm elker annat täckmatetial är billigare i större kvantiteter. Vi har t ex en grusfirma i närheten som kan leverera täckbark i storsäck eller flakvis.

Själv lånar jag en kompostkvarn och kör grannens ris för att få gratis material.
Tack för inlägg! Blir nog att jag lägger markduk, sen täckbark, fruktansvärt tråkigt att rensa ogräs😅

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
BirgitS
Markduk och andra täta plastmaterial är inte bra för jorden eftersom de förhindrar att maskarna kan krypa upp när det blir blött i jorden.

• Gilla
jonas_da och 2 till
  • Laddar…
wildeside
M Myggans skrev:
Tack för inlägg! Blir nog att jag lägger markduk, sen täckbark, fruktansvärt tråkigt att rensa ogräs😅
Ta kartong, kokosväv/matta istället för markduk.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Markduk hjälper bara en liten tid mot ogräs. Det kommer smuts och jord med regnet och så börjar det växa ovanför duken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.