B
Vi böt ut en typ 30år gammal pem när vi böt pump i brunnen. Den var som ny, det kändes verkligen meningslöst att byta den. En pem som ligger svalt och utan solljus och ständiga fryscykler, håller mycket lång tid.

Jag hade inte bytt nytt hela vägen till kommunens avlämningspunkt om ni är säkra på att det är pem hela vägen (så det inte är galvat stål en bit bort...)om det orsakar stora kostnader.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Området fick komunalt vatten och avlopp för ca 20 år sedan så den PEM slangen och delen av avloppet som drogs in då håller förhoppningsvis minst 30 år till.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Slangen du har på bilden är en "ny". Jag skulle inte bytt den. Skarva den på väl valt ställe, för blir det läckage någonstans är det vid eventuell skarv.

Sen skulle jag montera en vattenmätarkonsol likt denna. https://www.dahl.se/produkt/vattenm...-x-klam-2-vinkelventiler-x-backventil-5207911

Montera denna på en plats där du har golvbrunn om möjligt. Enklare än så är det inte. Behöver inte fördelningsskåp bara för att montera vattenmätaren. Din kommun kan också hjälpa dig med anvisningar, ring dem och hör de har kanske andra rekommendationer.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S simpan17 skrev:
Slangen du har på bilden är en "ny". Jag skulle inte bytt den. Skarva den på väl valt ställe, för blir det läckage någonstans är det vid eventuell skarv.

Sen skulle jag montera en vattenmätarkonsol likt denna. [länk]

Montera denna på en plats där du har golvbrunn om möjligt. Enklare än så är det inte. Behöver inte fördelningsskåp bara för att montera vattenmätaren. Din kommun kan också hjälpa dig med anvisningar, ring dem och hör de har kanske andra rekommendationer.
Vid närmare eftertanke ser dina befintliga ventiler och konsolen relativt bra ut. Varför inte återanvända den?
 
S simpan17 skrev:
Vid närmare eftertanke ser dina befintliga ventiler och konsolen relativt bra ut. Varför inte återanvända den?
PEM slangen bör väl inte gå genom golvet vid nybygge?
 
Ska du gjuta en ny platta så ska du ha skyddsrör, absolut.
Men slangen i sig är vad jag skulle kalla ny. blåa stripes är moderna rör och inget du behöver byta likt vad BSOD skrev tidigare.
Kan du använda samma är det inga problem att återanvända den, skarva på väl valt ställe bara.
 
C
M Martin Lj skrev:
PEM slangen bör väl inte gå genom golvet vid nybygge?
Vart skulle den annars gå menar du?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
kisumisu
M Martin Lj skrev:
Hej!

Bor i en ombygd sommarstuga ifrån 1964. Vattenmätaren är indragen i badrummet genom golvet som på bilden (inte så bra gjort av tidigare husägare).

[bild]

Planerar att riva huset och bygga ett nytt. Hur ska vattenmätaren placeras vid ett nybygge? Använder folk typ ett sådant här:

[länk]

Kommer min vattenmätare passa i detta fördelarskåp eller bör man kolla med komunen om jag kan få en ny?

Eller vad är bästa "praxis" för vattenmätaren i nybyggen?
Vad du än gör. Gör INTE som dom hade gjort i mitt hus. Gömt den under varmvattenberedaren!!
När du nämner skåp och gömma där.

Det bästa är att ha den väl synligt och tillgängligt t ex i tvättstugan där man sen har golvbrunn! Där stör den inte nån om det är en estetisk fråga.

När du nu ändå bygger nytt, sätt golvbrunn även till toaletten även fast du inte skulle ha dusch. Underlättar nåt enormt vid städning och är även en säkerhet vid läckage!

Om jag skulle bygga nytt skulle det bli golvbrunn även i köket (under diskbänken, då vid läckage skulle vatten gå dit).
 
C cpalm skrev:
Vart skulle den annars gå menar du?
In i en fördelarlåda?
kisumisu kisumisu skrev:
Vad du än gör. Gör INTE som dom hade gjort i mitt hus. Gömt den under varmvattenberedaren!!
När du nämner skåp och gömma där.

Det bästa är att ha den väl synligt och tillgängligt t ex i tvättstugan där man sen har golvbrunn! Där stör den inte nån om det är en estetisk fråga.

När du nu ändå bygger nytt, sätt golvbrunn även till toaletten även fast du inte skulle ha dusch. Underlättar nåt enormt vid städning och är även en säkerhet vid läckage!

Om jag skulle bygga nytt skulle det bli golvbrunn även i köket (under diskbänken, då vid läckage skulle vatten gå dit).
Fast golvbrunnen i köket skulle väl få ett tomt vattenlås pga uttorkning?
 
kisumisu
M Martin Lj skrev:
Fast golvbrunnen i köket skulle väl få ett tomt vattenlås pga uttorkning?
Inte om har så att diskbänkens/diskmaskinens spillvatten går via den. Rostfritt stål golvbrunn lock 197x197 mm med 34 mm hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör som mynnar i golvbrunn i badrum, möjlig diskussion om inkoppling till spillvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten rinner ned i ett öppet golvbrunn med synlig smuts och en fast ansluten vit avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
coconut
De flesta fabrikat av golvbrunnar har även mekaniska vattenlås med luktstopp. Så det är fullt möjligt att ha en golvbrunn just för att ta hand om eventuell vattenskada och låta spillvatten från diskho/diskmaskin hanteras på vanligt sätt.
 
Krilleman
Såhär gjorde jag själv hos min far alldeles nyligen.

Brunnen är på lågpunkten i tvättstugan, men jag vill inte dra ner avloppet i brunnen från tvättbänken.

Det blir luktfria vattenlåset Purus NOOD i brunnen vid eventuellt vattenspill.

Installation av Purus NOOD vattenlås i en golvbrunn med rörkopplingar, i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
M Martin Lj skrev:
Eller vad är bästa "praxis" för vattenmätaren i nybyggen?
Gräv fram din PEM utanför huset och skarva den med en svetsmuff, klassas som skarvfritt!

Glöm inte att be ditt lokala VA-kontor att stänga av vattnet i serviceventilen i god tid innan.

Många markfirmor har utrustning för att göra detta.
Svart svetsmuff för skarvfri anslutning av PEM-rör, använd vid installation av vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgången i ditt nya hus gör du i en innervägg enligt säkervatten.
Slangen går vidare in i ett vattenmätarskåp.

Sidan 21:
https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf

Schematisk illustration av tappvattenservis till småhus med skyddsrör, minsta mått och riktlinjer för frostskydd.

Klart! 👍

Kan tex se ut såhär:

Installation av vattenmätarskåp med röranslutningar och avstängningsventiler inuti ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden är lite missvisande då det skall finnas täckhattar på alla slangar så eventuellt läckage rinner ut i skvallerröret och INTE ner i skyddsröret.

Tänkvärt, det är inte många sig bryr sig om det. Men det säger ju sig självt att ett ev. litet läckage skall upptäckas direkt...
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Gräv fram din PEM utanför huset och skarva den med en svetsmuff, klassas som skarvfritt!

Glöm inte att be ditt lokala VA-kontor att stänga av vattnet i serviceventilen i god tid innan.

Många markfirmor har utrustning för att göra detta.
[bild]

Uppgången i ditt nya hus gör du i en innervägg enligt säkervatten.
Slangen går vidare in i ett vattenmätarskåp.

Sidan 21:
[länk]

[bild]

Klart! 👍

Kan tex se ut såhär:

[bild]

Bilden är lite missvisande då det skall finnas täckhattar på alla slangar så eventuellt läckage rinner ut i skvallerröret och INTE ner i skyddsröret.

Tänkvärt, det är inte många sig bryr sig om det. Men det säger ju sig självt att ett ev. litet läckage skall upptäckas direkt...
Täckhattar? Det är inget jag har sett under min år som installatör. Hur ser Du ev läckage på en pex-slang då?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Krilleman
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Täckhattar? Det är inget jag har sett under min år som installatör. Hur ser Du ev läckage på en pex-slang då?
Viktigare i tappvattenskåp än GV enligt mig.
Finns med i säkervatten 2021.
Sidan 17.

Tomrörsparaply hette visst produkten.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...onsskap/tillbehor/lk-tomrorsparaply-77769194/

Ev läckande PEX tar sig ut i andra änden av tomröret. Både köksskåp/WC/bad ska ha någon form av tät botten som påvisar läckage tidigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.