Nerre skrev:
Vad är det med din bostads läge som gör den värd pengarna? (Läget bara nu, inte hur tomten eller bostaden ser ut.)
- Läget!
- Lantligt men nära centrum
- Gammalt område med både ny och gammal bebyggelse
- Utsikten
- Privat

Nerre skrev:
På vilket sätt skulle din bostad bli sämre om den låg på annan ort?
Inte alls självklart sämre men läget har en uppenbar betydelse för min del. Så det kan självklart bli både bättre och sämre både utifrån läge och ort.

Nerre skrev:
Har du nån gång bytt bostad på grund av att du ville flytta till "bättre läge"? Och vad blev då skillnaden?
Ja
- Trevligare område
- Mer centralt
- Finare omgivningar
- Nära naturen
- Bättre boende

Vi bor i ett lugnt område med relativt stor tomt centralt i en mindre ort.
Huset ligger högt så man får utsikt och slipper insyn.
Pendeltåg till Göteborg och motorväg gör inte saken sämre.
Vi skulle vilja bo på landet men detta känns som en perfekt kompromiss...

Fördelar:
-Nära naturen och friden.
-Grannar inom synhåll och ett fungerande bysamhälle. Goda vänner bor i trakten. Allt det här ökar trivseln.
-Inga grannar som är så nära inpå att de störs av buller och rök och annat som jag förorsakar.
-Stor tomt så jag kan skrota en lastbil eller släpa hem några traktorlass virke om jag vill eller odla litet smått för husbehov.
-Torr backsluttning där man går säker för vårfloden även om vallarna längs älven rasar (i motsats till många andra)
-Bara 7 km till mataffär med postombud och 20 km till andra slags affärer.
-Mycket småindustri i trakten gör att alla problem går att lösa och att den som har kontakter kan ordna arbete åt sig.
-Bra väg som är farbar med vanlig bil hela året.

Vad skulle bli bättre på annan ort:
-Stan växer och nu börjar bostadsområdestänkandet småningom nå närliggande byar. Jag tycker inte om den enkelspåriga bostadsområdeskulturen.
-Längre från stan kan man ha råd att köpa till skog och mera jord.

D09
Naturen. gångavstånd till bad / skog

Utsikten, bor högst på ett berg så utsikten fungerar

Närheten till grannar men tomternas så att man inte märker dom.

Egen väg som går till en lite "större "som knappt har trafik. Skulle vovven eller grabben rymma så har man lite " tid " på sig

Nära till motorväg men tillräckligt för att inte höra eller se den.

- Närheten till naturen.
- Närheten till havet.
- Grannar på tillräckligt avstånd för att se dem, men ändå inte känna att de är precis inpå.
- Ligger på landet, men ändå nära stan och köpcentrum.
- Marken intill går inte att bebygga.

En intressantare fråga, som kanske är den du egentligen ställer, är "hur mycket är RÄTT läge värt". I Stockholm med omnejd, särskilt efter det fortsatta prisrallyt på bostäder, kan man ju uppleva att vissa är villiga att betala vad som helst för att bo i "rätt" område. Två likvärdiga villor på likvärdigt avstånd från centrum med objektivt sett (vem som nu avgör det :) ) motsvarande läge och fördelar kan lätt skilja 100% i pris. Tänker t.ex. på Per Albin-radhuset i Ålsten som gick för 13,2 miljoner...

För mig har "bra läge" förflyttats med åldern.

Central lägenhet, dito i förorten, boende på hästgård, det mer centrala villaboendet, radhuslivet - alla har passat mig bra och haft kanonläge utefter den fas jag befunnit mig i. Just nu sitter jag ute i skogen och stortrivs. Lugnet, naturen, närheten till sjön...

Är det egentligen särskilt konstigt att läget spelar så stor roll? Uppenbart så tycker de flesta att det finns massor med faktorer utöver själva huset i sig som är viktigt så det påverkar var man bygger eller köper huset även om det är samma hus oavsett läge.

Redigerat:
500 meter till en av sveriges bästa idrottsanläggningar.
- man kan ta skidorna på axeln och springa dit
- förhoppningsvis slipper man skjutsa barn till aktiviteterna
- förhoppningsvis möjlighet att hyra ut (dyrt) till skid-VM vart tionde år.

- Närhet till fantastisk stig-/endurocykling
- 200m till våra bästa vänner
- 230m till barnens farmor
- Ingen insyn
- Stor tomt säkrar att grannskapet håller sig på behörigt avstånd
- Enorm skog bakom huset
- Utanför det kommunala vattnet
- 9km nybyggd cykelbana till jobbet
- 1,5km till förskola och skola
- 10min till sommarstugan
- Vi kan se en riktig stjärnhimmel
- Tyst
- Extremt lite förbitrafik
- Nära till affär, pizzeria och buss
- Stadsnät
- Möjlighet att åka/cykla grusväg eller stig till jobbet/storstan
- 11km cykelbana till ovannämnda idrottsanläggning (Lugnet - Falun)
- Räddningstjänst på orten
- Vårdcentral

Listan kan göras lång.. Jag brukar tänka tillbaka på när jag bodde i Gamla Stan (Stockholm) och hur fantastiskt många trodde det var. Själv minns jag bara hög ljudnivå inom- och utomhus, omständigt och dyrt att storhandla, långt till bilparkering, lättast att åka t-bana (få t-stationer i skogen dock...), mest turister utanför dörren, kände inga grannar, tiggare/gatumusikanter/mm direkt utanför dörren, ej stadsnät... Listan kan göras lång.. :)

Frågan är vad som är lättast att ändra, läget eller detaljplanen.

Jag är nöjd med att ha nära till jobbet. Att sitta och ruttna i bilköer eller kvävas på bussar är inget för mej.

Läget läget läget mässas det alltid om. Är det någon som köpt sin bostad för att det anses att just det huset har det bästa läget fastän man själv egentligen inte tycker så?

Min bostad är inte värd pengarna då den ligger i Stockholm, men vill man bo här är det bara att bita ihop.
Men läget är 5 min från centralorten, och där kostar motsvarande 1-2 miljoner till, så på så sätt är läget prisvärt.
Läget för mig är också hur det ligger, tex skog åt norr och fritt åt söder, vi kollade även upp framtida byggnationer, vi har grannar åt 2 håll norr/väst, söder/öster ut kommer det aldrig byggas nått (golfbana/fornlämning)

Min bostad (huset) skulle inte vara värt många kronor i en mindre ort, det är läget man betalat för.

Vi flyttade hit för 2,5 år sen, främst för min frus skull, vi har minskat vår restid med 20 min enkel resa dagligen, det är 80 min per dag tillsammans, förutom tiden har bränsle, servicekostnad och värdeminskning på bilen nära nog halverats. Vi når nu affär, bensinstation mm på 5 min, det var tidigare en resa på 25 min enkel.
Jag når mina barn, barnbarn o min gamla mamma enkelt, och det finns risk att dom hälsar på, det var ingen större risk att nån frivilligt åkte dit vi bodde förut.
Som bonus fick i en golf restaurang 160 meter från huset som serverar middag för 50:- alla dagar i veckan april-okt, så vi slipper matlagningen under den tiden, och vill man ta några öl där går det att krypa hem =)

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
Fördelen med min bostads läge är att det är gångavstånd till city och nära till allt. Många hus med den närheten till city ligger i bullerstört läge, men mitt hus ligger utan något stor väg nära. Huset ligger bredvid en skog så på morgonen kan man vakna till fågelsång om fönstret är öppet.

Inom 20min radie med bil finns:

"Alla vänner" och mycket släkt.
Mitt Jobb och många anda arbetstillfällen
All tänkbara affärer, brädgården är 3min bort ;)

50m till naturreservat
1km till fint bad
Stor lummig insynsskyddad tom i lugnt glesbebyggt villakvarter med trevliga grannar.
Sjukhus 5min med bil.

Den enda jag saknar lite är närmare avstånd till spårbunden lokaltrafik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.