F Freddedan skrev:
Var det inte hjärtat av hårddisken?
Kanske var så tom :)

Man reparera dator, fokuserad, verktyg i hand, öppet datorchassi, teknikerarbete, artikeltext på svenska, problem med hårdvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
N
H haraldgz skrev:
Hej Anaii och tack för svar,

Vi bor alltså på två ställen. På landet har vi mobilt bredband på 35 Mbit/sek men kan byta modém för att få hastigheten 160Mbit/sek men har inte ansett detta behövs för vi upplever inga fördröjningar alls!

I stan har vi fiber som vi idag inte anser oss behöva eftersom vi kan flytta med modémet och får där 35 Mbit/sek.

Det jag reagerade på var när en IP-only ringde mej gång på gång och hävdade att vi kommer att få väldiga problem om vi inte har fiber på landet! Vid 100 Mbit/sek fiber på landet så skulle vi alltså få betala 27000 kr för själva fibern. Det är alltså den hastighet vi har tillgång till idag för ca 800 kr. Om vi ska ha fiber på landet så måste vi alltså betala 27000 kr + övriga abonnemang! Jag spelade in samtalet och klagade ho IP-only och de stödde inte herr Karl!

Vi kan ha två personer som kan se film samtidigt utan någon seghet eller några avbrott. Nu sitter vi inte och glor på datorn eller film eller TV hela dagarna utan vi åker mycket skidor och är mycket ute i naturen.

Dessutom är det ju så att vi har fri surfmängd som alltså kostar ca 500 kr/mån.

Det betalas ett EU-bidrag för anslutning till fiber. Jag är IT-tekniker och håller på med säkerhetsfrågor speciellt inom bankvärlden. Dessutom håller jag på med bildbehandling med PhotoShop och där kan man lätt uppleva trögheter och vill gärna satsa på snabbare datorer. Däremot så har jag inte sett någon som ens har använt sin fiber på 100 eller 500 Mbit/sek. Fast dessa personer klagar ändå ofta på att det går trögt. Det beror troligen på att det finns flaskhalsar någonstans!

Du skriver så här: ” Precis som du inte förstår värdet med fiber så förstår inte jag värdet med TV. Är nog närmare 15 år sedan jag hade linjär-tv”

Jag tycker att man ska använda den teknik och utrustning som behövs.

Finns Boxer som linjär TV?

Hälsningar

Harald
Osäker om du skojar men visst finns Boxer som linjär TV. Det är ju deras ursprungliga affärsidé.
Inget jag själv ens skulle överväga eftersom Boxer i min värld (och efter att ha läst omdömen på bl.a. Trustpilot) är lika med problem.
 
Vi hade Boxer för 15 år sedan. Då blev det problem som gjorde att vi avslutade. IP-only är beryktade för försenade fiberinstallationer under många år fram till nutid. Teckna inga avtal med skojare som ringer upp. Läs på och gör ett eget val av leverantör baserat på fakta.
 
Stickan56
N Nalleman64 skrev:
Osäker om du skojar men visst finns Boxer som linjär TV. Det är ju deras ursprungliga affärsidé.
Inget jag själv ens skulle överväga eftersom Boxer i min värld (och efter att ha läst omdömen på bl.a. Trustpilot) är lika med problem.
Och vad skulle problemet vara? Vad jag kan se så handlar klagomålen om bredband och inte marksänd TV.
Marksänd TV är det som alltid fungerar och det släpper jag inte frivilligt.
Jag har även fiber men inga TV abonnemang via den, bara streaming som man får från Tele2 som äger Boxwr.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Och vad skulle problemet vara? Vad jag kan se så handlar klagomålen om bredband och inte marksänd TV.
Marksänd TV är det som alltid fungerar och det släpper jag inte frivilligt.
Jag har även fiber men inga TV abonnemang via den, bara streaming som man får från Tele2 som äger Boxwr.

Stickan
Blir lite kaos när en 7-8 år gammal tråd besvaras, med eller mindre seriösa svar:crysmile::crysmile:
 
M merbanan skrev:
Jag prisar gärna och ofta fiberns förträfflighet. Men ni kommer sannolikt att få en bättre mobil uppkoppling iom att det kommer fiber till området. Detta då masten i byn kommer att kunna växla över till fiber samt att flertalet andra grannar som behöver/vill ha fiberanslutning ej längre kommer belasta det trådlösa så mycket.

Det man bör göra är att säkra upp så att möjligheten till att ansluta längre fram är möjlig. Ibland kan man behöva dra in fiber hela vägen men oftast så räcker det att säkra att det lämnas en fiberduct i tomtgräns. Man kan ju även pga sociala anledningar välja att ansluta, t ex att det inte blir någon fiber utbyggnad om inte tillräckligt många ansluter sig.
Vi har alltså en fast bostad i stan där vi har fiber som vi dock inte behöver använda därför att vårt mobila bredband är så bra. Detta mobila bredband använder vi också i vår stuga på landet där det är lika bra. Vi kan med det mobila bredbandet komma upp i 160 Mbit/sek men vi klarar oss med 35 Mbit/sek. Det har fri surfmängd för 499 kr/mån. TV har vi Boxer som kostar 299 kr/mån.

Skulle vi av några oklara psykologiska skäl ändå välja fiber i byn på landet och betala 27000 kr + abonnemangsavgifter? Eller ska vi välja fiber på landet för att stödja andra? Uppgiften att masten i byn skulle teckna något avtal med framtida ev. fiberleverantören är rena spekulationer och är troligen ett storstadssyndrom!

Precis den här typen av argumentation förde herr Karl på IP-only! Samtidigt sa han att vanliga människor klarar sig med 20 Mbit/sek.

Men herr Karl höll på med sitt tjat i över 40 minuter trots att jag frågat honom flera gånger om han inte fattade att samtalet var slut! Dessförinnan hade jag avvisat hans uppringningar ett tiotal gånger.

Han ville alltså se till att tillräckligt många skulle välja fiber för att det skulle bli av! Att lyssna på vad jag som klient redan hade för utrustning skulle inte för ett ögonblick falla honom in!

Harald
 
H haraldgz skrev:
Han ville alltså se till att tillräckligt många skulle välja fiber för att det skulle bli av!
Ja det är hans jobb som fiberprojektsäljare. Dock bör det ju ske med lite sans och vett och du är ju inte den första som får höra sagor från dessa säljare.

Vad "vanliga" människor klarar sig med för hastighet ska man nog vara försiktig med att säga med bestämdhet. Vi har alla olika krav. För egen del märker jag ingen skillnad över 500Mbps men under det märks på olika sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.