Egentligen är det rätt enkelt: Produktionskostnaden blir ju summan av olika avgifter, material, och arbetskostnader. Avgifterna påverkar du inte, men de andra två kan du styra. Lite tillspetsat, kanske..
Jag skissar i 3D och lägger upp ett XL-ark, petar in allt material till varje rum plus stomme, grävning avgifter osv. Varje enhet har en flik (kök, bad, sov, stomme, gräv, arbetsmängder, avgifter osv). Sedan petar man in aktuella kostnader på allting och får ut totalsumman för huset.
Arbetsmängder kan man få av hantverkare. Jag brukar boka in dem mot betalning och gå igenom detaljer från mina ritningar så får man också tips om bra ändringar som förenklar.
Om man parallellt kör ett CAD-program kan man mixtra med arkitektur och inredning en hel del, lägga in ändringar i XL-arket och se vad olika lösningar ger för kostnader.
Tipset att köpa på rea eller begagnat är smart! Problemet kan vara lagring av byggvaror, men det brukar gå att ordna i något industriområde eller en lada på landet.
Kan man hålla i bygget själv, dvs planera och styra och kanske köpa in så är det lättare att hålla koll. Jag har delgett mina XL-ark här tidigare och kan bara säga att planering är avgörande för att hålla kalkylen! Det är billigare att sitta ner med hantverkarna innan jobbet görs och dra detaljer än att (som ofta i TV) komma på dem när bygget är i gång!
De gånger jag sett priser från hustillverkare saknas förutom tomt och avgifter även markberedningen, vilket de naturligtvis inte kan ange.