Jordfelsbrytaren kan lösa ut när som helst utan att något nytt tillkommit. Ingen apparat som har kopplats in eller satts på. Det kan gå timmar mellan avbrotten. Har prövat koppla ur bilen, utebelysning och julbelysning (med tanke på ev. fukt). Men rätt som det är löser den ut i alla fall. Igår hade det fungerat hela dagen men löste ut kl.04.00! Hur ska jag tänka? Var ska jag börja leta?
Bild: Älgarna vågar sig fram i mörkret, då ingen utebelysning är tänd.
 
  • Mörk, kvällsvy med älg och kalv i snötäckt skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
RoTe
Och med koppla ur menar du dra ur sladden? Felet kan ligga i uttaget eller kabeln in i huset med. Du ska slå ifrån dvärgbrytaren eller skruva ur proppen istället.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Kan du ta en bild på elcentralen hur det ser ut?

Det vanliga felen är grejer utomhus, skarvsladdar, fukt (då även i badrum och liknande fuktiga rum) och äldre grejer som börjat få isolationsfel.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Och med koppla ur menar du dra ur sladden? Felet kan ligga i uttaget eller kabeln in i huset med. Du ska slå ifrån dvärgbrytaren eller skruva ur proppen istället.
Tack! Jag får skruva ur säkringarna (gammalt hus) och pröva utan en i taget. Börjar med utomhus apparaturen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Försök att dra ur alla sladdar och annat otyg som inte tillhör den fasta elinstallationen. Så kan man utesluta detta också.
 
  • Gilla
Tröstanbon
  • Laddar…
@
T Tröstanbon skrev:
Jordfelsbrytaren kan lösa ut när som helst utan att något nytt tillkommit. Ingen apparat som har kopplats in eller satts på. Det kan gå timmar mellan avbrotten. Har prövat koppla ur bilen, utebelysning och julbelysning (med tanke på ev. fukt). Men rätt som det är löser den ut i alla fall. Igår hade det fungerat hela dagen men löste ut kl.04.00! Hur ska jag tänka? Var ska jag börja leta?
Bild: Älgarna vågar sig fram i mörkret, då ingen utebelysning är tänd.
Även en jfb kan behöva bytas ut.....
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
Det kan vara lite lurigt att hitta sådana fel. I synnerhet som det kan gå flera timmar mellan feltillfällena. Det en elektriker kan göra är att felsöka med en isolationsprovare. Detta med att skruva ur säkringar är en metod att felsöka. Men det är inte heltäckande. Om felet beror på ett jordfel på neutralledaren någonstans så visar det sig först vid belastning av neutralledaren. Det innebär två saker.

1. Eftersom neutralledaren inte frikopplas när säkringen skruvas ur kan felet ge en utlösning av jordfelsbrytaren även efter att säkringen för gruppen med felet skruvats ur.

2. Eftersom det är stor ström i neutralledaren som i det fallet gör att felet visar sig kan det sluta att visa sig av att man skruvar ur säkringen för en annan grupp än den där felet sitter.

Med detta sagt är vägguttag och belysning utomhus alltid att misstänka.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det kan vara lite lurigt att hitta sådana fel. I synnerhet som det kan gå flera timmar mellan feltillfällena. Det en elektriker kan göra är att felsöka med en isolationsprovare. Detta med att skruva ur säkringar är en metod att felsöka. Men det är inte heltäckande. Om felet beror på ett jordfel på neutralledaren någonstans så visar det sig först vid belastning av neutralledaren. Det innebär två saker.

1. Eftersom neutralledaren inte frikopplas när säkringen skruvas ur kan felet ge en utlösning av jordfelsbrytaren även efter att säkringen för gruppen med felet skruvats ur.

2. Eftersom det är stor ström i neutralledaren som i det fallet gör att felet visar sig kan det sluta att visa sig av att man skruvar ur säkringen för en annan grupp än den där felet sitter.

Med detta sagt är vägguttag och belysning utomhus alltid att misstänka.
Tack! Resonemanget med neutralledaren, övergår mina kunskaper i ellära. Jag förstår resultatet, men inte varför. Jag får nog fortsätta med uteslutningsmetoden och sedan pröva med säkringarna. Därefter om jag helt ger upp - elektriker.
 
@ @ndreas skrev:
Även en jfb kan behöva bytas ut.....
Den är relativt nyinstallerad. Men det behöver inte garantera något.
 
Lätt o glömma bort pumpar för avlopp eller dränering om sådana finns.
 
  • Gilla
Tröstanbon
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Försök att dra ur alla sladdar och annat otyg som inte tillhör den fasta elinstallationen. Så kan man utesluta detta också.
Ja, det ska jag göra. Det har ju t.ex. tillkommit julgran och fönsterbelysningar, de kan ju vara lite glapp.
 
A avh67f skrev:
Kan du ta en bild på elcentralen hur det ser ut?

Det vanliga felen är grejer utomhus, skarvsladdar, fukt (då även i badrum och liknande fuktiga rum) och äldre grejer som börjat få isolationsfel.
Tack, jag ska gå igenom varje rum eftersom. Elcentralen är gammal med porslinssäkringar. Jordfelsbrytaren installerades för tre år sedan.
 
T Tröstanbon skrev:
Ja, det ska jag göra. Det har ju t.ex. tillkommit julgran och fönsterbelysningar, de kan ju vara lite glapp.
Inga skarvsladdar utomhus? Att något glappar är aldrig bra. Men det brukar inte lösa ut jordfelsbrytare. Om julbelysningen finns utomhus kan det ju vara fuktproblem. Men det hade du väl redan tänkt på.
 
  • Gilla
Tröstanbon
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Och med koppla ur menar du dra ur sladden? Felet kan ligga i uttaget eller kabeln in i huset med. Du ska slå ifrån dvärgbrytaren eller skruva ur proppen istället.
Vilket inte räcker. Om inte nollan också är bruten kan den utlösa JFB:n…
 
  • Gilla
Tröstanbon
  • Laddar…
Försök minnas fler omständigheter när JFBn löser.
Var ni hemma eller borta? Vad gjorde ni?
Hur länge har ni haft problemet? Någonting som ändrats eller tillkommit till elinstallationen, t.ex nån skyddsjordad värmefläkt. Elpatron som normalt annars inte används?
Väder? Har ni fuktigt eller kallt o torrt?

Om ni inte kan härleda dessa tillfällen till någon aktivitet eller användning av elapparat, så gör en lista på alla skyddsjordade apparater som finns anslutna. Man kan även fundera på sådana som styrs av timer, tidur, väder eller oskyldiga aktiviteter som t.ex att spola (varm)vatten. T.ex VVB, avloppspump, avfuktare i husgrunden, infra, LVP, TM, TT, DM, brödrost, mikro, kyl/frys, kaffemaskin, datorladdare och annan skyddsjordad elektronik, elpatron och annan uppvärmning. Försök håll koll också på ifall flera skyddsjordade apparater är igång samtidigt när JFBn löser.

Vilka möjligheter har du att felsöka? Är du bekväm med att lyfta locket på elcentralen och koppla bort misstänkta grupper helt, både nolla och fas?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.