Mikael_L
I vårt bygglov är det ganska tydligt att vi söker lov för ett hus med oinredd vind.
Om det stött patrull på att vissa rum på nedervåningen skulle varit oinredda vet jag inte.

Men i vilket fall behöver man knappast sätta tapeter och klickgolv för att huset ska godkännas och slutbevis utfärdas, så det är ju inte mycket tid på att regla upp och gipsa några innerväggar.

Mikael_L skrev:
I vårt bygglov är det ganska tydligt att vi söker lov för ett hus med oinredd vind.
Om det stött patrull på att vissa rum på nedervåningen skulle varit oinredda vet jag inte.

Men i vilket fall behöver man knappast sätta tapeter och klickgolv för att huset ska godkännas och slutbevis utfärdas, så det är ju inte mycket tid på att regla upp och gipsa några innerväggar.
Har hört folk i området där jag ska bygga som åkt på straffavgift för att de flyttat in i huset innan besiktningen var avklarad, därav att man iaf bör ta reda på vad som gäller angående detta.

Tack ni har verkligen nytta tankar som jag tar till mig!

Bygger man lösvirke och man själv inte är så bekväm med hammaren kan man ändå hjålpa till med att städa undan spill, hålla bygget rent och prydligt, bära fram material på kvällen m.m. Det är många timmar som går åt till bara detta som annars faktureras.
Man kan också vara med som hantlangare och lära sig lite för framtida projekt.

Är det fastpris så kanske det är mindre vinst men det höjer stämningen på bygget och det är aldrig helt fel.

Jag håller på och bygger ett hus och har valt att göra mycket själv för att hålla nere byggkostnaderna, Men man måste ha tiden på sig, Samt att jag har haft fördelen att ha tillgång till vissa saker all akanske inte har (Traktor, Kärra, Hyvel, Förvaringsutrymmen)

Min bror har skog så 2 år innan bygget drog igång var vi i skogen en vinter å högg vindfällen som jag sen tog till en såg och sågade upp en jädra massa virke, (var väll där någonstans planerna på att ens börja bygga ett hus grundlades) några sömlösa nätter senare hade jag beslutat mig för att bygga ett hus :)

Det finaste virket åkte jag sedan med till en fönsterhantverkare (efter det torkat såklart) som tillverkade nya fönster och dörrar i gammal stil, har nog lagt ner 300 timmar målning bara på 32+ fönster och 4 ytterdörrar men till en bråkdel av vad det hade kostat att köpa liknande fönster och virket jag använt var så kodrikt så dem kommer hålla i 100 år om man sköter dem. sånt virke går inte ens att köpa idag.

Sen under tiden har jag buffrade semester i två år så jag hade närmare 90 semesterdar att ta ut i år,

Anlitade en arkitekt å ritade huset och fick listor på hur mkt material som skulle gå åt och längder osv, stod sedan under hösten/vintern i en lada och längdkapade allt till stommen och alla fönsterfoder, vindskidor, takfotsbrädor,Det hyvlade råspont och panel.... sen hade jag å göra på våren att måla allt sånt som skulle målas , sen på sommaren användes en vanlig traktor +kärra för att köra hem allt grus till grundet istället för å leja lastbilar, tog hjälp av en firma en kväll för att lasra av och ställa ut kantelementen, isolerade sedan själv för att sen ta dit rörmokare för att göra sin del.. sen gjöts det och sen hade jag hösten på mig att planera gräsmattan/marken

Började nu i våras med att resa stommen å lejde då en snickare, Var själv med tillsammans med min far som e pensionerad och matade snickaren med det han behövde hela tiden, höll i åt honom å städade och fixade fram allt material som skulle behövas till nästa dag på kvällarna så att man kunde ge 100% nästa dag, b, , allt va i princip färdigkapat och färdigmålat så på 6 veckor fick vi upp stommen med fädig tak & målad fasad. Iofs gav man upp allt vad socialt liv heter under dessa 6 veckor men nu i efterhand är det skönt, är typ där jag står nu :) vilar lite inför att ta mig an uppgiften innomhus.

IMG_0258.JPG

Redigerat:
  • Gilla
CarVal och 4 till
  • Laddar…
Går som sagt att göra väldigt mkt själv... bara man har tiden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.