Vi har fått en spricka i en mur vid tomtgränsen som uppfördes i april 2021. Sprickan syns två block till vänster om dilationsfogen. Då i april slutade muren ca. 2 m till vänster om sprickan. Ett år senare byggdes resten av muren. Det syns inte på bilden men marken är 50-70 cm lägre på andra sidan. Muren är armerad, fylld, 11-12 skift hög och står på en gjutan sula. Vi upptäckte sprickan i början av januari i år då det varit ganska kallt en period.
Hur kan sprickan ha uppkommit? Vad kan/bör man göra? Kan entreprenören vifta bort detta som "normalt"?
Den tidigare muren på samma plats skulle varit 85 år gammal i år. Den hade inga vertikala sprickor av detta slag. När den gamla muren revs var marken lika hög på båda sidor.
Lite speciellt är att muren som tillhör vår fastighet och står på vår sida bekostades av grannen. Det är grannens entreprenör som byggt muren. Vi har ingen garanti. Sprickan lär dock synas även på andra sidan muren.
 
  • Mur av betongblock, snö på marken, ingen synlig himmel eller människor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Ser ut som en vanlig sättnings spricka att marken under har sjunkit rört sig…
 
  • Gilla
Fox Lane och 8 till
  • Laddar…
Sättningsspricka i den översta stenen, det känns lite konstigt. Och muren ser ju helt rak ut.

Jag har tittat på många krokiga murar, oftast för att man bara paddar lite bergkross som underlag, men jag kan inte påminna mig om att jag har sett stenar knäckas så här (därmed inte sagt att det inte händer).
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
R
Marken kan ha sjunkit mer under så hänger murstenarna kvar i varandra med friktionen i och med att det är relativt nytt…
 
  • Gilla
Hans Johanson och 2 till
  • Laddar…
…..men den översta stenen…
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Jag tror inte på sättning när det är översta skiftet. Har de kanske släggat blocken vid montage, ett par har spruckit och så syntes det inte förrän efter någon fryscykel?
 
  • Gilla
StenQL och 9 till
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
…..men den översta stenen…
Vad menar du? den är skarvad där från början ser det ut som..
 
  • Gilla
johnniemalm och 1 till
  • Laddar…
Om nu muren är armerad och fylld, sitter inte alla stenar samman då? Och därmed kan även översta stenen knäckas.
Alternativt om stenarna är limmade i varandra.
 
Karrock
R Rejäl skrev:
Vad menar du? den är skarvad där från början ser det ut som..
Första och femte skiftet 2,5 sten från generalskarven
 
  • Gilla
Satpen och 1 till
  • Laddar…
R
Karrock Karrock skrev:
Jag tror inte på sättning när det är översta skiftet. Har de kanske släggat blocken vid montage, ett par har spruckit och så syntes det inte förrän efter någon fryscykel?
Jag tror att han har större problem kolla till vänster på muren, dåligt underarbete vanligaste felet till sättningsskador..
 
  • En vägg av ljusgrå betongstenar med synlig snö längst nere.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Karrock
R Rejäl skrev:
Jag tror att han har större problem kolla till höger på muren fler sprickor, dåligt underarbete vanligaste felet till sättningsskador..
Du är nog mer skarpögd än jag. Ser bara de två vi har pratat om hela tiden.
 
R Rejäl skrev:
Vad menar du? den är skarvad där från början ser det ut som..
Vi pratar väl om sprickorna till vänster, inte den vertikala skarven till höger?
 
  • Gilla
Palazzo
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Vi pratar väl om sprickorna till vänster, inte den vertikala skarven till höger?
Ja men det finns antydan till spricka till höger om den, andra stenen uppifrån och ner eller ser jag dåligt?
 
  • Gilla
Per1977
  • Laddar…
Nu har jag lekt "fylla i sprickan"
En grå tegelmur med en röd spricka, snö vid foten, aningen av vegetation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Michael2 och 12 till
  • Laddar…
Ja det var de sprickorna jag kommenterade och då tycker jag översta stenen är konstig, även om det är limmat.

Det till höger antar jag äe skarven mot grannens mur,dvs byggd så.
 
  • Gilla
Larmal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.