Hej,
Igår hade jag en hantverkare hemma för att bygga innervägg samt förbereda rör för el i väggen. På kvällen när jag skulle laga mat så började spottarna i taket att flimra och gnistra på ett obehagligt vis för att sedan tvärdö, detta i samband med att jag satte på fläktlampan vid spisen..kort efter börjar det lukta bränt. Orolig som jag är började jag direkt misstänka att något kan ha hänt vid borrning av reglar, typ träffat ledningar eller dylikt.
Vänder mig till er för att förstå om detta kan ske pga andra orsaker som överbelastning, skakningar eller dylikt? Eller bara slump och åldrande? Se bilderna.
Har haft en elektriker här som ska byta ut hela systemet mot ett "vänligare" LED-system då mina halogenspottar tydligen inte är något vidare från början. Vi flyttade in för två månader sen och har inte själva byggt systemet. Enligt elektrikern hade vi tur som kom lindrigt undan då dom ledningarna vi har "brinner som smör"...
/En skakig och orolig själ
Igår hade jag en hantverkare hemma för att bygga innervägg samt förbereda rör för el i väggen. På kvällen när jag skulle laga mat så började spottarna i taket att flimra och gnistra på ett obehagligt vis för att sedan tvärdö, detta i samband med att jag satte på fläktlampan vid spisen..kort efter börjar det lukta bränt. Orolig som jag är började jag direkt misstänka att något kan ha hänt vid borrning av reglar, typ träffat ledningar eller dylikt.
Vänder mig till er för att förstå om detta kan ske pga andra orsaker som överbelastning, skakningar eller dylikt? Eller bara slump och åldrande? Se bilderna.
Har haft en elektriker här som ska byta ut hela systemet mot ett "vänligare" LED-system då mina halogenspottar tydligen inte är något vidare från början. Vi flyttade in för två månader sen och har inte själva byggt systemet. Enligt elektrikern hade vi tur som kom lindrigt undan då dom ledningarna vi har "brinner som smör"...
/En skakig och orolig själ
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 792 inlägg
Det som har gått upp i rök där ser ut att vara en varistor, ett överspänningsskydd.
Om man ska skylla på installationen så skulle då en överspänning ha uppstått. Men matas drivdonet eller annat i närheten av en trefasgrupp? Eller rotade man i elcentralen och lyckades orsaka glapp på nollan där? Allt kan ha hänt om man gjort våld på väggar och orsakat vibrationer i andra delar.
Så kolla noga efter andra symptom på över/underspänning såsom lampor som varierar i ljusstyrka. Prova nån högeffektapparat som t.ex vattenkokare i uttag på samma grupp.
Om man ska skylla på installationen så skulle då en överspänning ha uppstått. Men matas drivdonet eller annat i närheten av en trefasgrupp? Eller rotade man i elcentralen och lyckades orsaka glapp på nollan där? Allt kan ha hänt om man gjort våld på väggar och orsakat vibrationer i andra delar.
Så kolla noga efter andra symptom på över/underspänning såsom lampor som varierar i ljusstyrka. Prova nån högeffektapparat som t.ex vattenkokare i uttag på samma grupp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 792 inlägg
Vad menar förresten elektrikern med detta? Ledningar brinner inte som "smör". ****** redigerat av moderator ***** Det finns visserligen nya brandklassningsregler för kablar idag men det finns inget krav på att byta gammal PVC-isolerade kabel för det, om nu inte huset är från början av 1900-talet med dödskulo?J JoffaHoffa skrev:
Redigerat av moderator:
Tack för svar. Man har varit inne i en kopplingsdosa där alla sladdar till spottarna sitter. Dels har man tryckt in ett rör men man har även hackat/borrat ut en öppning i väggen för att nå sladdarna från "rätt" sida. Sen har man ju borrat upp reglar precis där rören för sladdarna går från lampknappen.Bo.Siltberg skrev:Det som har gått upp i rök där ser ut att vara en varistor, ett överspänningsskydd.
Jag vet inte vad mer som sitter på samma grupp men spis, fläkt och andra eluttag i samma område fungerar bra än så länge. Inga konstiga blinkningar heller. Min största oro är att ledningarna innanför väggen har borrats sönder eller något.
Hehe jag vet inte men dom var brända iaf har som sagt ingen koll själv.Bo.Siltberg skrev:Vad menar förresten elektrikern med detta? Ledningar brinner inte som "smör". ****** redigerat av moderator ***** Det finns visserligen nya brandklassningsregler för kablar idag men det finns inget krav på att byta gammal PVC-isolerade kabel för det, om nu inte huset är från början av 1900-talet med dödskulo?
Redigerat av moderator:
Hur vet jag vilka uttag som sitter på samma grupp? Typ eluttag i närheten av eldosan?Bo.Siltberg skrev:Det som har gått upp i rök där ser ut att vara en varistor, ett överspänningsskydd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 792 inlägg
Du behöver en uppdaterad gruppförteckning, annars blir det lite jobbigt att veta. Man får prova en säkring i taget och se vad den bryter. Gäller bara att hitta alla uttag och anslutningspunkter som finns i huset.
Ah okej, ja den stämmer nog. Verkar sitta en hel del i samma "grupp". Typ hela köket. Har inte märkt av något konstigt efter att spottarna brann upp. Kaffemaskin, ugn, spis, lampor allt annat fungerar fint än så länge.Fairlane skrev:
Jag har gjort lite djupare undersökning nu och bifogar lite bilder.
Ena skruven är brun och bränd(?) Den ligger också i anslutning till kablarna som är strömförande.
Dom andra skruvarna är skinande rena.
Om en skruv träffar en ledning, kan den bli missfärgad?
Mätaren blinkar vilt på den bilden
Ena skruven är brun och bränd(?) Den ligger också i anslutning till kablarna som är strömförande.
Dom andra skruvarna är skinande rena.
Om en skruv träffar en ledning, kan den bli missfärgad?
Mätaren blinkar vilt på den bilden
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Att en skruv blir rostfärgad, av att bli strömförande har jag aldrig hört talas om. Jag ställer mig högst tveksam till att det är orsaken till färgenbpå skruven.
Mest troligt är att man lyckats skapa glappkontakt mellan några kablar, när man rotat i dosan.
Mest troligt är att man lyckats skapa glappkontakt mellan några kablar, när man rotat i dosan.
Okej tack, då känner jag mig lite lugnare igen kastas mellan hopp och förtvivlan då jag tycker det luktar bränt fortsatt trots dag 2 på kaoset.A AG A skrev: