5 451 läst · 31 svar
5k läst
31 svar
Vad kallas detta beslag?
Du läste visst inte färdigt inlägget du citerar...cpalm skrev:
Bra idéer, tackar!
Medlem
· Blekinge
· 10 587 inlägg
Det behöver ju inte tåla stora krafter. Ta ett vanligt AMEX-kort och forma ett svep runt ståltråden och så kan du skruva rakt igenom AMEX-kortet in i träskivan. Ser trevligare ut än hålband.
Medlem
· Blekinge
· 10 587 inlägg
Och använd för all del inte sådana skruvar som du har skissat på. Oavsett vilket beslag du hittar eller gör så passar här endast skruvar med kullrig skalle som här:
http://www.byggfabriken.com/renover...t/uploads/2011/10/traskruv-kuller-222x222.jpg
Om du har minsta estetiska intresse (verkar ju så) använd inte krysspår. Möbelsnickeri ser bara bra ut med raka spår.
Det är min uppfattning bara..
http://www.byggfabriken.com/renover...t/uploads/2011/10/traskruv-kuller-222x222.jpg
Om du har minsta estetiska intresse (verkar ju så) använd inte krysspår. Möbelsnickeri ser bara bra ut med raka spår.
Det är min uppfattning bara..
Kullrig skale eller konisk skalle beror väl på hur hålet ser ut. Om koniskt hål, så konisk skalle. Om rakt hål, så kullrig skalle.
Jag håller med om att krysspår (phillips eller pozi) är fult. Men gillar inte heller rakt spår, det känns lite som ställa fram en telefon med nummerskiva - uråldrigt, helt enkelt. Brukar därför använda skruvar med torxhuvud när det blir synligt. Då framgår det att det är en tänkande person som byggt
Jag håller med om att krysspår (phillips eller pozi) är fult. Men gillar inte heller rakt spår, det känns lite som ställa fram en telefon med nummerskiva - uråldrigt, helt enkelt. Brukar därför använda skruvar med torxhuvud när det blir synligt. Då framgår det att det är en tänkande person som byggt
Medlem
· Blekinge
· 10 587 inlägg
Smaken är som baken - delad, och oftast ful.
Själva bordet och listverket i bakgrunden är väl kanske från en tid där man använde nummerskiva.
Lycka till och glöm inte bilderna sen!
Själva bordet och listverket i bakgrunden är väl kanske från en tid där man använde nummerskiva.
Lycka till och glöm inte bilderna sen!
Redigerat:
Om skivan är väl tillpassad så är ju beslaget endast till för att förhindra att skivan lyfts, så passformen måste ju inte vara hundra för att låsa den i sidled. Jag skulle nog satsat på att tillverka en egen "klämmer" av en bit läder som skuvades fast antingen som en överfallsklammer eller dubbelvikt runt ramen beroende på vilket som blir snyggast.
Läder, bra idé, tack!
Touché.
Fast JR klammer finns bara från 8 mm och uppåt. Väl stort för mitt behov.