Det slutade med att jag köpte en billig bordsåg på Jula och kapade ur kanterna ur fyrkantspanel för att få ett "T". Sedan sågade jag ur mellanlister ur en 120x45 regel. Det var ganska bökigt men gick.
 
  • Gilla
tompax och 2 till
  • Laddar…
Härligt! Jag kollade i mitt förråd, hade bara en ”underbräda” kvar.
 
Så blev det ungefär. Rekommenderas ej att såga fram egna om man behöver mer än några plankor, bordsågens motor började lukta skumt och grannarna var irriterade pga oljudet :)
 
  • Hemgjord träplanka med sågklingans märken nära kanten, framför en grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
tompax
Z Zakalwe skrev:
Så blev det ungefär. Rekommenderas ej att såga fram egna om man behöver mer än några plankor, bordsågens motor började lukta skumt och grannarna var irriterade pga oljudet :)
Ser bra ut! Blir perfekt ju.
Oj, vad heter modellen? Den skall inte lukta för att man klyver bort någon centimeter. Man bör kunna klyva så mycket som klingan kan ta. Så om den kan ta 70 mm, så bör man kunna klyva 70 mm också, exempelvis.

Grannar som klagar för lite sågande? Men kära någon :) Då bör de flytta till en bondgård långt ute på landet.
 
Jag har samma sort på mitt hus! Vad kan panelen heta? Måste ju finnas att få tag på någonstans. Behöver en endaste bräda
 
  • Gråmålad träpanel på husvägg med synlig del av vit fönsterfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
Jenta Jenta skrev:
Jag har samma sort på mitt hus! Vad kan panelen heta? Måste ju finnas att få tag på någonstans. Behöver en endaste bräda
Nej det är inte samma. TS panel har raka kanter. Din har fasade.

Du får nog tillverka en själv, blir mycket svårt att få tag på, för att inte säga omöjligt. Specialpanel det där.

Ofta hyvlade man upp, och gör än idag, specialpaneler till vissa serietillverkade hus och även andra objekt. Dvs. paneler som inte går att få tag på någon annanstans. Din panel, liksom TS, är förmodligen en sådan.
 
Tråden är gammal men... Vi lät bygga ett Sundbyholm från Götenehus 2010 med liknande T-panel med avfasade kanter. Tror panelen kallades P95. Ringde GH för några år sen och fick veta att de inte använde panelen längre och att de inte heller hade något kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.