Som frågan lyder, vad ingår besiktningsmannens uppdrag? Tittar han bara efter sådant som är icke-fackmannamässigt utfört, trasigt, felkonstruerat mm. Eller tittar han tex även på avtalet och ser till att det har följts?

Frågan ställs med anledning av att de i vårt nybyggda hus har byggt en vägg fel med 10,8cm. Det är säkert inget ”fel” med den nya väggen men den står på fel plats gentemot ritningen vi skrivit under. Kan han notera det som fel?

(För den som är mer intresserad av väggens felplacering så har jag skapat en separat tråd om den:
https://www.byggahus.se/forum/threads/flyttad-vaegg-utan-vart-samtycke.397544/page-2#post-3959378)

Tack.

Ja, det är fel mot ritningen, som jag antar är en del av flera kontraktshandlingar.
Det ska han besiktiga mot.
Frågan är dock om det är inom felmarginalen, vilket som jag antytt i den andra tråden, är tveksamt.

I ditt läge hade jag börjat med att prata med besiktningsmannen. Vilken felmarginal mot kontraktshandlingen menar han är acceptabel och var hittar du referensen till det svar han ger.

• Gilla
gingercat
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Ja, det är fel mot ritningen, som jag antar är en del av flera kontraktshandlingar.
Det ska han besiktiga mot.
Frågan är dock om det är inom felmarginalen, vilket som jag antytt i den andra tråden, är tveksamt.

I ditt läge hade jag börjat med att prata med besiktningsmannen. Vilken felmarginal mot kontraktshandlingen menar han är acceptabel och var hittar du referensen till det svar han ger.
Tack för svar! Jag har faktiskt redan gjort det, han verkade tyvärr lite ovillig att svara... På kontrollbesiktningen sa han direkt bara att det var för lite för att han skulle skriva det som ett fel. Men då hade husfirman sagt till honom att det var 4cm, när vi rättade honom såg vi tydligt att han reagerade. Men det bestämdes att vi skulle lösa det med husbyggaren fram till slutbesiktning vilket tyvärr gått sådär. Så jag pratade med honom över telefon häromdagen och han sa då att han inte skulle notera det som ett fel på slutbesiktningen... Han skulle notera bara att vi har sagt det. Han har inte nämnt något om vilken felmarginal han går efter, bara sagt att det inte påverkar husets värde och därför tänker han inte sätta det som ett fel. Är det ett rimligt argument för en besiktningsman? Att påverkar det inte värdet då spelar det ingen roll...

Han är från Garbo så det borde väl innebära att han verkligen är opartisk? Eller behöver vi oroa oss för att han inte är det?

gingercat gingercat skrev:
Tack för svar! Jag har faktiskt redan gjort det, han verkade tyvärr lite ovillig att svara... På kontrollbesiktningen sa han direkt bara att det var för lite för att han skulle skriva det som ett fel. Men då hade husfirman sagt till honom att det var 4cm, när vi rättade honom såg vi tydligt att han reagerade. Men det bestämdes att vi skulle lösa det med husbyggaren fram till slutbesiktning vilket tyvärr gått sådär. Så jag pratade med honom över telefon häromdagen och han sa då att han inte skulle notera det som ett fel på slutbesiktningen... Han skulle notera bara att vi har sagt det. Han har inte nämnt något om vilken felmarginal han går efter, bara sagt att det inte påverkar husets värde och därför tänker han inte sätta det som ett fel. Är det ett rimligt argument för en besiktningsman? Att påverkar det inte värdet då spelar det ingen roll...

Han är från Garbo så det borde väl innebära att han verkligen är opartisk? Eller behöver vi oroa oss för att han inte är det?
Jag har förutfattade meningar om Garbo, men de ska man kanske ta med en nypa salt.

I grunden har det att göra med att de jobbar mot småhusentreprenader i första hand, där deras beställare sällan är återkommande, men där entreprenörer och tillverkare är det. Det får mig att förstå att det garanterat finns fall då de snarare friar än fäller för att inte sätta sig i en situation där de får svårt att få vidare uppdrag.

Om så är fallet här kan jag naturligtvis inte avgöra.

Ajdå, det var tråkigt att höra. Men du har förstås rätt. Vi trodde nog att en besiktningsman från Garbo skulle vara opartisk med tanke på att de står för försäkringen efter. Men det klart, de kanske är mer benägna att hitta fel som de ”tjänar på” att hitta och de andra kanske de struntar i helt och helst inte vill se alls.

Men har han rätt att hänvisa till något så subjektivt som hans egen uppfattning om husets värde och inte till branschspecifika felmarginaler?

Jag skulle inte gå så långt som att säga att de är opartiska. Men jag har dåliga erfarenhet av dem och jag tycker att resonemanget jag förde ovan är svårt att komma runt.

Hans uppgift är att säkerställa att ni fått det ni beställt, inte om värdet är oförändrat eller inte.
Men i vissa fall kan jag nog tycka att det inte är orimligt att fundera i banorna kring om värdet påverkats.

Jag ser inte riktigt problemet med att han skulle protokollföra felet som en vanlig E-anmärkning och låta dig och entreprenören göra upp om du har rätt till ersättning. Att det är fel mot kontraktet betyder ju inte att du lidit skada.

Jag hade lyssnat är på forumet och funderat om det är värt att gå vidare med det hela. Om det är värt att gå vidare med det kan du kalla till en särskild besiktning eftersom han skriver in att du anser att detta är fel.

• Gilla
gingercat
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Jag skulle inte gå så långt som att säga att de är opartiska. Men jag har dåliga erfarenhet av dem och jag tycker att resonemanget jag förde ovan är svårt att komma runt.

Hans uppgift är att säkerställa att ni fått det ni beställt, inte om värdet är oförändrat eller inte.
Men i vissa fall kan jag nog tycka att det inte är orimligt att fundera i banorna kring om värdet påverkats.

Jag ser inte riktigt problemet med att han skulle protokollföra felet som en vanlig E-anmärkning och låta dig och entreprenören göra upp om du har rätt till ersättning. Att det är fel mot kontraktet betyder ju inte att du lidit skada.

Jag hade lyssnat är på forumet och funderat om det är värt att gå vidare med det hela. Om det är värt att gå vidare med det kan du kalla till en särskild besiktning eftersom han skriver in att du anser att detta är fel.
Ok! Du kan mycket om det här :D Innebär en E-anmärkning att han inte skriver det som ”fel” och inte ger oss rätt att hålla på en del av de återstående 10%? Han berättade för oss att det finns 2 typer av anmärkningar egentligen, den ena är starkare som jag förstår det och ger oss rätt att hålla inne med pengar medan den andra är i princip vad vi än säger och påpekar.

”Hans uppgift är att säkerställa att ni fått det ni beställt”. Det är intressant att du säger det, för det verkar han ju öht inte intresserad av tyvärr. Men du har rätt i att det är värt att fundera på om det är värt att bråka. Frågan är hur mycket ersättning man kan få i slutänden ändå. Kanske kostar det mer än det smakar

gingercat gingercat skrev:
Ok! Du kan mycket om det här :D Innebär en E-anmärkning att han inte skriver det som ”fel” och inte ger oss rätt att hålla på en del av de återstående 10%? Han berättade för oss att det finns 2 typer av anmärkningar egentligen, den ena är starkare som jag förstår det och ger oss rätt att hålla inne med pengar medan den andra är i princip vad vi än säger och påpekar.

”Hans uppgift är att säkerställa att ni fått det ni beställt”. Det är intressant att du säger det, för det verkar han ju öht inte intresserad av tyvärr. Men du har rätt i att det är värt att fundera på om det är värt att bråka. Frågan är hur mycket ersättning man kan få i slutänden ändå. Kanske kostar det mer än det smakar
E=Entreprenad dvs en E-anmärkning är ett entreprenadfel och ska avhjälpas av denne

B=Beställare är alltså ett beställarfel (extremt ovanligt förutom vid delade entreprenader eller när beställare har sidoentreprenörer)

S-anmärkning innebär att slutgiltig bedömning görs senare. Ev. vid 2-års besiktning eller liknande.

U-anmärkning är saker som behöver utredas för att kunna ge svar. Typiskt när beställare och entreprenör inte är överens och besiktningsmannen inte vet.

A-anmärkning eller notering är typiskt sådant som beställaren anmärker på, men som bes. mannen bedömer inte utgör ett fel. Typiskt avvikelser som ligger inom toleranser.

• Gilla
gingercat
  • Laddar…
E är kort för entreprenör och med det menas att entreprenören är pappa till felet.

Han syftar egentligen till att han inte anser att det är fel, därför kan du inte innehålla med betalning.
Att du anser att det är fel och att han skriver in det i protokollet uppfattar endast innebär att du fullgjort din anmälningsskyldighet. Alla fel som ni hittar ska anmälas utan dröjsmål, men senast 6 månader efter slutbesiktning.

Jag jobbar inom branschen, men inte mot konsumenter och jag är inte besiktningsman eller jurist, så du bör ta mina råd, mitt tyckande osv som att det kommer från ett forum, precis som det gör. :)

• Gilla
gingercat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.