pacman42 pacman42 skrev:
Knallkork är förbjuden. Går att köpa på nätet dock, frågan är om man begår ett brott...
"Inget tillstånd behövs heller för att använda följande pyrotekniska artiklar i kategori P1:
...
3. Knallkork"

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...xplosiva-varor/anvandning-av-explosiva-varor/

Låter osannolikt att det skulle vara förbjudet men tydligen ändrades produkten för några decennier sedan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag är usel skytt men tillräckligt många missade skott med luftgeväret fick skatorna att dra. De var smarta nog att inse att någon gång kommer han få en lyckoträff 😆.
 
G gaidin skrev:
En kompis sköt en kaja och hängde upp i trädet. Det var effektivt.

Om du inte kan skjuta en själv så kanske någon jägare kan göra det åt dig? Det behöver ju inte vara från samma flock.
Funkar bra ett tag men efter några dagar är det precis som innan, häng i ena vingen. En kråka funkar och. Skata funkar sämre.

Något som fungerar bra är, Norsk kråkfälla.
 
Har nånn testat att smeta på tjära?

Försök att klicka ut lite utspritt på trädet eller var man nu vill ha det.

Vet inte om det är lukten eller kladdet dom inte gillar. Just det.. det är ju ganska kladdigt och luktar så ta det försiktigt. Doppa ett sopskaft eller nått och klicka ut det.
 
I förra huset hade jag körsbörsträd och problem med skator. Kanske brutalt, men grannen sköt en skata med sitt luftgevär och den döda skatan hängdes upp på en pinne intill trädet, sen var det lugnt !

Kanske samma metod funkar mot kajor ?

Edit, såg annat inlägg om samma upplägg , funkar tydligen inte 🤔
 
hsd
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm, rörelsesensor med en högtalare som spelar upp gevärsskott skulle kanske kunna fungera. Det bör jag kunna konstruera batteridrivet också. Man får en vattentät högtalare för någon hundring.

Det skulle hålla borta älgen och rådjuren också. Jag får göra lösningen tidsstyrd bara...
Det finns en säker lösning som praktiserats av en stor livsmedelsproducent
Det är en elektronisk högtalarenhet som ger ifrån sig olika fåglars dödsskri, när kajor och andra fåglar hör detta sp flyger de till annan plats
Till företag fixar Anticimex detta system
100 procentigt effektivt utan att skada fåglar
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det finns en säker lösning som praktiserats av en stor livsmedelsproducent
Det är en elektronisk högtalarenhet som ger ifrån sig olika fåglars dödsskri, när kajor och andra fåglar hör detta sp flyger de till annan plats
Till företag fixar Anticimex detta system
100 procentigt effektivt utan att skada fåglar
Intressant, vill du berätta mer?
 
B
Har problem med skator i mitt körsbärsträd. Sköt en och hängde upp, de höll sig borta 1-2v sedan var de då igen. Knäppte en till som fick ligga i skottkärran under, funkade ett tag till. Nu har jag inga döda där men det lär bli en till så småningom...
 
hsd
V Vardagsrum skrev:
Intressant, vill du berätta mer?
Stundtals skulle jag vilja ha en själv
Anticimex håller på dessa , inte mycken info finns
En Anticimex-arbetare med säkerhetsutrustning installerar en fågelskrämma på ett tak under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det slutgiltiga hjälpmedlet är Cal 22 om man bor sån till.
 
Spela upp youtube klippet rovfågel dödar kaja.
 
Finns en kommun som systematisk spelar upp kvarter för kvarter.
 
G gaidin skrev:
En kompis sköt en kaja och hängde upp i trädet. Det var effektivt.

Om du inte kan skjuta en själv så kanske någon jägare kan göra det åt dig? Det behöver ju inte vara från samma flock.
Samma sak här. Var "kaj-fritt" sen
 
H Hybro skrev:
Det slutgiltiga hjälpmedlet är Cal 22 om man bor sån till.
Nja. Knäpper man en så är ju alla borta sen. Har man all tid i världen så kan man ju sitta och vaka.
Sen är dem ju tillbaka ändå. Hänger man upp den skjutna så dröjer det några dagar.
 
Det luriga är hur jag skall komma åt den första. Hos mig var de i mindre än fem minuter, sedan drog de vidare i området. Det vill till att jag vet när de kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.