Tack alla!
Det är så jävla skönt att inte vara ensam i missbruket.
Jag får fira med en liten komplettering på vägen hem från jobb.
 
Köpte ett Makita LXT601 kit i vintras efter att en näve billiga skitverktyg mystiskt "försvunnit" i en bitter bodelning, sen kompletterat med sticksågen och en till lampa, allt från eBay för en bråkdel av det svenska priset.

Trådlöst
Makita Skruvdragare 18V LXT
Makita Borrmaskin/Skruvdragare 18V LXT
Makita Tigersåg 18V LXT
Makita Sticksåg 18V LXT
Makita Lampa 18V LXT x 2
Makita Cirkelsåg 18V LXT
Makita Vinkelslip 18V LXT (effektiv och tystgående med lång batteritid = väldigt populär bland de som stjäl snöskotrar uppe i fjällen)
Makita Laddare 18V LXT x 2 (en moddad amerikansk (110V - 240V), en engelsk med bytt kontakt) och två 3Ah batterier
Bosch IXO skruvdragare

220V
Skil planslip
B&D svart borrmaskin
CO polermaskin
Rusta överhandsfräs

Lite mer som jag säkert glömt.
 
skalman1 skrev:
Välkommen till forumet :)

Tror det finns en liknande tråd redan, men here we go:

Aeg ks55 cirkelsåg
Aeg Acp 250 grovdammsugare
Aeg 700st sticksåg
Festool C12 + centrotec 09 lådan
B&D elfil
B&D bandslip
Biltema kap&ger (väldigt bra faktiskt)
Makita överhandsfräs
Bosch Ixo
Gammalt biltema 18v elverktygs set
Biltema cirkelsåg (modell stor tung & klumpig)
Tillägg:

Aeg BS12C2 d^_^b

Och Festool C12:an hotas av uppsägning. :)
 
Hej Alla:)

Otroligt spännade läsning, många hemmafixare...så även ja

Var ute inventerade garaget nyss;)

Festool
CTL 33E SG Damsugare, städkit
RW 1000 EQ Färg/spackel blandare
TS55 EBQ-Plus Sänksåg, med 2 Skenor, Gecko, väska mm
PS 300 EQ-Plus Sticksåg
OF 1010 EBQ-Plus Överhansfräs, fräskit mm
RO 125 FEQ-Plus Slipmaskin

Fain
Multimaster
gipsskruvdragare

QEO Fennel FL40-3 Laser, med stativ

Makita
HR2450FT slagborr
LXT BDF440RFE Skruvdragare
LXT Ficklampa
LXT BGA452 Vinkelslip
UC3520A Motorsåg el
JR3050T Tigersåg
LS1013L Kap/gersåg
9067S Vinkelslip
6904VH El mutterdragare

Husqvarna
TS230I Klinkerkap

Paslode
3250/65 F16Q Dyckertpistol

Kempi
Miniarc 150 Pinnsvets

Bosch
Grön 1500W Varmluftspistol
Blå GWS 9-125 Vinkelslip
Blå El-skrika
Blå GBH 12VR Slagborr
Grön P300 Cirkelsåg

Skil
1437 H-TI Borrmaskin

Kity
636 Rikt/planhyvel
626 Fräs

Black & deckar
DIV11 Vinkelslip

Luna
NF130 Spånsug
LDA150 Pinnsvets

Philips
Mono Mig120 Migsvets

Miller
AC/DC Tig Svets

Femi
Liten Kallsåg

Arboga
Pelarborr

BM
Bandslip

EJCA
Bandsåg

Atlas Copco
Airlet LE6 Kompressor

Stihl
Re128 Plus Högtryckstvätt

Sjukt va grejer det blir genom åren, visst en del är lite större o inte i verktygslådan men el-drivna iallafall...

Kör hårt i vinter nu alla...bygg,bygg:)
 
Makita BHP-451 Slagborrmaskin (värdelös LED, lyser långt ifrån där man vill borra..)
Makita BTD-140 Slagskruvdragare
Makita 9404 bandslipmaskin (med farsan)
Hitachi G13rs3 vinkelslip (125mm, väldigt smidig!)
Bosh PST 700 sticksåg
Cotech handöverfräs
Cotech varmluftspistol
Noname lödstation
Meec borrhammare
Biltema dremel
Biltema polermaskin
Blå MIG/MAG svets från jula + självbländande mask
Multimeter med bakgrundsbelysning
Sladdlampa

Sågbord + kag/ger + cirkelsåg måste jag tyvärr låna..
Cirkelsåg + sladdlös lampa är bland det första jag ska komplettera med :) Måste även bestämma mig för en kompressor... tråkiga beslut ;)
 
Jag tycker det är konstigt att jag bara hittar en elfil den här tråden (kan ha missat någon dock). Utmärkt verkyg som sparat mycket arbete och frustration flera gånger för mig. Hög avverkningsgrad, lätt att fixa till något som blivit lite för långt, något hörn som ska bort eller något som sticker ut och är i vägen med god precision och man kommer åt på skumma ställen. Man måste lära sig att vara lite lätt på handen bara, i början kan man bli lite överraskad över hur effektiv den är.
För mig är det en klar favorit som t.o.m. kommer före kap- och ger-sågen i prioritet (givet att jag har en bra cirkelsåg).
 
Crebel skrev:
Jag tycker det är konstigt att jag bara hittar en elfil den här tråden (kan ha missat någon dock). Utmärkt verkyg som sparat mycket arbete och frustration flera gånger för mig. Hög avverkningsgrad, lätt att fixa till något som blivit lite för långt, något hörn som ska bort eller något som sticker ut och är i vägen med god precision och man kommer åt på skumma ställen. Man måste lära sig att vara lite lätt på handen bara, i början kan man bli lite överraskad över hur effektiv den är.
För mig är det en klar favorit som t.o.m. kommer före kap- och ger-sågen i prioritet (givet att jag har en bra cirkelsåg).
Jag har någon B&D variant liggandes ouppackad. Köpte den på någon utförsäljning för 49 eller 99kr.

Tänkt att den någon gång kan vara bra att slipa mellan spjälor eller liknande.

Kapar man fel så lägger jag iaf tillbaka brädan och tar dom sista tiondelarna med kap/ger sågen samtidigt som jag svär över att jag inte gjorde rätt från början och slösade bort flera dyrbara sekunder på detta.
 
Redigerat:
Elfilen är lite som multimastern, en sån där grej som man efter att ha vant sig vid att ha den tillgänglig gärna jämför med schweizisk armekniv eller dylikt. Det är bra många gånger den kommit fram och man tänkt att ojoj, det här skulle tatt mycket tid utan den, eller varit mycket besvärligare.
 
importensketsig skrev:
Elfilen är lite som multimastern, en sån där grej som man efter att ha vant sig vid att ha den tillgänglig gärna jämför med schweizisk armekniv eller dylikt. Det är bra många gånger den kommit fram och man tänkt att ojoj, det här skulle tatt mycket tid utan den, eller varit mycket besvärligare.
Instämmer, den är väldigt användbar.

Dock är B&D:s modell lite väl dyr, min kostade över 800kr och har nu min blivit glapp vid bandet tyvärr.
Bra med deras garanti dock, bara att lämna tillbaka och få en ny direkt. :)
 
Jag överlever tack vare min Dremel multislip. Grova sliprondellen för trä, och de grova kapskivorna (fast "grov" är väl inte helt rätt ord när det gäller den maskinen). Perfekt när man missat med någon millimeter. Fast den klarar inte när det är någon millimeter för kort. Är det någon som hittat en maskin för den saken?
 
gadu^ skrev:
Varför är inte min fru så förstående? :(
Själv så försöker jag att hålla nere på inköpen av elverktyg, dvs använder dom i det längsta tills dom i princip faller isär. Skillnaden mellan idag o för 20 år sedan, är dels lutbudet av billiiga maskiner, då på 80'talet när man skulle köpa sig en vinkelkap så fick man räkna med att pynta minst tusing för få en B&D som ändå pajjade efter ett par år. Kvaliteten eller hållbarheten på dagens Jula & Biltema el-maskiner är i alla fall inte sämre snarare bättre.
88 så köppte jag mig min första 1 1/2 Hk kompressor för 1900:- ett bra pris tyckte man då, idag så får man dom för en spottstyver, min senaste kompressor är en 150L tre-cyl 300 Min/L Rusta maskin för 2495:-, så nejdå jag är inte alls beroende av el-maskiner.
Vad jag inte kan förstå idag, är hur morfar resp farfars far som var snickare resp smed kunde klara sig utan några som helst elverktyg. /Roger :cool:
 
Glömde att nämna hur många el-maskiner som jag har, det är ett 16 tal, maskinerna ska täcka in allt ifrån metall/svets jobb till jobb med trä, slipning, lackning, kapning etc. Som husägare så drar jag mig inte för att utföra allt i från vvs jobb med lödning av nya rör etc till nydragning/omdragning av el, o ombyggnationer så visst alla verktygen har kommit väl till pass tom migsvetsen. /Roger
 
Det jag inte klarar mig utan är:
Skruvdragare (Dewalt kass modell, skall köpa ngt bättre)
Kap/Ger Blå Bosch GST8
Stickis, blå Bosch
Festool sänksåg
Sen använder jag elhyveln ganska mycket (blå Bosch), och handöverfräsen (B&D)

Annars så har man ju massor av bra elverktyg :) Väntar just med spänning på en Blå Bosch bilmaskin beställd från England. Borde komma imorgon eller dan efter.
 
Larsa skrev:
....
Annars så har man ju massor av bra elverktyg :) Väntar just med spänning på en Blå Bosch bilmaskin beställd från England. Borde komma imorgon eller dan efter.
Får man fråga vilken modell av bilmaskin det blir och var du beställde? Funderade på att handla från Tyskland (Seltmann.de tror jag det var), men det var ingen jätteskillnad mot svenska priserna på Blå bosch bilmaskin tyckte jag...

Sorry för OT (?)
/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.