Farzan skrev:
Hantverkarbyxor (alltså såna utan hängslen) med:
Hammare, Hultafors kontaktmeter, brytbladskniv, snickarpenna, hovtång, näbbtång, spikdrivare, stämjärn, gammal kraftig skruvmejsel som går att bända med, schweizisk armékniv, några PH2- och PZ2-bits, lite skruv, cigarrettändare.

Har haft brallorna i några månader och börjar precis lära mig att inte drälla sakerna överallt. Funderar på att skaffa hängslen, dock.
Tips: Köp ett rejält läderbälte, som hängslena fästs i, så sitter de fast bättre.

--- Mats ---
 
Med risk för att sabba tråden... Jag ledsnade lite när mitt snickarbälte gick sönder. Det sitter nu mera nitat runt en 10L murarhink. Funkar klockrent... Lätt att ta med och rymmer massor med grejjer...
 
Wasa skrev:
Med risk för att sabba tråden... Jag ledsnade lite när mitt snickarbälte gick sönder. Det sitter nu mera nitat runt en 10L murarhink. Funkar klockrent... Lätt att ta med och rymmer massor med grejjer...
Har nästan inget snickarbälte, utan ett pat snickarbyxor som verkligen rymmer det mesta. En enda lite "snickarhålare" har jag i livremmen, resten direkt i byxornas alla fickor och utrymmen.

Frånsett sumobrottartaktiken som går åt för att få på byxorna innan bältet och hängslena är spända, och så länge jag inte måste jobba liggandes på golvet, tycker jag den egna kroppens imitation av murarhink är ett lättare sätt att bära sakerna än att spänna bältet runt en till tunna.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Har nästan inget snickarbälte, utan ett pat snickarbyxor som verkligen rymmer det mesta. En enda lite "snickarhålare" har jag i livremmen, resten direkt i byxornas alla fickor och utrymmen.

Frånsett sumobrottartaktiken som går åt för att få på byxorna innan bältet och hängslena är spända, och så länge jag inte måste jobba liggandes på golvet, tycker jag den egna kroppens imitation av murarhink är ett lättare sätt att bära sakerna än att spänna bältet runt en till tunna.

--- Mats ---
Hahahaha
Jag kanske kommer dit en dag oxå...
 
Jobbar inte heller på bygge och kör därför inte med bälte men i brallorna har jag
Phasen elpenna
Pica tusch & Blyerts,
liten skruvmejsel,
Tumstock,
Hultafors stämkniv eller mora eller deras vvskniv
2-3 riktigt starka magneter som jag använder som regelsökare
Snusdosa
Festools "skruvdragarhållare" riktigt bra eftersom den kom med 3 stroppar och man kan fästa dessa på allehanda verktyg och maskiner
liten Japansk kofot
Litet anteckningsblock
Detta är den permanenta bestyckningen och sedan plockar jag i vad som behövs för tillfället
 
I byxorna finns alltid:

Meterstock
Snickarpenna
Märkpenna tusch
Festools bitsmejsel
Sidavbitare
Fönsterskrapa
Extrablad till fönsterskrapa
Klassiska Stanley matt/gipskniv
Minipolygrip från biltema
Miniskiftnyckel
Skruv av olika sorter
Spik av olika sorter
X-antal torix
Testpenna/ficklampa
Insexset
Snusburk
Ibland hänger även hammaren på sin plats men oftast inte utan ligger istället tillsammans med övriga handverktyg i en liten öppen verktygslåda (som oftast en tomspann).
 
Hallå!

Här kommer listan på vad jag släpar omkring på, i och för sig så brukar jag bara kränga på bältet vid enklare grejer runt hemmet då inte blåkläderna åker på, vid t.ex. altanbygge etc lägger jag ner det som behövs i blåkläderna, bältet är bara tillför att slippa bära runt på en alldeles för tung verktygslåda när lite enklare saker skall göras runt hemmet!

Innehåll:

- Tumstock
- timmermanspenna x 2
- Stiftpenna
- Bläckpenna
- A6 Block
- Hammare
- Ficklampa
- Eltejp
- Hovtång
- Slö mora kniv
- Vass mora kniv
- Skruvmejslar, 4st, (2 st med lågt skaft och 2 st med kort skaft)
- Polygrip
- Litet vattenpass
- Tunna Ejendals handskar
- Måttband 7,5m
- Avbitare
- Buntband
- Superlim
- Liten förvaringslåda ( http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/310092-11_X_2009-02-12_150341_929.jpg ) Lärt mig av mina misstag :D Blir dyrare med plåster i längden än en sån låda, 17:-, får plats i bältet perfekt, så har man alltid lite av allt, både spik, skriv, plugg etc :)
 
Har ett bluewear 400 kronors budgetbälte som jag sytt om lite själv eftersom det bara är läderfickor på ett bälte med dubbla hammarhankar.

Innehåll:
-Hammare
-5m måttband
-Spritpenna
-litet ritblock
-2 snickarpennor
-1 stiftpenna modell blyerts
-tumstock
-avbruten tumstock
-Hultafortsknivar, en orange och en större grön.(Pillar, bryter och bänder med den mindre orange kniven)
-Najtång
-Stämjärn
-Stjärnmejsel
-Skruvmejsel
-Diverse bits
-Skyddsglajjor
-Handskar
-Snusdosa
 
Har heller inget bälte utan ett par snickarbyxor (eller shorts beroende på säsong) som rymmer:
- Hammare
- Spik eller skruv efter behov
- Sånt där dubbelhölster med grovkniv och morakniv (typ)
- Tumstock
- Laseravståndsmätare
- Ihopvikta anteckningspapper
- Snickarpenna
- Vanlig penna
- Bits och liten Makitadragare (passar perfekt i höger spikficka)
- Mobiltelefon

Resten ligger utspritt inom en 5-metersradie på byggplatsen...
 
Okej, här kommer min lista på vad jag har i mitt snickarbälte:

Hultafors stämkniv
Bacho universalkniv
Penna
Ficklampa
Bacho 5m måttband
Wera Bit-Check Bitorsion bitssats
AEG BS12C ( sitter oftast där iaf )
Skruvsorten som vid tillfället används
Bacho Multitång
Tuschpenna


Ingen lång lista men jag är så liten och klen så jag pallar inte mer :p
 
Got damn it, åker på denna lista igen. :p
Ingen bälte, men i byxorna:

Hultafors dubbelhölster med morakniv och elkniv
Torpedvattenpass
Strippor
Tumstock
PH1
PZ1
PZ2
Liten flata
Kabelsax
Blyerts-, bläck- och tuschpenna
Fluke elpenna
Näbbtång
Skaltång när det kopplas mycke
Eltejp
Pannlampa
Torix
Wago
Ubåtar
Gulplugg
gipsskruv
Tidbok
Privat mobil
Firmamobil
ID06-kort
Nycklar
Hammare, när tillfälle ges.
Montörshandskar i vänsterbakficka när de inte är på händerna.

//Patrik
 
Redigerat:
Vad anser du/ni att en snickare alltid behöver ha i sitt verktygsbälte?
Vore kul att se vad någon med erfarenhet från branschen har att säga så jag inte står och lastar på mig allt för mycket :)
 
Hej

Lasta i det du behöver för att lösa uppgiften. dvs ska du kapa och spika behöver du något att mäta med, en penna, en hammare och spik. Ska du skruva gips behöver du något att mäta med, en penna, en gipskniv, en skruvdragare och gipsskruv...

Det finns nog med saker att släpa på när man bygger så att lasta snickarbältet med saker man använder en gång i veckan känns onödigt.

Ser man till hur snickarbälten osv utvecklas börjar det allt mer likna militär/polisiär utrustning med västar och innerbälten med karborre (stavas det så?) osv. Jag har erfarenhet från båda "världarna" och tycker det är bra att utvecklingen mot bättre passform och komfort går åt rätt håll.

Det man kanske ska tänka på är att en stridsväst ska medge brukaren att klara sig själv och en eller flera kamrater i en stridssituation över flera dygn... En snickare behöver kanske inte bära med sig 8 paket spik och extra batteri till skruvdragaren. Bara för att det finns fickor måste man inte fylla dem till max vilket jag har sett att många gör...

Lycka till med ditt projekt

mvh Wasa
 
Jo det gjorde den väl :)

Var ner på GP idag och köpte:
Snickers verktygsbälte med sele + extra ficka.
Litet bräckjärn på kanske 350mm
Hultafors vattenpass 200mm
Hultafors stämkniv
Billig mattkniv (kommer inte användas så mycket)

Är riktigt nöjd och alla verktyg jag vill ha med mig får plats galant.

Tack för svaren Wasa och phl.
 
B
hammare.
knivar. en vasskniv, en stämkniv, en sämre kniv(slö)
mattkniv(rakt blad bara, krok behövs så sällan(men har en i skaftet)
två tumstockar(eventuellt en tum och en milimeter), ett måttband(cirka 50m)
skruvmejsel (4 in 1) liten 2 in 1
en bits sats
(gipsraps)
handskar (enklare)
pennor timmerpenna, tuschpenna( en vit och en annan färg)
(lasermättverktyg) (miniräknare)
säkert glömt något, har ju inte allt i samtidigt heller. finns antingen i bil eller större verktygslåda, där mer finnes. beror ju även på vad man gör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.