Under en provisorisk golvlist där en vägg suttit hittade vi ett gäng gamla sniglar som kompletterat isoleringen under golvet. Känns verkligen som att det bringar liv till huset...! ;)
 
När jag rev bort gamla gipsskivor i garaget som ligger i ett uthus hittade jag större delen av skåpdörr som suttit i salen i stora huset. Då huset är byggt på 1860-talet var det ett mycket värdefullt fynd, då vi då fick se hur salen var målad och tapetserad från början. Tapetlager och målning fans kvar.
Då gipsskivor kom på tidigt 50-tal och skåpdörren troligen byttes ut någon gång på 20- 30 talet var dörren lagrad för att kunna användas senare.
 
Som hantverkare i nya hus brukar jag lämna efter mig några små bomärken.
Favoriten är att ställa upp ett tal på en innerväggsregel, givetvis så brukar resultatet bli komplett fel. Annars blir det ibland någon glad smiley eller felaktiga årtal. Bara för att jävlas med de som kommer sedan och river i skiten.

Hos en kompis ligger en daterad mackmyraflaska i lösullen från en av arbetsdagarna, kan nämna att de inte blev så mycket jobbat efter den tömningen.

När jag renoverade en lägenhet åt mig själv för några år sedan så hittade jag en huggmejsel i badrumsväggen och på de understa lagerna tapet hade man målat en del fina konstverk, tyvärr ligger bilderna på dessa i en annan dator.

Tyvärr så har jag ännu inte hittat så mycket kul i mitt nuvarande hus från 20-talet, förrutom ett gammalt skurgolv under helteckningsmatta och masonite. Samt ett våffeljärn i leran när jag grävde ur vedboden inför mitt bjälklagsbygge där.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi har ett hus från sjuttonhundratalet, på 1920 talet byggdes det på en våning och där har man stoppat gamla skolböcker i väggarna från barn som bott i huset. Kul att titta i!
 
S
Jag hittade denna flaska nere i en källare i vårt hus från 1850-talet. Källaren är typ 1,6m till taket och den är inte uppvärmd. Det fanns ett sönderrostat badkar, krus och ett skåp byggt av plank med lite hyllor. På en av hyllorna bland några andra tomma flaskor och krafs så fanns denna flaska.

Det står "patent" på flaskan och i ljuset ser det ut som en röd vätska i den. Flaskan är 18cm hög ungefär.
Någon som vågar uttala sig om vad de tror finns i den, kanske saft, kanske vin... och om någon vet när den är tappad? Det ser ut som någon form av korkträ som korken är gjord av. Korkens topp ser ut att ha knäckts av om en sådan funnits. Men den är tät och försluten.

DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.