4 435 295 läst · 32 312 svar
4435k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Aha! Så du är nyckeltillverkare också
Lucka vore bra att ha men jag tycker det är svårt att få den tät, då det är själva ytterväggen som luckan sitter i hos mig. För svårt rättare sagt för att komma till den energiklass som en ytterdörr och ett 3-glas energifönster har. Vill ju inte låta katternas skrymslen sluka min goda värme
EDIT: Det skulle visst citeras från KnockOnWood också men den rackarns lilla knappen "Citera" glömde jag att trycka på! Skyller på att att jag sitter på jobbet och vräker i mig thaimat samtidigt som jag måste kolla på byggahus....
Lucka vore bra att ha men jag tycker det är svårt att få den tät, då det är själva ytterväggen som luckan sitter i hos mig. För svårt rättare sagt för att komma till den energiklass som en ytterdörr och ett 3-glas energifönster har. Vill ju inte låta katternas skrymslen sluka min goda värme
EDIT: Det skulle visst citeras från KnockOnWood också men den rackarns lilla knappen "Citera" glömde jag att trycka på! Skyller på att att jag sitter på jobbet och vräker i mig thaimat samtidigt som jag måste kolla på byggahus....
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Enkelt om man är kreativ som förra ägaren till detta hus: han har satt i kompletta 2-glasfönster som kattvindsluckor, vridna så att de hänger i gångjärnen och öppnas utåt, där trycker man upp fönstret mot taket och "stänger" det så hakar låsmekanismen i en liten stålögla. Och ja, man måste vara rätt starka för att trycka upp det tillräckligt högt...holmberg87 skrev:
Nån sorts skiva är spikad mot fönsterramen på insidan så att den kan tapetseras som resten av rummet.
Inte jättebra kan jag tycka, men det är inget kalldrag därifrån iallafall.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Det var ju en lösning faktiskt! Kreativt och smart, för tätt läre det vara!Anna_H skrev:Enkelt om man är kreativ som förra ägaren till detta hus: han har satt i kompletta 2-glasfönster som kattvindsluckor, vridna så att de hänger i gångjärnen och öppnas utåt, där trycker man upp fönstret mot taket och "stänger" det så hakar låsmekanismen i en liten stålögla. Och ja, man måste vara rätt starka för att trycka upp det tillräckligt högt...
Nån sorts skiva är spikad mot fönsterramen på insidan så att den kan tapetseras som resten av rummet.
Inte jättebra kan jag tycka, men det är inget kalldrag därifrån iallafall.
Bara nu detta inte sätter griller i huvudet på mig att göra likadant.. Nä jag ska inte ha en lucka.. Eller.. haha!
Dags att åka hem från jobbet snart så man kan tänka på bygget
Nya mobiltelefonerna släpps snart så får panta lite metall så jag har råd med en sådan...
Tigersågade loss gamla hydroforen som är ca 90cm bred och 170cm hög. (~ 800Liter)
Tänkte först kapat den i 2-3 delar men äh, krokade fast den i traktorn och drog ut den. Lyfta på kärra sen dra av den för hand.
Tigersågade loss gamla hydroforen som är ca 90cm bred och 170cm hög. (~ 800Liter)
Tänkte först kapat den i 2-3 delar men äh, krokade fast den i traktorn och drog ut den. Lyfta på kärra sen dra av den för hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- I övrigt har jag förberett alla sopsäckar inför Sanering av uppfart.
- Samt förberett allt gammalt virke för samma öde.
- Sågat och rivit ut gamla förvaringshyllor.
- Och snickrat lite på pelarna till blivande väggen.
- Försökt fåtag på virke till några blivande förrådshyllor.
- Klurat i kommunalt avlopp eller inte.
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Reglat upp lite och klurat på hur jag snyggast gör golvvärmecentralen åtkomlig...
Kommer bli en lucka men inte riktigt klar med hur den ska göras. Blir träpanel av råspont på väggen.
Så nu är det bara ta sig tid att göra själva sponten (Köpte billigt virke från sågen utan spont)
Varför göra det enkelt när man kan göra det tidsödande och "billigare" Svärfar har en egen såg
Kommer bli en lucka men inte riktigt klar med hur den ska göras. Blir träpanel av råspont på väggen.
Så nu är det bara ta sig tid att göra själva sponten (Köpte billigt virke från sågen utan spont)
Varför göra det enkelt när man kan göra det tidsödande och "billigare" Svärfar har en egen såg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder