4 378 033 läst · 32 150 svar
4378k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Jag tog en liter till 10 l vatten och gjorde som du med moppen. På den ytan gick jag flera gånger tills jag fick ut allt. Har gjort så på tidigare altaner. Aldrig oljat några altaner de senaste 25 åren.nino skrev:
Så kan det vara efter vad jag läst. Är ändå lite nöjd med att ha gjort något till liten kostnad och arbetsinsats. Kanske ändå satsar på ”rätt” såpa framöver.mexitegel skrev:
Äntligen!
Efter lite (mycket) pusslande med skrivarpapper igår kväll, origamivikningar och diverse konstiga klippningar kom jag fram till att det enda rätta var att skära ut en tårtbit mot diagonalen och använda extremt mycket asfaltsklister. Extra pappbit under med snitt åt motsatt håll. Men jag lyckades få dit hela våden i ett svep. Det är alltså ett invändigt hörn. Och varför sätter man en trekantslist i framkant? Jo jag ville ha vindskiva där fram också.
Kändes snyggast. Och som vanligt krånglar jag till det.
(Musfångarbonus i bakgrunden)
Imorgon och på fredag ryktas det om regn så det var skönt att få till det här innan dess.
Regnar det inte imorgon så kan man ju kapat timl och montera vindskivor och finskära pappen horisontellt utmed sidorna.
Efter lite (mycket) pusslande med skrivarpapper igår kväll, origamivikningar och diverse konstiga klippningar kom jag fram till att det enda rätta var att skära ut en tårtbit mot diagonalen och använda extremt mycket asfaltsklister. Extra pappbit under med snitt åt motsatt håll. Men jag lyckades få dit hela våden i ett svep. Det är alltså ett invändigt hörn. Och varför sätter man en trekantslist i framkant? Jo jag ville ha vindskiva där fram också.
Kändes snyggast. Och som vanligt krånglar jag till det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(Musfångarbonus i bakgrunden)
Logga in
Skapa konto
Imorgon och på fredag ryktas det om regn så det var skönt att få till det här innan dess.
Regnar det inte imorgon så kan man ju kapat timl och montera vindskivor och finskära pappen horisontellt utmed sidorna.
Hobbysnickare
· Sverige
· 105 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De senaste tre dagarna efter jobbet. Borde väl bli färdig imorgon 🤔...
Sen skall det byggas trappa å grejer. Men det får nog vänta ett tag...
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 1 812 inlägg
Fönstermontage. Youtube lärde mig att sätta distansklossar på skyddsbrädan så hamnar fönstret på rätt distans. Fungerade rätt bra, men eftersom källarväggen är lite olika tjockt putsad så diffar det 1 cm uppe och nere.
Kanske inte det vackraste fönstret, men sidohängt var prio. Lättare att ta sig ut i ett nödfall.
Kanske inte det vackraste fönstret, men sidohängt var prio. Lättare att ta sig ut i ett nödfall.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nice, jag är intresserad av att också lära mig byta källarfönster. Vilken video kollade du på? Samt hur fäster du fönstret, borrar in i stenen eller bara fogskum?Henningelvis skrev:Fönstermontage. Youtube lärde mig att sätta distansklossar på skyddsbrädan så hamnar fönstret på rätt distans. Fungerade rätt bra, men eftersom källarväggen är lite olika tjockt putsad så diffar det 1 cm uppe och nere.
[bild]
[bild]
Ta gärna fler bilder på hur du återställer putsen 👍
Renoverare
· Uppsala
· 1 812 inlägg
Det följde med fyra karmskruvar med karmhylsor. Jag borrade hål i betonghålstenen och satte plastplugg. Det visade sig vara tur, för jag hade tydligen använt allt fogskum när jag bytte ventil. Ska köpa mer imorgon.N naikon skrev:
Har tittat på många videos, men här lärde jag mig om klossarna: