Jag körde med Spar gulsåpa och grumme grönsåpa, vet inte riktigt hur mycket man ska ha på?
Jag bara moppade ut med golvmoppen, ska man lägga på så det blir såpblandning liggandes på trallen
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vanlig gul/grönsåpa kan man rengöra med men den återfettar inte trallen som överfettad såpa gör, så det är verkningslöst för den åtgärden.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag körde med Spar gulsåpa och grumme grönsåpa, vet inte riktigt hur mycket man ska ha på?
Jag bara moppade ut med golvmoppen, ska man lägga på så det blir såpblandning liggandes på trallen
Jag tog en liter till 10 l vatten och gjorde som du med moppen. På den ytan gick jag flera gånger tills jag fick ut allt. Har gjort så på tidigare altaner. Aldrig oljat några altaner de senaste 25 åren.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vanlig gul/grönsåpa kan man rengöra med men den återfettar inte trallen som överfettad såpa gör, så det är verkningslöst för den åtgärden.
Så kan det vara efter vad jag läst. Är ändå lite nöjd med att ha gjort något till liten kostnad och arbetsinsats. Kanske ändå satsar på ”rätt” såpa framöver.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vanlig gul/grönsåpa kan man rengöra med men den återfettar inte trallen som överfettad såpa gör, så det är verkningslöst för den åtgärden.
Det är du säker på?
 
Äntligen!

Efter lite (mycket) pusslande med skrivarpapper igår kväll, origamivikningar och diverse konstiga klippningar kom jag fram till att det enda rätta var att skära ut en tårtbit mot diagonalen och använda extremt mycket asfaltsklister. Extra pappbit under med snitt åt motsatt håll. Men jag lyckades få dit hela våden i ett svep. Det är alltså ett invändigt hörn. Och varför sätter man en trekantslist i framkant? Jo jag ville ha vindskiva där fram också.
Kändes snyggast. Och som vanligt krånglar jag till det.
Invändigt hörn där takpapp har formats och klistrats med asfalt i en tårtbitsformad skärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takpapp fastsatt på en skärning i tårtbitsform med rikligt med asfaltsklister på en byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av tak med asfaltsklister och vindskiva, sett uppifrån med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Musfångarbonus i bakgrunden)
Ett invändigt hörn där takpapp har limmats med asfaltsklister och bildar en "tårtbit" vid diagonalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon och på fredag ryktas det om regn så det var skönt att få till det här innan dess.
Regnar det inte imorgon så kan man ju kapat timl och montera vindskivor och finskära pappen horisontellt utmed sidorna.
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Äsch, tar finsåpan en annan gång. Resterande altaner fick en omgång idag.
 
  • Altan efter rengöring med träplankor, en stege mot en grön vikvägg och blomsterlådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träaltan som delvis har rengjorts med såpskum och vatten, några plankor är våta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Grundstrukturen till en ny terrass vid en vit tegelvilla under en klarblå himmel; byggmaterial syns på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd träplattform vid ett hus, med reglar lagda på tvären, påbörjat byggprojekt i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nästan färdigbyggd trädäck plattform bredvid ett hus, med en oavslutad trappa och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De senaste tre dagarna efter jobbet. Borde väl bli färdig imorgon 🤔...

Sen skall det byggas trappa å grejer. Men det får nog vänta ett tag...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Fönstermontage. Youtube lärde mig att sätta distansklossar på skyddsbrädan så hamnar fönstret på rätt distans. Fungerade rätt bra, men eftersom källarväggen är lite olika tjockt putsad så diffar det 1 cm uppe och nere.
Kanske inte det vackraste fönstret, men sidohängt var prio. Lättare att ta sig ut i ett nödfall.
Vy genom en öppning i en källarvägg med distansklossar för fönstermontering och ojämnt putsade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymonterat sidohängt fönster i ojämnt putsad källarvägg med synliga distansklossar och utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
e02jr och 12 till
  • Laddar…
K
Något slitna och skrapade träväggar på ett hus i behov av ommålning med synliga penseldrag och trätextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen ska huset målas! Det var länge sen sist.
Med hjälp av pålitlig snickare har det borstats, skrapats och tvättats väggar, fönster och knutar idag.
Ser fram emot slutresultatet!
 
  • Gilla
  • Haha
Peter #11 och 10 till
  • Laddar…
Börjat sätta upp innertaket i sovrummet. På lördag blir det fönsterbyte.
Sovrum med nyligen monterat vitt innertak, träbjälke, ljust golv och en taklampa framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Fönstermontage. Youtube lärde mig att sätta distansklossar på skyddsbrädan så hamnar fönstret på rätt distans. Fungerade rätt bra, men eftersom källarväggen är lite olika tjockt putsad så diffar det 1 cm uppe och nere.
Kanske inte det vackraste fönstret, men sidohängt var prio. Lättare att ta sig ut i ett nödfall.
[bild]
[bild]
Nice, jag är intresserad av att också lära mig byta källarfönster. Vilken video kollade du på? Samt hur fäster du fönstret, borrar in i stenen eller bara fogskum?
Ta gärna fler bilder på hur du återställer putsen 👍
 
nino nino skrev:
Det är du säker på?
Ja. Eller om man nyanserar det lite så har vanlig såpa högst liten återfettande effekt.

Men livet är så mycket enklare när allt är vitt eller svart. Inga nyanser, inga ”kanske”, inga ”det beror på”. Därför säger jag så 😂.
 
Redigerat:
N naikon skrev:
Nice, jag är intresserad av att också lära mig byta källarfönster. Vilken video kollade du på? Samt hur fäster du fönstret, borrar in i stenen eller bara fogskum?
Ta gärna fler bilder på hur du återställer putsen 👍
Det följde med fyra karmskruvar med karmhylsor. Jag borrade hål i betonghålstenen och satte plastplugg. Det visade sig vara tur, för jag hade tydligen använt allt fogskum när jag bytte ventil. Ska köpa mer imorgon.
Har tittat på många videos, men här lärde jag mig om klossarna:
 
Tjänat lön för att betala för golv och annat...
Nyinstallerat trägolv med oöppnad färgburk och omonterade lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.