Nja har lite wagos liggande. Dessa brukar lösa det mesta

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Nja har lite wagos liggande. Dessa brukar lösa det mesta
Wagos är elektrikerns gaffatejp eller snickarens PL400. :)

• Gilla
  • Haha
Fluxor och 2 till
  • Laddar…
Med lite överbliven pärlspont får man hitta på något att "fördriva"? tiden med. En stomme att hålla upp de blivande luckorna med till att börja med.
Hörn av ett rum med pärlspontväggar och hemmagjord lucka utan gångjärn bredvid en elförsörjningsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och har man dessa så är det bara att fortsätta vidare med att fördriva tid som om man inte hade annat att göra!
Halvfärdig inbyggd pärlspontklädd förvaringslösning under snedtak med synliga stommar och luckkonturer.
Skapa konto

Men här i ärlighetens namn så är de inte särskilt öppningsbara utan det kommer först när man fixat gångjärn, samt att de delades i sponten vid luckändan.
Pärlspontade luckor utan gångjärn under konstruktion, förstärkta med plyfaskiva, i en träklädd vinkel.
Skapa konto

Och simsalabim så öppnade sig luckorna vid Sesams namn. Och här blev jag faktiskt lite besviken då jag nödgades att ta plyfaskiva för att stabillisera luckan. Jag testade först med att slå på tvärslå samt regel likt den till höger, men då den är i olika höjd så ville det sig inte så den slog sig tillräckligt för att inte godkännas. Skruven på baksidan kommer att tas bort senare då plyfan är limmad mot pärlsponten.
Hemmagjord stomme av pärlspont för blivande luckor monterade på en vägg med synlig skruv och plyfaskiva för stabilitet.
Skapa konto

Och i morgon är en till dag....

• Gilla
claym och 8 till
  • Laddar…
Jag tröttnade på nivåskillnader och den gamla gödselrännan som föregående ägare hade gjutit igen en liten del av.
Planen framöver är att knacka ut allt det gamla och gjuta nytt golv. Detta ligger dock ett antal år framåt så jag inventerade virkeslagret och konstaterade att en lightversion gick att göra med saker jag hade.

Jag fick först såga bort en del av gjutningen i gödselrännan så jag kunde sätta en regel att lägga golvet på. Tur man har motorkap med vattenanslutning.
Renoveringsprojekt av golv med nivåskillnad och delvis borttagen gödselränna, verktyg och bråte syns.
Skapa konto

Därefter satte jag reglar på båda sidor och ett stöd i mitten.
Renoveringsarbete med utrustning och partiellt uppbrutet golv i ett gammalt stall.
Skapa konto

Någon mer än jag som blir förvånad över hur mycket verktyg och skruvlådor man asat fram när man närmar sig slutet?
Nyinstallerat trägolv med verktyg och skruvlådor utspridda på ytan i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Såhär blev det. En bra kompromiss som kommer funka bra tills det finns tid att göra det ordentligt. Allt avklarat på en helg i väntan på att elektrikern kommer och sätter dosor så jag kan fortsätta i boningshuset.
Nylagt trägolv över en gödselränna i ett ljust ladugårdsrum, verktyg och material syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Utomhuskran fastsatt på tegelvägg med ny plåt som har fyra skruvar samt en vattenslang kopplad till den.
Skapa konto
Dags för en liten struntsak igen
Kranen utomhus sitter nu fast efter femton års boende i huset. Metallplattan satt fast med en enda spik i ovankant och vi lärde oss snabbt att hålla en hand på kranen när vi vrider om.
Men nu borrade och pluggade jag och allt sitter nu fast. Jag borrade nya hål i plåten så det blev fyra skruv och jag slapp fästa på fel ställe i kanten mellan sten och bruk.

• Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
[bild]Dags för en liten struntsak igen
Kranen utomhus sitter nu fast efter femton års boende i huset. Metallplattan satt fast med en enda spik i ovankant och vi lärde oss snabbt att hålla en hand på kranen när vi vrider om.
Men nu borrade och pluggade jag och allt sitter nu fast. Jag borrade nya hål i plåten så det blev fyra skruv och jag slapp fästa på fel ställe i kanten mellan sten och bruk.
Fick just ett bra tips till min utkastare. Nyckeln har försvunnit! nån gång, och sist provade jag med najtråd men det blev inte bra. Det gröna snöret däremot

• Gilla
Fario
  • Laddar…
När jag demonterade kranen undrade jag varför den satt så hårt. Svaret var en bit gammal rostig najtråd som satt sig in under gängorna...
:D

• Haha
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
J
1500 skruv senare är man klar :)

• Efter-bild av nybyggd trälekstuga med rutschkana på gräsmatta samt före-bild av samma plats.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 12 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Fick just ett bra tips till min utkastare. Nyckeln har försvunnit! nån gång, och sist provade jag med najtråd men det blev inte bra. Det gröna snöret däremot
Mycket smart! Vår nyckel hänger på en krok ovanför vuk:en, men med 3 klåfingriga barn med x antal klåfingriga kompisar vore det bra att säkerställa att den får vara kvar. (y)

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Målat fönstersmygar och bågar.

Renoverat vardagsrum med nymålade fönstersmygar och bågar, skyddad möblering och verktyg på golvet.
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
Monterat och kopplat in en markis. Färgvalet var inte vårt. Men gratis är gott? :thinking::crysmile:

• Installerad beige markis på ett grått hus med stora fönster och en stege mot fasaden.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad gul markis på modern vit husfasad, omgiven av grönska och ett staket.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Monterat och kopplat in en markis. Färgvalet var inte vårt. Men gratis är gott? :thinking::crysmile:
Går fint att beställa nytt tyg hos markis/solskydds firmorna Busenkelt att byta

W Willewonka skrev:
Går fint att beställa nytt tyg hos markis/solskydds firmorna Busenkelt att byta
Absolut, men även det är en rejäl kostnad :)

Flyttat bort alla saker så nu kan jag börja göra klart denna väggen!
Halvfärdig vägg redo för renovering med synlig spackling och elektrisk kopplingsdosa.
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
En till väggbit i hallen klar.
Nyrenoverad hallvägg i vitt med utsikt till modernt kök med grå lådor och rostfri diskho.
Skapa konto

Kommer väl inte sakna den 90-tals gula som kikade fram bakom de gamla fodren...

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.