Nej, vedartade växter har ju en tendens att bli mindre ju längre norrut de står.
Detta är en Blush Damask, härdig till zon 5, men det är väl ändå inte tillräckligt för Norrbotten misstänker jag. Dock finns det några rosor som klarar upp till zon 7.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Ohohoj... insåg till min stora glädje att mina favorithandskar tydligen var köpte på dollarstore (who knew).. och att de fanns kvar i sortimentet år också :D

Nya rosa och grå trädgårdshandskar med prislapp från Nature Garden, hålls upp framför en köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jippi.. nu är sommaren räddad!

Jag som trodde att hela var sabbad när jag var tvungen att kasta mina favorithandskar för ett par månader sedan..

En hand iklädd en rosa arbets handske framför en grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(y):D
 
  • Haha
  • Gilla
em72 och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Nej, vedartade växter har ju en tendens att bli mindre ju längre norrut de står.
Detta är en Blush Damask, härdig till zon 5, men det är väl ändå inte tillräckligt för Norrbotten misstänker jag. Dock finns det några rosor som klarar upp till zon 7.
Har planterat några hårdingar till rosenbuskar men den ena ninjade treåringen så den är lite trött. Men det blir nog buskar av dom som nästa ägare får njuta av.

Har alltid gillat både rosor och Syrén, speciellt rosor sen besöken på Gotland som liten.
 
Snigla Snigla skrev:
Ohohoj... insåg till min stora glädje att mina favorithandskar tydligen var köpte på dollarstore (who knew).. och att de fanns kvar i sortimentet år också :D

[bild]

Jippi.. nu är sommaren räddad!

Jag som trodde att hela var sabbad när jag var tvungen att kasta mina favorithandskar för ett par månader sedan..

[bild]

(y):D
Söta! (Älskar också Dollarstore för övrigt..) Men en fråga: vad använder du handskarna till? De ser tjocka ut... Jag tycker det är svårt att hitta bra handskar att arbeta i trädgården med. Jag föredrar tunnare varianter så man kan knipa tag om de små kirskåls-j..vlarna tex. :devilish: Och gärna så vattentäta som möjligt, avskyvärt att bli blöt om händerna genom handskarna om man påtar i jorden efter regn eller vattning.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Söta! (Älskar också Dollarstore för övrigt..) Men en fråga: vad använder du handskarna till? De ser tjocka ut... Jag tycker det är svårt att hitta bra handskar att arbeta i trädgården med. Jag föredrar tunnare varianter så man kan knipa tag om de små kirskåls-j..vlarna tex. :devilish: Och gärna så vattentäta som möjligt, avskyvärt att bli blöt om händerna genom handskarna om man påtar i jorden efter regn eller vattning.
Dessa har jag till monstertistlarna, brännässlorna, skräphögarna och soptippskörning.. mer grovgöra handskar så att säga.

Har tunnare handskar i nått sliskigare material när jag gör fingörat. Tex plockar ogräs i stenfogar, klipper ogräs, klipper rosor.. sånt som jag vill ha mer ”känselkontroll” över..

Målar jag.. anv jag engångshandskar latex (y)

Men glad att jag hittade nya ”grovhandskar” för de stora varianterna är jobbiga o flyger av..i tid och otid (dessa är mindre i strlk) :)
 
Detta gjorde jag egentligen i söndags:
En välskött trädgårdsgång med tegelstenar, kantad av odlingslådor med olika växter, och ett växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trädgårdsgång med oregelbundet lagda stenplattor, omgiven av odlingsbäddar och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar närma sig =)

Sen gjorde jag igår det tråkiga upptäkten att växthusets syll i princip ruttnat upp =(
Växthus med en skadad träsyll synlig och en vattenslang med rulle i förgrunden på en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får luska ut hur jag byter den utan att plocka ner växthuset först =/
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta gjorde jag egentligen i söndags:
[bild]
[bild]

Börjar närma sig =)

Sen gjorde jag igår det tråkiga upptäkten att växthusets syll i princip ruttnat upp =(
[bild]

Får luska ut hur jag byter den utan att plocka ner växthuset först =/
Borde inte vara så tungt att det inte skulle kunna gå att byta en sida i taget.. med lite uppallning!
Försökte zooma in bilden, men tror det var världens minsta hehe... (för o se hur det såg ut vid fästena).
 
Ja, jag vet inte riktigt vad som hände där, de andra bilderna har ju rätt storlek.

Får fnula på hur jag kan lyfta den utan att spräcka alla rutor.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
@Snigla Här kommer en ny:
Ett växthus på fyra plintar med tryckade reglar och trallbräda syns, med en slangvinda i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det står på fyra plintar totalt, mellan dem ligger tryckade reglar som man lagt på en trallbräda.
Det är värst på entre-gaveln samt i bakkant på sidan bilden är tagen ifrån.
 
Satt bärnät över gubbarna. Som skydd för små klåfingriga händer. :crysmile:
 
  • Ett bärnät täcker växande buskar i en trädgård för att skydda dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
@MariaiÖstergötland lycka till :crysmile:

Barn leker i trädgården bland växter skyddade av ett nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@MariaiÖstergötland lycka till :crysmile:

[bild]
Vad ända in i glödheta, kan de göra så??? :surprised::crysmile:
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@MariaiÖstergötland lycka till :crysmile:

[bild]
*skrattar*
Ungar och katter..... If there is a will...
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Satt bärnät över gubbarna. Som skydd för små klåfingriga händer. :crysmile:
Nätet här är främst för fåglarna.. för maken behövs nått mycket stabilare/säkrare! :p
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@Snigla Här kommer en ny:
[bild]

Det står på fyra plintar totalt, mellan dem ligger tryckade reglar som man lagt på en trallbräda.
Det är värst på entre-gaveln samt i bakkant på sidan bilden är tagen ifrån.
Har du kollat om det verkligen behövs bytas helt? (man kan ju alltid hoppas att man kan skjuta på det några år eller 20..). Ser ju ut att vara ändträet som tagit mest illa vid sig där på hörnet.. långsidan annars ser ju hygglig ut dvs om det är jord och inte murket trä jag ser bort mot blåa dörren på bild.... (kortsidan kan ju vara enklare att byta om det bara är den som behöver bytas - speciellt med tanke på att plinten sitter mer på långsidans regel - och jag förutsätter att alla fyra sitter på "samma sätt" två på varje långsida..).

Sedan kan du ju peta in en ny "trallbräda" under.. om det behövs (antar att den tagit mer stryk..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.