ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Absolut!
förslag på massa? Jag skulle spontant fylla hälften med eps ...
 
Stora stenar, "fuljord", grenar och annat funkar. Eller mängder med gräsklipp, ensilage eller vad nu du kan få tag på. Massorna kommer sjunka lite när de bryts ner men det är bara att fylla på med jord nästa år i så fall.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
förslag på massa? Jag skulle spontant fylla hälften med eps ...
eps som lättviktsfyllnadsmassa skulle ju gå galant
 
TeroM TeroM skrev:
Frun vill plantera så en av två lådor på plats. Kan man ha ”fyllnadsmassa” i då det känns onödigt att fylla med 600 l jord då det behövs hälften?

[bild]
Lite fel säsong men det vore kanon med gödsel och göra en varmbänk. Gödsel brinner och ger jorden en värme på våren som startar odlingen lite tidigare.

Nu är det mest det du har hemma. Brädbitar, eps, stor sten.
 
TeroM TeroM skrev:
Frun vill plantera så en av två lådor på plats. Kan man ha ”fyllnadsmassa” i då det känns onödigt att fylla med 600 l jord då det behövs hälften?

[bild]
Ta ”skit” ifrån trädgården, brukar funka utmärkt.. det sjunker dock.. så man får fylla på från år till år (det gör man ändå oftast).

Bästa är grenar, löv.. lite olika grovlekar osv.. så det förmultnar i lite olika takt.. då kan man (om man inte har duk, eller har planterat in...) få maskar o mikroliv att må bra!

du kan lägga gräsklipp, ensilage/visst torkat ogräs., en del matsopor osv också... se bara till att det inte blir för stark gödslingsnivå på jorden ni planterar i/sår i..

..så lägg först grenar, kvistar, löv.. sedan ev matsopor, gräsklipp och andra ”starka” (Lättkomposterade) saker ovanpå och odla sedan i jorden du fyller på med (rötterna söker sig nedåt iaf).. nästa år när du fyller på med ny jord .. grepa runt lite i lådan (inte nödvändigtvis ner till grenarna, men lagret ovan).

jag har själv tre kragar högt på de flesta, men mina är jordfyllda (tog hit en lastbil med jord, vi fyllde typ 50 kragar på en gång).

Funkar bra, bättre arbetshöjd!
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Kriget fortsätter och jag är i underläge.
Har provat att gasa ihjäl dem med snöscooter, provat att vibrera mattan i timmar åt gången, hällt i några m3 vatten i diverse hål. Robotklipparens kabel hade oräkneliga lagningar och hela gräsmattan förstörd.

Nu har jag ny kabel som jag matat i flexslang som behöver grävas ner. Sen ska jag köra roboten enbart nattetid och hoppas andra djur håller sig borta.
Sork sucks.. odlingarna och växthus har alla finmaskigt nät under sig.. och kanter. Även dyrare växter o träd planteras med nät under jord :/

De där vibb små jordspetsararna, man trycker ner 30 cm och som vibb och avger ett högfrekvent ljud var 30 sek (typ).. funkar sådär, vissa är immuna mot ljudet.. men vi märkte iaf en minskning! Man är glad åt det lilla...
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Sork sucks.. odlingarna och växthus har alla finmaskigt nät under sig.. och kanter. Även dyrare växter o träd planteras med nät under jord :/

De där vibb små jordspetsararna, man trycker ner 30 cm och som vibb och avger ett högfrekvent ljud var 30 sek (typ).. funkar sådär, vissa är immuna mot ljudet.. men vi märkte iaf en minskning! Man är glad åt det lilla...
All ansträngning och alla timmar man lägger ner... Som du skriver så är det bara att sorksäkra och hoppas på det bästa. Jag har haft en sorkskrämma några år och den är väl mest ivägen. Snart har jag grävt ner all flexslangskyddad begränsningskabel, bara midsommarvärmen i vägen.
H
ännu inte testat att omringa gården med lök.

Sen finns ju denna som nästa steg innan atombomben.

https://www.topostop.se/product/mol...7ODdY2Tka7v59fWs0s1N0q-b0zMM81GRoCFd4QAvD_BwE
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Gräsmattefråga: vi har ett område där vi sått nytt gräs. Detta är täckt med fiberduk och har kommit upp jättefint på sina ställen, vissa partier är det fortfarande glest/fröna har inte grott. Nu till mina kanske korkade frågor; om man märker att det är plättar där det inte kommer något gräs, måste man bättra på med mer frön där då eller sprider sig gräs som "marktäckare"? :seenoevil: Hur länge ska man vänta innan man ev kompletterar med mer frön?
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ja, gräset både revar sig(breder ut sig via rotsystemet) och genom frösådd, så om det inte är stora partier som är mycket glesa så är det bara att vänta. Och vattna.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, gräset både revar sig(breder ut sig via rotsystemet) och genom frösådd, så om det inte är stora partier som är mycket glesa så är det bara att vänta. Och vattna.
Tack! Så det är inte så att 1 frö=1 grässtrå? :crysmile:
 
Bara i början :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
All ansträngning och alla timmar man lägger ner... Som du skriver så är det bara att sorksäkra och hoppas på det bästa. Jag har haft en sorkskrämma några år och den är väl mest ivägen. Snart har jag grävt ner all flexslangskyddad begränsningskabel, bara midsommarvärmen i vägen.
H
ännu inte testat att omringa gården med lök.

Sen finns ju denna som nästa steg innan atombomben.

[länk]
Jag försöker samsas med djuren i naturen så gott jag kan, men sorkfan är min fiende nr ett.. och hade den bara hållit sig på kanten av gården var det inga problem (har ju åkrar omkring mig, så jag kommer aldrig bli av med dem helt). Men när de kommer in.. äter upp rotsystemen på dyra växter.. fäller unga fruktträd utan närmare betänklighet.. då har den kommit på kant med mig!

Mullvaden trodde jag från början var värst, men den är rena rama kompisen i jämförelse.. där kan man iaf lägga igen sina 150 + hål/högar varje år.. så nytt gräs.. det är mest estetiskt.. de äter bara mask!

Synd att jag är så ljudkänslig.. jag hör allt hehe (speciellt högfrekventa ljud). Mina tidigare grannar på gatan brukade be mig komma och kolla om deras "råttfällor" hade slut på batteriet hehe (sådana där ljudskrämmor). Sägs att det generellt bara är barn som hör sådana ljud.. och ett fåtal vuxna (varav jag då är en). Hör vår larmbox, pannan som står i källaren.. elementen i alla rum.. och är jag ute.. så hör jag även de här batteridrivna "sorkskrämmorna".. den där du länkade till är det ju risk att jag blir sömnlös av haha :) den såg ju bra ut annars.. iaf i jämförelse med atombomben ;)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tack! Så det är inte så att 1 frö=1 grässtrå? :crysmile:
När det tagit sig, växer de jättefint över alla stenplattorna också.. det borde väl du veta? hihi ;)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
När det tagit sig, växer de jättefint över alla stenplattorna också.. det borde väl du veta? hihi ;)
Snigla, du slog huvudet rätt på spiken. :crysmile: Ok, frågan var korkad när jag ställde den och nu är den ännu mer korkad. Nu ska jag gå och kolla lite på mitt examensbevis från universitetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.