AXS
Det finns ganska många fler hektar om en är sugen på att plocka, så en skörd kan det nog bli trotts denna rensning.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Röda bär på gren bland gröna och gula blad, fråga om ätbarhet, växer vid vägkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon av er alla kunniga som kan hjälpa mig med vad detta är för bär?
Jag har plockat bär och svamp i skogen i många år, har aldrig tagit reda på om dessa är ätbara, aldrig plockat dem, 12-åringen ställde mig frågan... Jag har ingen aning vad det är. Låga små plantor, växer tillsammans med smultron efter vägkanter och diken.

Mvh P-A
 
Ser ut som åkerbär
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
S scim skrev:
Ser ut som åkerbär
Tack, googlade lite på det, ser ut som åkerbär, stenbär eller hybriden/korsningen som kallas bäverbär, verkar vara ätbar, skall titta lite till innan jag smakar..... Tack för hjälpen.

Mvh P-A
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
S scim skrev:
Ser ut som åkerbär
Nu när vi fick en bra googlestart av dig verkar det vara mer åt stenbär än åkerbär, vilket som, de verkar ätbara, saft/syltbara, skall plocka några imorgon, tack än en gång!

Mvh P-A
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Physalisplantor och gröna baljväxter växer i en trädgårdsbädd med mörk jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Physalis utanför växthuset gillar vädret.

Öppnad physalisfrukt med synliga frön, holkens nätlika struktur synlig mot suddig bakgrund av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Småkryp gillar att äta physalis.

Mogen physalis frukt med sitt tjusiga hölje framför en otydlig bakgrund av ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Physalisen räcker till alla, småkrypen får vara kvar.

Gröna squash plantor växer i jorden med skymd gul squash som snigelmat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Squashen är dessvärre utsatt för snigelns glupande aptit, den gröna squashen klarar sig ganska bra.

Gul squashplanta med blomma och omogna frukter, utsatt för snigelangrepp, i ett växthusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul squash får agera snigelmat, 73 småsniglar på en planta igår kväll, hungriga små rackare, de hamnade i hink med saltvatten, tror att de var törstiga efter maten.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Hemmakatten
Fyllda friterade squashblommor har jag ätit på restaurang på en liten ö i Grekland. Mycket gott!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Fyllda friterade squashblommor har jag ätit på restaurang på en liten ö i Grekland. Mycket gott!
Måste prova, var det ostfyllning?
 
Nu har potatisen vuxit till sig, så att det är en bra idé att skörda när man blir hungrig. Idag serverades den nyskördade potatisen till nyfångad regnbågslax. Supergott!

Nyskördad potatis i röda och gula nyanser i en genomskinlig skål på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Nu har potatisen vuxit till sig, så att det är en bra idé att skörda när man blir hungrig. Idag serverades den nyskördade potatisen till nyfångad regnbågslax. Supergott!

[bild]
Har ni korsat Bintje med rödbetor?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har ni korsat Bintje med rödbetor?
:D :rofl: :D
Man skulle kunna tro det, för vIsst är det en maffig röd färg på skalet? Men när potatisen hade kokat var skalet lite mesigt rosa istället. Men gott i alla fall.
 
Är idag i stort klar med vattenspelet jag la upp för ngr dagar sen.
 
  • Trädgård med vattenspel, upplysta sfäriska element och stenar, sedd från en träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
P Pagno skrev:
Måste prova, var det ostfyllning?
Ja, det var någon sorts mildare ost, inte fetaost, möjligtvis mozzarella eller någon annan färskost.

Köksdelen var inne i den lilla restauranglokalen så man kunde se lite hur de gjorde. Frityrsmeten var ganska tjock och de la ner blommorna blommorna försiktigt och tog upp blommorna ned skaftet först. När frityrsmeten rann av lite så blev spetsen på blommorna stängda.

Du får googla på lite recept.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Person håller i en räfsa över en röd korg full med nyskördad potatis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick hjälp att ta upp potatis.

Hand håller en skopa med jord och maskar framför ett potatisland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plockade lite mask i potatislandet till kvällsfisket.

Odling av isbergssallad och huvudsallad i plastlådor bredvid en låda med nyskördade potatisar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte lite isberg och huvudsallad i lediga platser, många potatisar är gröna, blir bra sättpotatis nästa år.

Slanggurkor hänger från plantan i krukan efter beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slanggurkorna tog sig efter en hård beskärning.
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
S
Avbruten gren från ett plommonträd full med omogna plommon på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För många fallna plommon på marken under ett gammalt träd med lövverk och en avbruten gren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade typ 500 plommon på marken idag. Väldigt många plommon på de gamla trädet knäckte en gren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.