Y
Jag satt nu och kollade min elförbrukning timvis för att se hur låg förbrukningen är när inte jag är hemma.

Och verkar som om det landar på 0,5-0,6 kWh.
  • Lågenergi kylskåp.
  • golvvärmencirkulationspump.
  • frånluftsfläkt på taket.
  • adsl modem.
  • Ett relä och en energimätare.
  • lysande display på ugnen.
  • mobilladdare utan mobil inkopplad.
  • någon lysande diod på avstängd dator.
  • laserskrivare som lyser.

Drar dessa småsaker ca 600w i timmen?

Redigerat:
Den där fläkten står nog för merparten. Finns nya permamentmagnetmotorer numera ala cp.

Y
Hoppades nästan på det. Den är över 30 år nu och ser lite halvtrist ut.Börjar höra svaga antydningar om dags för nya lager igen men funderar på om det vore relativt smärtfritt att byta mot något nytt samt om det är värt det.

Redigerat:
Byte av cp till en A-klassad brukar ju betala sig på nåt år eller två numera, och de drar ju betydligt mindre.

Jag har en romgångsförbrukning på 150 till 200w i timmen nattetid. 4g bredbandsrouter wifi, mobilladdare, cirkulationspump till golvvärmen, 4 st fönsterlampor, utebelysning lyktstolpe och 3 väggarmaturer samtliga med led lampor, kombiskåp kyl/frys samt en liten extra frysbox, energimätare oc displayer på ugn o mikro, fjärrströmbrytare monterade till tv och dator mm.

Redigerat:
Kanske kan du ställa ner varvtalet på golvärme pumpen utan att komforten försämras!?

Y
Ifall det går att ställa det på min så har jag nog den på lägsta. Funderar dock på om jag behöver den alls till det lilla badrumsgolvet.

Nu låter jag gnällig men kan vi kanske använda oss av korrekta enheter, ser ofta att folk vill använda kW per timme (KWh) som enhet för förbrukning. W (watt) är enheten för effekt som är 1J/s (Joule per sekund) Joule är i sig energimängd.

Watt använder vi för att beskriva effekten som huset drar oberoende av hur länge.

kWh använder vi för att visa energimängd under en viss period t.ex. Månad/år.

• Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
hsd
Jag kollar lite på olika prylar : mediaomvandlare router tvbox linjedelare och aps drar 23W , ~0,55 kWh per dygn
frysboxen snittar på 1,36 kWh per dygn
Belysning är väldigt varierande beroende på årstid och aktiviteter samt husstorlek

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Angående cirkulationspump, jag monterade en ny självreglerande för ett tag sen, den visar i watt vad den förbrukar för stunden, normalt visar den 4-6 watt, den gamla pumpen drog 43 watt konstant.

• Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Med en tomgångsförbrukning på 150W per timme menar jag att det blir 0,15kWh per timme.

magnetens; Det blir ju bara snurrigt/förvirrande när du skriver så. Det är självklarheter enligt mig att 0,15kW blir 0,15kWh på en timme.
Fast jag föredrar att man använder W istället för kW om det är under 10kW/10000W. Tycker det är tydligare så.

Sen var min enhetskritik inte riktad enbart mot dig utan ser det lite här och där i forumet.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Jag satt nu och kollade min elförbrukning timvis för att se hur låg förbrukningen är när inte jag är hemma.

Och verkar som om det landar på 0,5-0,6 kWh.
  • Lågenergi kylskåp.
  • golvvärmencirkulationspump.
  • frånluftsfläkt på taket.
  • adsl modem.
  • Ett relä och en energimätare.
  • lysande display på ugnen.
  • mobilladdare utan mobil inkopplad.
  • någon lysande diod på avstängd dator.
  • laserskrivare som lyser.

Drar dessa småsaker ca 600w i timmen?
Hur lång tid mätte du? Någon varmvattenberedare inblandad? Exempelvis kylskåp och varmvattenberedare går för fullt när de går och drar ingenting däremellan. Därför kan det bli lite osäkra siffror om man mäter under för kort tid.

Mitt kylskåp drar ungefär 1 kWh per dygn. Det blir ungefär 40W
ADSL-modem drar kanske något tiotal W.
Frånluftsfläkten lär som sagt stå för det mesta av dina 600W.
Standbyförbrukning på elmätare, mobilladdare, dator och skrivare lär inte vara mer än någon enstaka W.

Johannes Carlsson skrev:
Nu låter jag gnällig men kan vi kanske använda oss av korrekta enheter, ser ofta att folk vill använda kW per timme (KWh) som enhet för förbrukning. W (watt) är enheten för effekt som är 1J/s (Joule per sekund) Joule är i sig energimängd.
Då vill jag passa på att gnälla på det helt felaktiga begreppet kW per timme. kWh utläses kilowattimme.

• Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
För att vara helt korrekt så är inte förbrukningen 150 W per timme, utan hela tiden. På en timme hinner det då gå åt 0,150 kWh.

Finns inget som heter "Watt per timme".
Existerar inte som något definierbart fysiskt begrepp.

Det heter kort och gott: W (flöde)
och: kWh (mängd)

Sen kan man såklart ha andra prefix och lustiga tidsangivelser inom det regelverket.
T ex MWår.

Redigering:
Vid närmare eftertanke skulle "Watt per timme" (Joule per sekund per timme J/s/h) kunna finnas som beskrivning av förändringshastighet.
Att en förbrukare drar 150W första timmen 300W andra timmen 450W tredje timmen osv...

Det blir då ungefär samma sak som att derivatan av hastighet m/s, är acceleration m/s2

Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.