@elmont @Kane är ni skilda eller påväg? Ni är otrevliga och dryga besserwissers...
 
  • Gilla
JonnyN80
  • Laddar…
K Kane skrev:
Intressant enhet.
Joule per sekundkvadrat är väl enhet för energiförändring:p...
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
@elmont @Kane är ni skilda eller påväg? Ni är otrevliga och dryga besserwissers...
Det är onödigt att vara dryg. Men du borde titta lite mer på vad du menar för enhet. Ofta är det uppenbart vad som avses även om enheten är fel. Men i ditt inlägg #51 skriver du att det går att komma under 450 W/h. Jag förstår inte vilken enhet du avser.

Man kan ange hur många W standbyförbrukning man har. 450 W är då högt. Det går att prata om kWh per månad i standbyförbrukning. 450 kWh per månad är ännu mer än 450 W. Det motsvarar en medeleffekt på 605 W.

Den lägsta förbrukning jag blivit debiterad för var 75 kWh under juli 2012. Ett snitt på 75 / 31 = 2,4 kWh / dygn. Eller en medeleffekt på 2,4 / 24 * 1000 = 101 W. Oklart hur mycket av det som skall klassas som stand by.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
@elmont @Kane är ni skilda eller påväg? Ni är otrevliga och dryga besserwissers...
Du har inte så stor koll på el och dom storheter man brukar använda i det sammanhanget eller hur?
Ps
Jag är inte här för att bli poppis, möjligen för att hjälpa och ev lära dom oinvigda lite om elinstallation mm
 
  • Gilla
  • Älska
NICHOLAS J och 9 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
@elmont @Kane är ni skilda eller påväg? Ni är otrevliga och dryga besserwissers...
Otrevliga? Vad får du det i från?
 
  • Älska
Uffe A
  • Laddar…
Jag kan inte se att forumet har en regel om att man måste besvara frågor här och hjälpa till - man får även begränsa sig till att endast påpeka någons fel, eller ännu mindre ge an vag antydan till att TS har skrivit något fel ;) Det finns en hel del forummedlemmar som är duktiga på det, och kanske t.o.m lever för det ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte se att forumet har en regel om att man måste besvara frågor här och hjälpa till - man får även begränsa sig till att endast påpeka någons fel, eller ännu mindre ge an vag antydan till att TS har skrivit något fel ;) Det finns en hel del forummedlemmar som är duktiga på det, och kanske t.o.m lever för det ;)
I ärlighetens namn så finns det en forumregel som lyder
"§ 5 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd."
Fetat av mig. Nu finns det forumister som tycks tro att forumet är en Wikipediainstans och då blir det en livsstil att ständigt påpeka fel, gärna sånt som inte driver trådarna framåt. Så vad spelar det för roll vilka regler som finns på forumet? De är ju fel! ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Jag satt nu och kollade min elförbrukning timvis för att se hur låg förbrukningen är när inte jag är hemma.

Och verkar som om det landar på 0,5-0,6 kWh.
  • Lågenergi kylskåp.
  • golvvärmencirkulationspump.
  • frånluftsfläkt på taket.
  • adsl modem.
  • Ett relä och en energimätare.
  • lysande display på ugnen.
  • mobilladdare utan mobil inkopplad.
  • någon lysande diod på avstängd dator.
  • laserskrivare som lyser.


Drar dessa småsaker ca 600w i timmen?
Jag köpte några Shellypluggar och upptäckte att hemmabion har en standby på 10 W. Det blir ca 87 kWh per år. Det är ungefär vad kylen drar hemma.
Prylar med stickproppar är lätta att mäta med effektmätare så köp någon mätare.
En äldre cirkulationspump ligger på en förbrukning på mellan 30-100 W. Eftersom de går konstant blir det en del kWh på årsbasis. Du kan mäta genom att koppla bort säkringar på normcentralen. Tex stäng av allt utom takfläkten någon timme och kolla förbrukningen.
 
Vi har varit på skidsemester en vecka och det som förbrukat ström är(med risk för att jag missar någonting)
•Kyl/frys delat skåp
•Frysbox
•Pelletspanna med tillhörande cirkulationspump
•Lite belysning mestadels led på timer/astrour
•Vattenpump(jetpump) som gått några gånger för vatten till hästarna
Router, modem, digitalbox, laddare etc har varit utdragna. Ventilationen är självdrag.
Såhär ser det ut:
Skärmavbild från mobil visar stapeldiagram över dygnets elförbrukning den 27 januari 2023, totalt 5 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett dygn låg det på 4kWh annars samma hela veckan.
Normalt på vardagar när vi jobbar är ca 11 kWh per dygn och helger ca 15 kWh per dygn. Om det är mycket eller lite vet jag inte.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M Millox skrev:
450 W/h blir 4500 W på 10 timmar och 10,8 kW på ett dygn. Efter en månad cirka 300 kW. Låter sanslöst dyrt, och inget man normalt har hemma eller?

W/h är en förändringshastighet, jämförbar med accelerationen i en bil typ (påhittade siffror):

När min värmepump drar igång rampar den upp med cirka 450 W/minut.
Min bil accelererar 0-100 på 5 sekunder, accelerationen är då 20 km/h/s.

Det är inte direkt nonsens med W/h men det är definitivt inte rätt i det här fallet. Att inte göra rätt på versal/gemen i kWh må vara en sak, det ser mest dumt eller slarvigt ut, men att göra fel på enheterna W/h och Wh kan innebära att budskapet blir helt förvrängt och felaktigt. Speciellt för de av oss här som arbetar med el på en daglig basis (menar inte elektriker, utan konstruktörer) där enheten W/h faktiskt kan användas, är relevant och absolut inte får blandas ihop med Wh.

Skriver nån W/h men menar Wh reagerar jag i alla fall med förvirring. Det är ungefär som att säga att avståndet mellan Malmö och Stockholm är 500 km/h, eller att man får max köra 120 km på svenska motorvägar (vart tar man vägen när man kört dessa 120 km?)


Edit: Och vi ligger på en tomgångsförbrukning på omkring 1 kW hemma
Vad har du för bil?
 
Huset drar 11kwh per dag, så det är helt olagligt att skriva 11/24=~450w/h ?
 
Olagligt? Nej, men felaktigt och som redan påpekat potentiellt problematiskt om man inte har sammanhanget så att felet enkelt framgår.
 
Gör din dimensionsanalys så ser du direkt varför det är fel...

[kWh] / [h] = [kW]

Inte W/h, för då har du delat med tiden två gånger...


@karlmb Inte för att jag vet hur det påverkar, men jag har en e-Golf och siffrorna var som jag skrev påhittade. Jag ville bara göra det lite mer begripligt
 
  • Gilla
petersv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.