178 864 läst · 961 svar
179k läst
961 svar
Vad har ni för bilar?
Gjutjärnet ersätts så sakteliga av gravrost.
Jag bytte skivor på släktamazonen i fjor, släta men rost rakt igenom. Drar inte snett, hugger inte, men när det blir rost rakt igenom så kommer ytan att bestå av polerad rost, blankt men det tar inte ett jota.
Jag bytte skivor på släktamazonen i fjor, släta men rost rakt igenom. Drar inte snett, hugger inte, men när det blir rost rakt igenom så kommer ytan att bestå av polerad rost, blankt men det tar inte ett jota.
En skiva är "slut" när när tjockleken når angivet minimimått. Det brukar stå stansat i skivans nav.prototypen skrev:
Behöver man byta en skiva som @Rkarlsson visar, då har man ju helt andra problem - här har man slarvat med att smörja glidpinnarna till oket och/eller så kärvar beläggen i oket vilket gör att det inte pressar ordentligt på insidan. Resultatet av det är både rost som på bilden och skeva skivor, eftersom den hela tiden blir varm endast på ena sidan. Mao, så här behöver aldrig en bromsskiva se ut om man sköter sina prylar, brukar räcka med att se över detta någon gång om året eller vartannat år, givetvis lite beroende på hur mycket man kör.
Kan inte påminna mig om att jag någonsin bytt en skiva av andra skäl än att den blivit för tunn.
Svårt att förklara riktigt.prototypen skrev:
Men om du tittar på baksidan på bromskivan jag bifogade så ser du hur grava skador det är. "bromsyta" menar jag att det finns inte en chans i världen att du kan få en kloss att bromsa bra på den trots det är solid.
Minns jag rätt har dessa skivor gått ca 15000 mil och är då en s70 -00. Tyvärr så var bromsoket dåligt därav det såg ut som det gjorde annars hade skivan klarat sig många mil till. Den bromsade alltså inte alls på insidan =)
Jag kallar de slut vare sig de är skeva tunna eller vilket som =) Vet att det är fel av mig men jag menar ju att den inte går att rädda.MathiasS skrev:En skiva är "slut" när när tjockleken når angivet minimimått. Det brukar stå stansat i skivans nav.
Behöver man byta en skiva som @Rkarlsson visar, då har man ju helt andra problem - här har man slarvat med att smörja glidpinnarna till oket och/eller så kärvar beläggen i oket vilket gör att det inte pressar ordentligt på insidan. Resultatet av det är både rost som på bilden och skeva skivor, eftersom den hela tiden blir varm endast på ena sidan. Mao, så här behöver aldrig en bromsskiva se ut om man sköter sina prylar, brukar räcka med att se över detta någon gång om året eller vartannat år, givetvis lite beroende på hur mycket man kör.
Kan inte påminna mig om att jag någonsin bytt en skiva av andra skäl än att den blivit för tunn.
I detta fallet var det kolven på insidan som var full av rostangrepp. Finns inga glidpinnar bak på en s70.
Värsta skitbilen på bakbromsar jag varit med om är mazda 6 från 2010. Det satt glidpinnar med gängor på som gick från okfästet genom oket. Vilket är lika med en knäckt pinne om damaskerna gått hål på.
Ja det var inte min avsikt att korrigera dig på något vis. Ville bara göra tydligt att en skiva bara slits på ett sätt och det är tjockleken som minskar. Alla andra fel är resultatet av problem med andra komponener (så det räcker inte med att byta skiva).
Förra pickisen (Cheva) var bra på att kröka skivor, tror jag hade 3 uppsättningar skivor i "omlopp" Fick byta skivor varje klossbyte kändes det som. Men blir väl så när man kliver av motorvägen i +momshastighet ner till typ stillastående. Men det motionerar ist. bromsarna så man slipper byta pga. av det som många får göra.
Så "första" monteringen och uppsättning skivor och klossar kördes tills klossarna var slut eller jag tröttande på att någon skiva slagit sig rejält, på med nya skivor och klossar samt få de gamla skivorna svarvade för att sedan kunna köra de skivorna tills de var så tunna att det var dags att byta pga. det efter att jag tröttnat på andra uppsättning skivor -Repeat- Någonstans där kom ett tredje sett in som jag hade hos en svarvare som fick hjärtattack och skivorna försvann.
Nu mer RAMen har jag inte alls samma problem.
Farsan körde jämt så sjukt lugnt att hans klossar hade fastnat helt och bromsverkan han behövde/använde kom från att klossarna flexade :O (Honda) Där bytte jag skivor och klossar pga. oslitage och rostangrepp = han hade haft ett billigare bilägande med en annan körstil
Så "första" monteringen och uppsättning skivor och klossar kördes tills klossarna var slut eller jag tröttande på att någon skiva slagit sig rejält, på med nya skivor och klossar samt få de gamla skivorna svarvade för att sedan kunna köra de skivorna tills de var så tunna att det var dags att byta pga. det efter att jag tröttnat på andra uppsättning skivor -Repeat- Någonstans där kom ett tredje sett in som jag hade hos en svarvare som fick hjärtattack och skivorna försvann.
Nu mer RAMen har jag inte alls samma problem.
Farsan körde jämt så sjukt lugnt att hans klossar hade fastnat helt och bromsverkan han behövde/använde kom från att klossarna flexade :O (Honda) Där bytte jag skivor och klossar pga. oslitage och rostangrepp = han hade haft ett billigare bilägande med en annan körstil
De flesta skivor har ett minimimått som tillverkaren satt, alltså en skiva som är slät och fin behöver alltså bytas ändå eftersom den blivit för smal. På vissa BMW är det löjligt lite slitageyta, ett par millimeter bara. Ska man då som auktosriserad verkstad skita i reglerna som tillverkaren satt? Men visst, klart som fan att teknikern vill byta dina skivor, precis som alla andra hantverkare vill han sälja mer.Isakare skrev:Apropå bilar. Det verkar som verkstäder satt i system att byta bromsskivor, hör ofta från vänner o bekanta som inte kan skruva själva, att verkstäderna rekommenderar skivbyte i tid och otid.
Har själv råkat ut för det på mina firmabilar, lämnade in en för 6000 mila service, bilen var inte ens 2 år, men verkstaden ringde och sa att skivorna var slut "Nej, här ska inte bytas några skivor" sa jag, och bytte skivorna själv vid 17" mil, då var dom slut.
Min sambo köpte en ny bil för 9 år sen, jag ska i helgen byta skovor runt om för första gången då de börjar bli lite dåliga. Grannen har en ett år nyare bil som gått lika långt, han berättade att han bytt skivor 3 ggr !!! "Varannan service ringer de och säger att jag behöver byta skivor, jag kan inget själv, så vad ska jag göra ??"
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Det lät inte va?Tokslut skrev:
När jag gick praktik för många år sen skulle vi byta fram på en toyota. Där satt bromsskivan fast och gick inte slå eller värma loss. Så fick ta vinkelslip för att dela skivan. Minns inte om de lagt kopparpasta bakom, men de skitet brukar göra så att det fastnar gott.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Det där känner jag igen.Tokslut skrev:
Hade en Cheva van för många år sedan som jag körde ganska hårt som budbil, inte sällan med tung last. Skivorna blev skeva stup i minuten.
OT: Värsta uppdraget den hade var 1 ton fincement. Orkade ju inte slänga det längst in i skåpet utan det mesta hamnade över och bakom bakaxeln. Kunde inte kör fortare än typ 30 km/tim och det var knappt att det gick att styra.
Skulle inte mer än några kilometer som tur var.
Skivor som blir skeva beror ofta på nått glapp i framvagnen, vanligtvis nån bussning som håller mot hjulet i längsmed. Hjulet fladdrar lite när man bromsar och skivan slår sig.
Ett klassiskt exempel är Ford Sierra, som inte ens hade en bäraren för att hålla hjulet i längsmed, utan krängningshämaren fick göra det jobbet, bussningarna till den var slut efter några tusen mil och skeva skivor kom som ett brev på posten. Eftermarknaden, bla Biltema hade krav på byte till förstärkta bussningar, för att garantin skulle gälla på nya skivor.
Ett klassiskt exempel är Ford Sierra, som inte ens hade en bäraren för att hålla hjulet i längsmed, utan krängningshämaren fick göra det jobbet, bussningarna till den var slut efter några tusen mil och skeva skivor kom som ett brev på posten. Eftermarknaden, bla Biltema hade krav på byte till förstärkta bussningar, för att garantin skulle gälla på nya skivor.
På Avalancharna jag hade vart det perfekt efter svarvning, och med Ebc green stuff/Yellow stuff belägg bettade de fantastiskt bra utan att fejda. De gula klossarna dammade satan och käkade en aning skivor, men bettade fantastiskt mot Gm originalklossar som fejdade förvånansvärt mycket