25000 Örebro stadsnät.
Installerat tidigare i år.
 
OXYD
fel
 
OXYD
Hålta skrev:
Jag fattar visst men ÖppenFiber är Telia och priset för installation är inte konkurrentutsatt. Villkoren dikteras av Telia. Kostnaden som tas ut är schablon som Telia självsvåldigt ansätter och utan koppling till faktiskt arbete för varje installation
Tjänsterna är mer öppna men tendensen är att det blir kartellbildningar när kunden inte har möjlighet att byta fiberleverantör.

Så fort man klagar på Telia kommer massor med Telia supporters ( läs Telia anställda) . Förmodligen beror det på att det som vanligt i statligt bolag så är det fruktansvärt massa anställda vilket också gör allt de tar i dyrt.

Så säger jag det igen så även du kanske ()? fattar hur det borde vara.

Bor man nära en fiber, har färdig kanalisering, kort eller ingen grävning skall det vara billigare
Är det tvärt om att du har långt till fibern, långt att gräva mm då blir det mer kostsamt.
Och givetvis skall grävningen på den egna marken kunna hanteras av husägaren själv
Sen förstår jag inte alls varför du håller på klättrar i telefonstolpar....känns som du missar lite i argumenten där finns inte någon fiber.

Samma som gäller om du bor långt från jobbet kostar det mer att köra bil bor man närmare dit man skall kostar det mindre, eller har du ide att allla skall betal samma för allt oavsett situation? Konstig syn som liknar annat marknadssystem
Mår man så dåligt, lider psykologiskt och säkerligen fysiskt av att ett företag man inte gillar erbjuder något till en. Så tycker jag man skall tacka nej till erbjudandet.
 
OXYD skrev:
Mår man så dåligt, lider psykologiskt och säkerligen fysiskt av att ett företag man inte gillar erbjuder något till en. Så tycker jag man skall tacka nej till erbjudandet.
Om marknaden hade varit konkurrensutsatt och det fanns flera leverantörer att välja mellan hade jag hållit med dig (kanske). Men när det gäller uppgradering av infrastruktur till numera normal standard som styrs av ett monopolliknande upplägg så kan jag inte annat än tycka att du har totalt fel.
 
25000, Botkyrka stadsnät. Kommunens slogan "långt ifrån lagom" känns på något vis lite träffande. :)
Vore kanske bra för priset med riktig konkurrens men det skulle aldrig fungera i verkligheten att bolag efter bolag skulle gräva upp gatorna och lägga ned sin egen kanalisation och fiber.
 
PiteNet 12950:- vid enbart fiberanslutning, 5950:- om det görs i samband med fjärrvärmeinstallation

Juni -15
 
Precis fått reda på att öppen fiber kan installera hos mig. Inget kampanjpris eller övriga som ska installeras, bävar lite inför priset som ska komma snarast...
 
Redigerat:
Öppen fiber, 16.800 kr 2013. Inget krav på tjänster.
 
Precis beställt via IP-only, 18 900:- och öppet nät utan krav på tjänster. I priset ingår upp till 45m grävning på tomten, håltagning i vägg och installation av modem.

Älvkarleby i norra Uppland
 
Jag har fått erbjudande från Svenska Stadsnät om öppen fiber här i utkanten av Laholms kommun.
16700 kr. Men allt beror naturligtvis på om tillräckligt många skriver på.
Har hört med några grannar, och de flesta är faktiskt positiva.
 
Telia öppen fiber, ca 16000 efter ROT. Det går visst att förhandla med Telia, bara man går samman inom området. För att kunna utnyttja rot så betalades anläggningen direkt till entreprenadfirman.

Notera att totalkostnaden verkar bli mycket lägre med kollektiv upphandling av tjänsterna. Dvs "öppet nät" verkar bra mycket dyrare, men det var lättare att få acceptans för det.
 
Det är ganska rimligt att det går att få rabatt om du och bdina tusen närmaste grannar alla bestämmer sig för att handla mat i samma affär. Om ni dessutom förbinder er att handla mat för ett viss belopp i den butiken under 24 månader så kan det bli ytterligare lite billigare. Dessutom kan det ibland vara så att det går att korsluta ett grossistled när du inte behöver ha alla sorters limpa på brödhyllan, utan bara skogaholms limpa.
 
Hej, vi var 180 som handlade upp från Telia. Telia öppen fiber är rätt dyr i månaden oavsett tjänsteleverantör, ca 400 sek för 100 Mbir. Hos mina föräldrar var man ca 125 hushåll som gick samman. Samma installationspris, men 100 sek/månad för 1gbit via ownit.

Så, man behöver inte vara så många...
 
Hålta skrev:
Så säger jag det igen så även du kanske ()? fattar hur det borde vara.

Bor man nära en fiber, har färdig kanalisering, kort eller ingen grävning skall det vara billigare
Är det tvärt om att du har långt till fibern, långt att gräva mm då blir det mer kostsamt.
Och givetvis skall grävningen på den egna marken kunna hanteras av husägaren själv
Sen förstår jag inte alls varför du håller på klättrar i telefonstolpar....känns som du missar lite i argumenten där finns inte någon fiber.

Samma som gäller om du bor långt från jobbet kostar det mer att köra bil bor man närmare dit man skall kostar det mindre, eller har du ide att allla skall betal samma för allt oavsett situation? Konstig syn som liknar annat marknadssystem
Du menar alltså att där det redan finns kanalisation skall man få det billigare? = Den som bekostat nedgrävning av rör skall inte få betalt för detta?

Om telia skall ge billigare pris till den som har nära till framdragen fiber så är det ju bara att vänta på att din granne drar in fiber och bekostar framdragning, och sen när jobbet är klart kan du själv ansluta dig för en billig penning...

Tycker du då att det är rätt mot din granne som fått betala kanske 50 000 kr för sin installation, att du då bara behöver betala 5000 för att allt redan var färdigt???

Däremot kan jag tycka att om du och dina grannar bestämmer er för att installera samtidigt så skall ni få en "mängdrabatt" för det är ju faktisk billigare att ansluta många fastigheter samtidigt, istället för att var och en ansluter sig med två månaders mellanrum...
 
Som svar på ursprungsfrågan:
Fiberförening. 14900 + grävning i egen tomt + 500 kr / år i medlemsavgift i fiberföreningen.
Målet i fiberföreningen är att alla som vill ansluta sig i kommunen skall få göra det till detta pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.