16.000 - 2.000 = 14.000 för att de var försenade ett halvår.
Telia öppen fiber, Stockholm Västerort. Inklusive grävning om det behövdes. Luftledning fick fiber i luftledning.
Vi hade ett fint kabelrör i marken redan, men fick å andra sidan ett antal meter extra slang in i huset så dosan hamnade där jag ville.
2 år sedan.
 
10.00:- Jämtkraft. Exkl. grävning.

Fick tre alternativ:
1.) 25.000 :- då var det inget krav på tjänster
2.) 10.000 :- välja en anslutning på 100/10 som ingick i deras paket, typ
3.) 1000 :- som alt. 2 men man lägger på en avbetalning på månadskostnaden.
 
T
Stadsnät, Sollentuna Energi. Grävning och installation gjordes av underleverantör.

Gjorde installationen för ett drygt år sedan, beställde ett halvår innan det men de hann inte gräva i gatan innan vintern.
Kostade 9 500 efter ROT, tror att det var 14 500 utan, och då får det inte vara mer än 30 m till närmaste fiberstråk, då offererar de pris.

De grävde ca 5 meter längs gatan på motsatt sida från huset och sen tvärs över vägen till tomtgränsen, sen kom det ett par personer som drog in rör och blåste in fibern någon dag senare och dagen efter det så kopplade ytterligare en annan person in modemet.
Efter ca 3-4 veckor så kom de och asfalterade igen remsan som skurits upp i gatan(ca 60 cm brett).

Grävde själv på tomten och gjorde hål i källarmuren samt kanalisering(vp-slang) fram till önskad placering av modemet.
De kunde har grävt på min tomt mot ersättning men det kändes onödigt så vi handgrävde 10 m långt, 20 cm brett och knappt 50 cm djupt. Vet inte vad de skulle ha debiterat för det.

Var och hämtade ett grönt markrör hos dem för att dra fiberröret i, det ingick, och sen var det upp till mig att dra rör invändigt dit jag ville ha modemet och se till att det fanns ström där.

Sen finns det ett antal olika leverantörer av internet anslutna till stadsnätet som man får välja mellan.
 
16 900:- öppet nät och inga krav (15 000:- om 80% skriver på avtal), + grävning på tomten på 3 000:- om man inte gräver själv.
25 000:- om man ansluter sig i efterhand + grävning.
 
Man kan konstatera att Telias dvs OpenFiber är diktatoriskt, inte förhandlingsbart och visar alla tecken på statlig verksamhet som drivs stelbent. Ännu en gång har Telia lyckats med konststycket att skapa ett monopol på nätversamheten och kan diktera villkoren. Hur blev det så ? Och hur kan det kallas OppenFiber mär de inte släpper in andra aktörer i den optiska fibern. Jag förordar grannsamverkan med delad anslutning tills de sansar sig och låter de betala mer som har jobbigare installation medan de som har en enklare installation eller som gör eget arbete får betala mindre.
 
Hålta skrev:
Och hur kan det kallas OppenFiber mär de inte släpper in andra aktörer i den optiska fibern. Jag förordar grannsamverkan med delad anslutning tills de sansar sig och låter de betala mer som har jobbigare installation medan de som har en enklare installation eller som gör eget arbete får betala mindre.
Du har inte fattat upplägget. Läs på. Just idag finns det 10 olika leverantörer av tjänst via Öppenfiber, utöver Telia själva.

Den princip du förordar för kostnadsfördelning passar bara i vissa typer av områden. Ta bort skygglapparna. Var tror du tex jag skulle utföra eget arbete och därmed betala mindre? Gräva på kommunal mark? Klättra i närmaste telestolpe?

I de fall där man betalar avsevärt mindre än Öppenfiberpriset så beror det antingen på att man är låst till att betala tjänst under en viss tid eller att anslutningen är skattefinansierad (titta på priserna från lokala elbolag som ofta också driver stadsnät). Dvs hur du än vänder dig betalar du själv vad det kostar.
 
Redigerat:
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Öresundskraft stadsnät hösten 2014, 14 990 kr men med möjlighet att dra av 2 375 kr i ROT-avdrag. Alltså betalade vi 12 615 kr.
 
7000kr Övik energi. Exkl. grävning
 
MathiasS skrev:
Du har inte fattat upplägget. Läs på. Just idag finns det 10 olika leverantörer av tjänst via Öppenfiber, utöver Telia själva.

Den princip du förordar för kostnadsfördelning passar bara i vissa typer av områden. Ta bort skygglapparna. Var tror du tex jag skulle utföra eget arbete och därmed betala mindre? Gräva på kommunal mark? Klättra i närmaste telestolpe?

I de fall där man betalar avsevärt mindre än Öppenfiberpriset så beror det antingen på att man är låst till att betala tjänst under en viss tid eller att anslutningen är skattefinansierad (titta på priserna från lokala elbolag som ofta också driver stadsnät). Dvs hur du än vänder dig betalar du själv vad det kostar.
Jag fattar visst men ÖppenFiber är Telia och priset för installation är inte konkurrentutsatt. Villkoren dikteras av Telia. Kostnaden som tas ut är schablon som Telia självsvåldigt ansätter och utan koppling till faktiskt arbete för varje installation
Tjänsterna är mer öppna men tendensen är att det blir kartellbildningar när kunden inte har möjlighet att byta fiberleverantör.

Så fort man klagar på Telia kommer massor med Telia supporters ( läs Telia anställda) . Förmodligen beror det på att det som vanligt i statligt bolag så är det fruktansvärt massa anställda vilket också gör allt de tar i dyrt.

Så säger jag det igen så även du kanske ()? fattar hur det borde vara.

Bor man nära en fiber, har färdig kanalisering, kort eller ingen grävning skall det vara billigare
Är det tvärt om att du har långt till fibern, långt att gräva mm då blir det mer kostsamt.
Och givetvis skall grävningen på den egna marken kunna hanteras av husägaren själv
Sen förstår jag inte alls varför du håller på klättrar i telefonstolpar....känns som du missar lite i argumenten där finns inte någon fiber.

Samma som gäller om du bor långt från jobbet kostar det mer att köra bil bor man närmare dit man skall kostar det mindre, eller har du ide att allla skall betal samma för allt oavsett situation? Konstig syn som liknar annat marknadssystem
 
12500kr 2011 till villan , Hudiksvalls Stadsnät

9995 kr juni 2015 till sommarstugan, också Hudiksvalls Stadsnät.

Har grävt själv från tomtgräns till hus i bägge fallen. Abonnemang ligger i snitt på 270kr/mån för 100/10 Mb/s.
 
Hålta skrev:
Jag fattar visst men ÖppenFiber är Telia och priset för installation är inte konkurrentutsatt. Villkoren dikteras av Telia. Kostnaden som tas ut är schablon som Telia självsvåldigt ansätter och utan koppling till faktiskt arbete för varje installation
Tjänsterna är mer öppna men tendensen är att det blir kartellbildningar när kunden inte har möjlighet att byta fiberleverantör.

Så fort man klagar på Telia kommer massor med Telia supporters ( läs Telia anställda) . Förmodligen beror det på att det som vanligt i statligt bolag så är det fruktansvärt massa anställda vilket också gör allt de tar i dyrt.

Så säger jag det igen så även du kanske ()? fattar hur det borde vara.

Bor man nära en fiber, har färdig kanalisering, kort eller ingen grävning skall det vara billigare
Är det tvärt om att du har långt till fibern, långt att gräva mm då blir det mer kostsamt.
Och givetvis skall grävningen på den egna marken kunna hanteras av husägaren själv
Sen förstår jag inte alls varför du håller på klättrar i telefonstolpar....känns som du missar lite i argumenten där finns inte någon fiber.

Samma som gäller om du bor långt från jobbet kostar det mer att köra bil bor man närmare dit man skall kostar det mindre, eller har du ide att allla skall betal samma för allt oavsett situation? Konstig syn som liknar annat marknadssystem
Hur kan det inte vara konkurrensutsatt? Här i området jobbade jag själv i sju år med diverse olika aktörer för att få till ett erbjudande till alla som bor här. Det var öppet för alla att delta och Telia försvann väldigt snabbt från kortlistan (då ville dom ha 50k per hus!). I grannkommunen Huddinge fick boende erbjudande från två bolag samtidigt förra året, dels ÖppenFiber dels Svensk Infrastruktur (någon får rätta mig om jag minns fel namn på operatör #2).

En säljare av en vara får sätta vilket pris dom vill på den, du som kund väljer om du vill köpa eller inte. Vill Telia använda en schablom är det väl deras problem? Vad jag vet gör de flesta nätägarna det förutom långt ut på vischan där det slår helt tokigt. Du verkar förväxla schablompris med konkurrens. Även schablonen är konkurrensutsatt.

Att du inte kan byta fiberleverantör kan väl ändå inte vara Telias fel? Du kan inte byta nätägare på elleverans heller. Det vore förstås bättre om man kunde vissla och få en ny fiber indragen av vem man vill, men hur ska det gå till i praktiken?

Jag har hängt här länge, har fortfarande inte sett röken av några teliaanställda som försvarar telia i dessa diskussioner. Däremot finns det ett gäng som brukar försöka rätta till de största vanföreställningarna om hur saker och ting funkar och som bas för det finns viss branschkompetens.

Jag håller inte med dig om att den som har lång fiber ska betala mer. Vi hade inte använt den modellen när vi planerade bygge här. IBLAND är det rätt modell men i tex tätort påstår jag att få gör så.

Min fiber hänger i telefonstolpen. Vill du se en bild? En väldigt vanlig förläggningsmetod.

Det som följer med ett "marknadssystem" är att säljaren tar betalt på det sätt han tycker är lämpligt, och du som kund väljer att acceptera det eller låta bli. Om fibernätägaren vill acceptera risken att gå back på ett gäng kunder med ett schablonpris så är det dennes problem. Jag kan garantera dig att det skulle kosta mycket mer än det smakade att räkna ut ett per meter pris för alla hus man passerar med sin infrastruktur. Det gör man bara där man absolut måste, dvs där det är mil och många kilometer mellan husen (och där gräver dessa aktörer sällan fiber, det gör istället lokala föreningar som även dom ofta har en solidarisk prissättning). Ett annat skäl till att man använder schablonpris är att det också är det enda vettiga sättet att upphandla dessa tjänster (ingen av fibernätägarna gräver i egen regi) - man prissätter områdesnät + passerade hus, inte pris per hus.

Telia gör mycket tokerier som dom ska ha skit för men när det gäller fiber verkar det vara svårt att förstå hur saker egentligen funkar och vilka parter som är inblandade så det mesta gnället handlar om vanföreställningar om hur verkligheten ser ut.
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Hemma:
ca 12 000:- före ROT, ca 10 000:- efter rot. Gävle, Gavle Net. Ca 3 år sedan.
Rör fanns redan indragna sedan flera år tillbaka så ingen grävning behövdes, förbereddes i samband med indragning av fjärrvärme under föregående ägares tid.

I sommarstugan:
1 500:- inklusive grävning till världens ände (EU-bidrag)
 
16.700kr våren 2014. Grävning till tomtgräns, på tomten ansvarade husägaren för grävning. Utsikt stadsnät i Linköping.

Vi borde dock förhandlat om priset med dom fick jag veta när två killar från PEAB gjorde slutinstallationen i vårat hus... på vår gata var det ca 80-90% som anslöt sig så vi kunde nog fått ner priset rejält trodde dom. kul att få veta det så dags....
 
19 900 kr Telia Öppen Fiber, Stockholms Västerort, oktober 2014. Ingen annan aktör var intresserade av att ens lämna offert på installationen till 1 300 hus.
 
16700 för Telia öppen fiber. Tätort i V Götaland 2013. Har dock inte börjat använda den än, då vårt ASDL är billigare och fungerar utmärkt än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.