K kalle55 skrev:
För att angripa frågan från ett helt annat håll: Vet ni att ni måste dränera om? Det är lite av en trend, precis som att byta fönster är det, och många både byter fönster och dränerar om för att man "ska" göra det. Oavsett hur behoven och befintliga anläggningar ser ut.

Tänk på att det inte är helt ovanligt att hus sätter sig vid grävarbeten för dränering, med dyra sättningsskador som följd. Dränera alltså bara om om det finns reella behov.

Cheklista:

  • Har du slamsugit befintligt drän? Om inte, gör det först och passa på att filma hur det ser ut. Är dränet från 80-talet borde det fortfarande fungera.

  • Rinner det in vatten i källaren? Om inte, varför dränera om? En källare kommer alltid att vara fuktig, under grundsulan kan du inte dränera och sätta platoon matta oavsett.
  • Om det finns skador på befintlig drän, går det ofta att relinea.

  • Rinner det fortfarande in vatten i källaren? Först nu finns det ide att dräner om.
Börja i denna ordning, så kan du spara både tid och arbete.

Grundfrågan är alltså: varför behöver du dränera om?
Hej,

Tack för ditt utförliga svar! Det rinner inte in vatten men vissa väggar är rejält svarta och putsen släpper. Egentligen är väl den stora anledningen till dräneringen ett kommande altanbygge som kommer ta upp två sidor av huset.

Självklart borde vi se över befintlig dränering först! Vet du vilka typer av företag som gör detta?
 
Vi dränerade själv (100mm pordrän) men lejde för grävning och återfyllnad. Har för mig att det landade på runt 35000 varav 10 var grävmaskin och förare. Runt 45 meter, 2 meter djupt.
 
A andhak2802 skrev:
Hej,

Tack för ditt utförliga svar! Det rinner inte in vatten men vissa väggar är rejält svarta och putsen släpper. Egentligen är väl den stora anledningen till dräneringen ett kommande altanbygge som kommer ta upp två sidor av huset.

Självklart borde vi se över befintlig dränering först! Vet du vilka typer av företag som gör detta?
Bara kul att kunna bidra med, den mycket lilla, kunskap man har :)

På beskrivningen låter det mer som normal källarfukt, se över om ni kan öka ventilationen och se om väggarna kanske har målats med plastfärg (ganska vanligt) som inte släpper igenom fukt. En avfuktare kopplad till en avloppsbrunn kan också lösa problemet mycket enkelt.

Sök efter firmor med sökorden slamsugare, eller spolbil, så borde du hitta en del. De flesta av dom kan också ordna med filmning. Är dränet gjort så sent som -80 borde det vara plastslangar och grus vilket är bra, då är det ganska säker så att en spolning/sugning räcker.
 
Verkar som att många gör delar av jobbet, eller hela jobbet själva. Hur svårt skulle ni säga att det är? Jag är i dagsläget totalt okunnig i detta område men beredd att lära mig för att spara pengar.

Kan man göra en sida i taget? I så fall kan jag gräva, göra iordning och fylla igen innan jag börjar med nästa sida.
 
K kalle55 skrev:
Bara kul att kunna bidra med, den mycket lilla, kunskap man har :)

På beskrivningen låter det mer som normal källarfukt, se över om ni kan öka ventilationen och se om väggarna kanske har målats med plastfärg (ganska vanligt) som inte släpper igenom fukt. En avfuktare kopplad till en avloppsbrunn kan också lösa problemet mycket enkelt.

Sök efter firmor med sökorden slamsugare, eller spolbil, så borde du hitta en del. De flesta av dom kan också ordna med filmning. Är dränet gjort så sent som -80 borde det vara plastslangar och grus vilket är bra, då är det ganska säker så att en spolning/sugning räcker.
Återigen tack! Vad jag har läst råder det lite delade meningar med avfuktare i källare. Anledningen ska vara att all fukt drar sig mot avfuktaren och således drar den in fukt utifrån?

Så dränering i förebyggande syfte för att slippa riva altanen om ett par år ( i värsta fall) är onödigt?
 
A andhak2802 skrev:
Återigen tack! Vad jag har läst råder det lite delade meningar med avfuktare i källare. Anledningen ska vara att all fukt drar sig mot avfuktaren och således drar den in fukt utifrån?

Så dränering i förebyggande syfte för att slippa riva altanen om ett par år ( i värsta fall) är onödigt?
Ja, beroende på vad spolningen och undersökningen visar, men det låter som du egentligen inte har fler problem än vad det är med en normal källare, givet källares naturliga förutsättningar (att det är en våning under mark). Jag skulle tippa på att en omdränering nu inte ger någon fördel, och att du kan spara pengarna och arbetsinsatsen.

Att en avfuktare skulle dra till sig mer fukt är lite av en skröna, att den skulle dra till sig fukt stämmer bara till så del att den drar ut fukt ur källarluften, och det blir ett torrare klimat i källaren. Källarväggarna torkar därefter ut, men fukt kommer naturligtvis alltid att trycka på utifrån så avfuktaren måste gå kontinuerligt. Det blir alltså inte mer fukt, utan mindre, men ny fukt kommer att dras mot de nu torrare källarväggarna (om det finns fukt i marken utanför). Slutresultatet är trots detta en torrare källare där inte fukten samlas under lång tid.
 
L
Går inget bra att göra dränering i olika etapper , ska göras i en följd runt huset för att få det rätt med fall och utforsling av ev. väta om det kommer lite mer än lite , beror på vad som finns av dito i mark , berg som är sprängt i närheten av husets grund transporterar vatten i sprickorna
 
  • Gilla
jackhammer
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Vad jag har läst råder det lite delade meningar med avfuktare i källare. Anledningen ska vara att all fukt drar sig mot avfuktaren och således drar den in fukt utifrån?
Så länge din källare håller högre temp. än utomhusluften uppstår inga problem med detta. Under sommaren brukar dock källaren vara svalare än utomhusluften. Detta brukar få till följd RH ökar i källarutrymmet och att fukten t.o.m. kan kondensera på svalare ytor i källaren. Man brukar kunna se det genom att det droppar från kallvattenledningar osv.

Skall man använda avfuktare i källaren kan det därför vara idé att stänga friskluftsventiler. Annars finns ju risken att avfuktaren får gå hela tiden. Detta är dock ett tillfälligt problem som främst uppstår juli-sept. På vintern brukar motsatta förhållanden råda (d.v.s. luften blir väldigt torr i källaren)

A andhak2802 skrev:
Så dränering i förebyggande syfte för att slippa riva altanen om ett par år ( i värsta fall) är onödigt?
Alltså... man brukar ju passa på att göra fler saker när man dränerar.

Vi bytte t.ex. avloppsrör och ledning för inkommande vatten (dessa hade nog inte hållit i många år till). Vi lade även nya markrör från takavvattningen eftersom befintliga gick i tegelrör rakt ner i marken. :rolleyes:

Även om just dräneringsröret inte behöver bytas ut, så är det en billig grej att ordna när man ändå gräver upp (vilket man brukar tvingas till om man skall göra ovanstående).

Nu har vi även spolbrunnar för att blåsa ur alla rör i marken om det skulle krävas någon gång i framtiden. (y)

Vi hade precis som du planer på altan och stenläggningar och var inte så sugna på att riva upp allt om några år. Därför grävde vi upp runt huset och bytte allt som behövde bytas. Givetvis lade vi en ny dräneringsslang när vi ändå hade möjlighet.

Onödigt? Ja, kanske, Grejerna kanske hade funkat i 40 år till? Vem vet?
Jag sover dock gott på nätterna.
 
  • Gilla
andhak2802 och 1 till
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
För att angripa frågan från ett helt annat håll: Vet ni att ni måste dränera om? Det är lite av en trend, precis som att byta fönster är det, och många både byter fönster och dränerar om för att man "ska" göra det. Oavsett hur behoven och befintliga anläggningar ser ut.

Tänk på att det inte är helt ovanligt att hus sätter sig vid grävarbeten för dränering, med dyra sättningsskador som följd. Dränera alltså bara om om det finns reella behov.

Cheklista:

  • Har du slamsugit befintligt drän? Om inte, gör det först och passa på att filma hur det ser ut. Är dränet från 80-talet borde det fortfarande fungera.

  • Rinner det in vatten i källaren? Om inte, varför dränera om? En källare kommer alltid att vara fuktig, under grundsulan kan du inte dränera och sätta platoon matta oavsett.
  • Om det finns skador på befintlig drän, går det ofta att relinea.

  • Rinner det fortfarande in vatten i källaren? Först nu finns det ide att dräner om.
Börja i denna ordning, så kan du spara både tid och arbete.

Grundfrågan är alltså: varför behöver du dränera om?
relaina en dränering är ju rätt omöjligt . vid relaining blir ju röret tätt ej lämpligt som drän
En dränering tappar effekt efter ca 20 år sedan är ju ytskiktet på grundmuren oftast uttjänt efter flera års markrörelser
Att filma ett dränrör är lika effektivt som att elda upp pengarna . du ser ju bara röret inte hur materialet ser ut runt om
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
L larsson r skrev:
relaina en dränering är ju rätt omöjligt . vid relaining blir ju röret tätt ej lämpligt som drän
En dränering tappar effekt efter ca 20 år sedan är ju ytskiktet på grundmuren oftast uttjänt efter flera års markrörelser
Att filma ett dränrör är lika effektivt som att elda upp pengarna . du ser ju bara röret inte hur materialet ser ut runt om
Filma gör man för att se om det finns sättningar eller skador på rören. Det ser du med filmning, hur det ser utanför rören syns naturligtvis inte på filmen, och det finns ingen större anledning till att undersöka om det inte finns indikationer på att något är fel och dränet inte fungerar. Vill man prompt veta kan man gräva ett inspektionshål. (men är dränet gjort på 80-talet är det med all säkerhet rör i grusbädd, som standard var redan då.) Slamsugning/spolning är naturligtvis det viktigaste steget för att få ett äldre drän att fungera, med åren är det fullt naturligt att det sätts igen av jord och sand.

Relina gör man i de delar man har fått tex sättningar, man relinar naturligtvis inte hela dränrören. Har man t.e.x tegel eller cementrör som delvis skarvförskjutits kan man ofta t.o.m lösa det med en relining (strumpmetoden) och slipper då gräva upp.

Ytskikt källarmur? Ska du byta ytskikt under bottensulan då också? Kommer det inte in vatten finns det ingen anledning att gräva upp, det är vatten in i källaren som man går på och som är det viktiga.
 
A andhak2802 skrev:
Hej alla!

Vi ska inom kort dränera och jag har fått in lite offerter och tycker det verkar dyrt.

Den lägsta offerten är än så länge på strax över 100 000kr efter rot.

Vårt hus är ca 30m runt, enkelt att komma fram med maskiner och enkelt att lägga massor överallt.

Jag kanske har fel så undrar därför vad ni har betalat?

Tack!
Hej,

Jag köpte dräneringsmaterial på byggvaruhus och lyckades få tag på två grävare (svårt att komma åt runt huset). Så den större maskinen grävde framför huset och körde bort massorna, då vi gjorde en parkering där. Den lilla maskinen grävde runt huset på baksidan. Den stora grävaren tog 14' och den lilla tog 5' (både för att gräva och fylla tillbaka efter dränering).

Blev väldigt billigt att göra själv....
 
Ibland händer det att man pratar förbi varandra. Att dränera är en sak och att avleda dag(regn)vatten en annan. Alltså. Börja med kolla att dagvattenledningarna fungerar. Häll vatten i en stuprörsanslutning och kolla om det kommer något vatten i dagvatten(rens)brunnen. Om inte så är det något fel, stopp i ledningen som en spolfirma kanske kan fixa. Avled gärna ytvatten från byggnaden. Se bifogad bild.
 
  • Ytavrinning vid husgrund med stuprör, sjösten i cementbruk och dagvattenbrunn.
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Tja varför ska försöka förklara något här . jag har ju BARA37 års erfarenhet av markarbeten .
 
  • Gilla
Dashio och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus (enplan med källare från slutet av 60-talet) sa besiktningsmannen att dräneringen (från mitten av 80-talet) skulle anses vara förbrukad, men att han inte kunde se några som helst spår av att det skulle behövas göra om nu.

När vi väl flyttade in, och förra ägaren tömt huset, såg jag till min fasa att väggputsen släppte lite här och var nere vid golvet. Jaha, tänkte jag...förra ägaren hade placerat grejer strategiskt inför vår besiktning för att dölja fuktskadorna, och att vi nu stod inför en kostsam omdränering. Jag valde att stoppa huvudet i sanden och glömma bort det.

Efter några månader skulle vi fixa något i ett källarrum och då ser jag precis likadana putsskador...på en innervägg! Då kändes det genast mycket lättare. Den fukten kan ju inte kommit utifrån utan har vandrat från plattan upp i väggarna, och precis som Kalle55 skriver har de någon gång målats med en plastfärg så fukten inte kan vädra ut. Hur mycket huset än varit dränerat och isolerat på utsidan så skulle dessa putsskador ändå uppstått. Troligen har putssläppen på ytterväggarna samma orsak.

En granne som har ett i princip likadant hus 20 meter från vårt, dränerade om för något år sedan. Firman som gjorde jobbet sa efteråt att det var helt onödigt, eftersom marken är så genomsläpplig här (gammal rullstensås skulle jag tro). Det blir helt enkelt inget stående vatten som hinner ta sig in genom väggarna. Kanske sa de det till grannen innan de drog igång jobbet, men han är av typen att allt ska fixas, oberoende om det behövs eller inte. Han bilade upp plattan för att byta stammar och jag frågade om han haft några problem...men nejdå, de var så fina så...men han ville ha nytt! :D
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
J
1950+moms per löpmeter, lyfte inte ett finger själv, inkl allt, fastpris. För mig 85000kr innan ROT. Bor centralt i Örebro. 1,4m djupt, lera, 35lpm.

100mm Optidrain (tät duk), Deltabox (dränrör i typ Pordränmaterial, så inget grus(!)), de la ner dagvatten och anslöt till gatan (10m). Dagvattenbrunn, spolbrunn, dräneringsbrunn nytt. Slipade bort 95% av asfalten med typ rasp på grävaren. Grovåterställning ingick.

En altan fick vara kvar, så de halvt handgrävde under den, annars relativt lättåtkomligt.

Inte en chans att jag skulle gjort det själv. De höll på i kanske 2-2,5 veckor. Det enda jag eventuellt skulle gjort annorlunda vore att skriva in slutdag i kontraktet, nu blev det lite avbrott när grävmaskinerna blev tagna till annat. Skulle tagit det femdubbla för mig. Mycket vill jag göra själv, men inte gräva i flera veckor...
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.