Ser ut som en syreaktivator. Brukar man sätta in om man vill oxidera ut järn i samband med vattenrening av järn. Alt. Vill neutralisera svavelväte.

Ok tack, det känns som vi hade problem med för mycket järn förut. Vet du något om "livslängden" på dessa?
När man läser om syreaktivator så känns det inte som det gör någon nytta ensam utan att man har efterföljande rening?

Som info har vi en 150 l hydrofor efteråt.

Redigerat:
Nej, den har ingen effekt på rening av ert vatten. Den omvandlar järnet till järnoxid (det rostar). Järnet blir då en väldigt stor partikel, upplever du inga stora problem med detta så är det lugnt. Du bör dock tömma ur hydroforen med jämna mellanrum. Det sitter ofta en kulventil i botten som du kan koppla en slang till avloppet och bara spola ur lite.

Ok vårt vatten är riktigt bra, men när detta filter var bortkopplat så var vattnet rejält brunt, lukta fis, och smakade jord, sand och järn. Det gick knappt att dricka faktiskt.

Jag förstår dock inte riktigt hur filtret fungerar, hamnar järnet längst ned i hydroforen och försvinner när jag tömmer den?

Mer info är att min hydrofor inte har någon ventil att fylla luft via, jag brukar tömma den var tredje månad cirka så trycksätter den sig vid påfyllning, inte optimalt men hyfsat med luft brukar det hamna i tror jag.

Ok, men du har inget annat filter? Då hamnar det nog i botten på hydroforen. Rinner det vatten ur den när pumpen stannat?

Precis, inget annat filter. Nej hydroforen är ju "stängd" så där kan inget rinna om jag inte öppnar kranen under själv. Däremot så går det ju en liten slang från filtret ned i avloppet, den ser man på bilden.

Botten på hydroforen kan du tömma ur smuts.
Det ska rinna ut vatten i ”filtret” när pumpen stannat. När den sedan startar ska luften som ersatt vattnet flytta in i hydroforen. Då har man en avluftare på hydroforen (sitter ofta ca 70% upp på HF) som sedan släpper ut överskottsluft.

M mogge_73 skrev:
Botten på hydroforen kan du tömma ur smuts.
Det ska rinna ut vatten i ”filtret” när pumpen stannat. När den sedan startar ska luften som ersatt vattnet flytta in i hydroforen. Då har man en avluftare på hydroforen (sitter ofta ca 70% upp på HF) som sedan släpper ut överskottsluft.
Jag testade nu, det rinner ingenting från slangen från filtret när pumpen stannat.
En sak som sker när filtret är på är att den fyller upp till 4,2 frånslagstryck ungefär, sedan stannar pumpen men trycker "till" 3-4 ggr och ökar trycket lite mer. Vet inte om det är motståndet som ändras i.o.m pumpen, det var inte så innan iaf. Men det kanske är det du beskriver som händer ..

Mer info är att hydroforen hade en sån här på sig som gick sönder:
https://www.spirotech.co.uk/product...oz3vNUxpMG6yLTiWndeJ5Bb4WsVt38wN8wWqIwGmAwZpE
Vi ersatte den med en enkel balofix bara, som är stängd. Man måste dock öppna den när man tömmer hydroforen, annars så rinner vattnet ut för långsamt.

Det är en avluftare, tror nog inte att den fungerar riktigt som den ska. Om den fungerade skulle du få väldigt mycket luft i HF.
Sitter det någon ventil på toppen av filtret?

Så här kan en syreaktivator se ut, med avluftare.
Du ser den svarta ventilen längst upp på röret. Har du en sådan?

• Syreaktivator i rostfritt stål med svart ventil överst och olika avluftningsventiler runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja nä jag har svårt att tro att min anläggning fungerar som den "ska", hehe. Jo en sån har jag, fast blå. :) Men den känns "stängd", men kanske öppnar sig vid behov?

Fast min sitter inte exakt så, den sitter på röret mellan filtret och hydroforen.

Då räcker säkert den lilla mängd luft du fyller för att neutralisera svavelvätet. Låt det vara som det är om allt fungerar. Montera en ventil och töm ner till strax över in/ur rören. Sen pumpar du med en kompressor till 1,3bar sen slå på pumpen. Då behöver du inte fylla på så ofta.

Jo jag har funderat på det faktiskt.
Tack för all hjälp!

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.