68 240 läst · 395 svar
68k läst
395 svar
Vad har en elektriker i inköpspris från grossist?
Då borde man skriva in i offerten med elektrikern att man vill betala HALVA deras inköpspris istället för "inköpspris +10 %". Då borde det bli någorlunda rätt.
Det gör jag så det förekommer. Räkna inte med lika hög rabatt från början bara. Men det beror ju endast på vad syftet med att du vill ha kickback är.O Odjuret skrev:
Vi har hos vår elgrossist 80-94% rabatt i avtalet, köper jag något extra ordinärt/mycket så tar jag in offert ovanpå det vilket gör några procent till givetvis.
Eftersom jag jobbar med interna projekt så slår jag inte på något på priset i mina kalkyler ut till "kund"
Personligen så tycket jag att det är sjukt överhuvudtaget och än värre för er civila som ska betala bedrägeriet. På åttiotalet försökte man städa bort dessa fantasipriser gemensamt i branschen men det blev ingen hit, det är alltså ett problem sedan minst 30 år tillbaka.
VVS och Vent är ännu värre när det gäller marginaler mot kund, även det sedan långt bak i tiden.
Eftersom jag jobbar med interna projekt så slår jag inte på något på priset i mina kalkyler ut till "kund"
Personligen så tycket jag att det är sjukt överhuvudtaget och än värre för er civila som ska betala bedrägeriet. På åttiotalet försökte man städa bort dessa fantasipriser gemensamt i branschen men det blev ingen hit, det är alltså ett problem sedan minst 30 år tillbaka.
VVS och Vent är ännu värre när det gäller marginaler mot kund, även det sedan långt bak i tiden.
Tror inte det lyckas att driva det i domstol. Elektrikern lär ju faktiskt få betala ockerpriserna hos grossisten. Den klumpsumma elektrikern får tillbaka i form av bonus eller kickback en gång om året blir svårt att bevisa att den tillhör uppdragsgivarna.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 092 inlägg
Nej, inga ockerpriser betalas av elektrikernM Mikael Sandberg skrev:
Ö Örjan Johansson skrev:
Polisen (ekonomiska roteln) utreder bedrägerimål, ja.M mr_bygg skrev:
Ett sådant här har nog däremot stor risk att bli nedlagt bums. Men prova går ju, Anses brottet tydligt, bevisläget gott och någon har lust att sätta ner foten i branschen ifråga, så skulle det säkert kunna vara möjligt att det utreds och skickas till åklagare så småningom.
Men annars är det väl ett civilmål som gäller, frågan är väl om det då ens kommer kallas bedrägeri då (för det är väl ett brottsmål?) utan det blir väl en stämning.
Bedrägeri som brottmål bara att glömma. Polisen har inte ens resurser att utreda våldsbrott och barnvåldtäkter. Civilmål och tvist om du har tid, engamang, ekonomiska muskler, juridikintresse etc. En fällning från ARN skulle vara en bra start i det läget. Räkna med en låång resa. Börja med att söka fram tidigare liknande fall. Sedan är val 2018. Lägg din röst på någon som är beredd att röja i en rutten bransch.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
:/ Lider med dig TS... Skönt att byggahus finns så att man med stor sannolikhet kan utföra eljobben själv och slipper bråka med elektriker...
Att dra det som bedrägeri, eller försök till bedrägeri efter som det inte lyckats, är inget man direkt vinner något på. Men det skulle ju ge ett intressant prejudikat. Det kan nog tas upp om åklagaren råkat ut för något liknande privat. Om man går den civilrättsliga vägen är det bättre att betala en rimmlig summa, tex det föreslagna elbutik.se priser +10% och bestrida resten. Då blir det upp till elektrikern att bevisa att han haft högre priser.
Rent spontant 700sek för 1.5fk låter som ett inköpspris, 770sek; inköpspris +10% låter rimligt. Men då är det med största sannolikhet inte några rabattbrev inblandade utan det är helt enkelt inköpspris+10%, men är avtalet skrivet att du ska få rabbaterat inköpspris ink moms+10% så kan du nog strida lite
Problemet ligger i en förändrad marknad ändrat förutsättningarna för hantverkare.
Förr vad material dyrt och mycket av verksamhetens intäkter i kronor kom från marginal på material. Oavsett om det var målare, elektriker, vvs:are eller snickare. Timdebiteringen hölls då oftast lägre. Problemet för hantverkare är att kunderna jämför timdebiteringen varför man vill hålla låga timpriser för att få jobben.
Det är alltså lockande att ha en lägre timdebitering och tjäna större andel på material för att få verksamheten att gå ihop.
När materialkostnaden sjunker relativt arbetskostnaden måste timdebiteringen öka för att det skall gå ihop eller öka marginalen på produkterna. Där har grossisterna hjälpt till med höga listpriser och abnorma rabatter. Det är i deras kunders intresse, Hantverkarna som lever på produktmarginalerna
Men:
Till slut landar det i att man tar betalt för att hantera materialet för med låga materialpriser kommer det inte att hålla med en procentsats på materialpriset. Även stora procentuella påslag är inte mycket i kronor. Det blir en timdebitering det med. Din elektriker har inte hängt med i prissättningsförändringen som skett på marknaden helt enkelt.
Men det har heller inte kunderna.
Låt mig gissa, han hade ganska lågt timpris?
Förr vad material dyrt och mycket av verksamhetens intäkter i kronor kom från marginal på material. Oavsett om det var målare, elektriker, vvs:are eller snickare. Timdebiteringen hölls då oftast lägre. Problemet för hantverkare är att kunderna jämför timdebiteringen varför man vill hålla låga timpriser för att få jobben.
Det är alltså lockande att ha en lägre timdebitering och tjäna större andel på material för att få verksamheten att gå ihop.
När materialkostnaden sjunker relativt arbetskostnaden måste timdebiteringen öka för att det skall gå ihop eller öka marginalen på produkterna. Där har grossisterna hjälpt till med höga listpriser och abnorma rabatter. Det är i deras kunders intresse, Hantverkarna som lever på produktmarginalerna
Men:
Till slut landar det i att man tar betalt för att hantera materialet för med låga materialpriser kommer det inte att hålla med en procentsats på materialpriset. Även stora procentuella påslag är inte mycket i kronor. Det blir en timdebitering det med. Din elektriker har inte hängt med i prissättningsförändringen som skett på marknaden helt enkelt.
Men det har heller inte kunderna.
Låt mig gissa, han hade ganska lågt timpris?
Här är vad jag betalar. Brukar av kund ta fakturanetto +10-15% sen en timpeng på 396:-
Givetvis tillkommer momsen på ovan med 25%.
Raka rör och i princip aldrig några klagomål.
Rot kan givetvis tillämpas på fakturan också!
Givetvis tillkommer momsen på ovan med 25%.
Raka rör och i princip aldrig några klagomål.
Rot kan givetvis tillämpas på fakturan också!
Nej, detta är skitsnack. Inköpspris är vad elaren betalade på fakturan, rabattbrev eller inte. Allt annat är ett fantasipris. Står det inköpspris så är det just vad elaren faktiskt betalar, ingenting annat.L Levin_m skrev:Rent spontant 700sek för 1.5fk låter som ett inköpspris, 770sek; inköpspris +10% låter rimligt. Men då är det med största sannolikhet inte några rabattbrev inblandade utan det är helt enkelt inköpspris+10%, men är avtalet skrivet att du ska få rabbaterat inköpspris ink moms+10% så kan du nog strida lite
700 kr för 100 m FK/FQ är ett ockerpris som är avsett att vilseleda konsumenten.
Tänk att det alltid dyker upp en och annan som ska försvara det här beteendet när ämnet kommer upp.... Det är fan deprimerande.