68 150 läst · 395 svar
68k läst
395 svar
Vad har en elektriker i inköpspris från grossist?
Jag kan nästan sätta mitt liv på att elektrikern gått till sin grossist, sagt att han har en "jobbig" kund, och sagt vad för priser han behöver ha för att du ska "sluta bråka".K Krokofanten skrev:Hej,
Nu kom så materialdelen i fakturan och elkabel var t.ex. mer än dubbelt så dyrt som jag köper själv som konsument på elbutik.se. När jag bad om bevis för att inköpspriset stämmer i fick jag istället för deras egna fakturor en nyprintad offert från grossisten till elektrikern där förstås priset stämmer exakt med deras faktura. I en offert kan man förstås skriva vad som helst.
Och Ahlsells Bruttpriser är helt uppåt väggarna.kodrod skrev:
Exempel en dränkbar pump jag kollade på, Ahlsells Brutto 15 000, Lundagrossistens brutto 6000:-
En jacka från Helly Hansen, HH har rekommenderat pris 2000 ink moms, Ahlsells "prislista" 2000 ex moms.
Som jag skrev är det rätt standard att det inte blir Schneider. Projektledaren väger ju kostnaden mellan inköp och monteringstid. Jag monterar bara Schneider/Elko privat. Jag behåller hellre vetter än några kronor extrapellefant skrev:
Men jag förstår inte varför elektriker vägrar ta ett jobb pga att kunden av nån anledning valt ”fel” märke på sina grejer. Vad är det för bortskämdhetsfasoner egentligen? Om jag vill ha Biltema el Anslut skit i min elanläggning, varför ska jag inte få ha det? Kanske jobbar jag på biltema och har 50% rabatt på deras grejer.
Ok att vissa skitprodukter är jobbigare att hantera, men då får ju kunden betala lite mer bara för tidsåtgången istället. Alla jobb kan ju inte vara enkla och roliga, eller?
Ok att vissa skitprodukter är jobbigare att hantera, men då får ju kunden betala lite mer bara för tidsåtgången istället. Alla jobb kan ju inte vara enkla och roliga, eller?
Det är nog snarare så att det trots allt finns en yrkesheder och vilken skit en elektriker befattar sig med. Det är skillnad i kvalite och den är svår att bortse från.tommib skrev:
Kan tillägga att jag för några år sedan behövde ett 4 vägguttag för egen del en lördag då grossisterna är stängda. Köpte ett noname mot bättre vetande men tänkte samtidigt
-Vad är det värsta som kan hända.
Tog mig över en halvtimme att montera, usel anslutningsskruv! Dålig skalle som inte passade några av mina mejslar. Kassa gängor som var så dåliga att när jag lyckats få upp skruven var gängorna helt glappa. La ytterligare tid på att försöka få till vettig kontakt i anslutningen. Konstaterade att det var såpass dålig kontakt när allt var klart att det förelåg brandfara vid hög belastning och dömde ut uttaget. Satte upp ett nytt av välkänt fabrikat på måndagen. Tog ca 3 minuter.
Har svårt att se en ekonomisk vinst för kunden även om de får noname uttaget gratis.
Vad som skrämmer mig är att det kan vara svårt för en icke yrkesman att bedömma kvalitén på uttag och att det sannolikt sitter åtskilliga uttag av samma sort som jag dömde ut i stugorna.
-Vad är det värsta som kan hända.
Tog mig över en halvtimme att montera, usel anslutningsskruv! Dålig skalle som inte passade några av mina mejslar. Kassa gängor som var så dåliga att när jag lyckats få upp skruven var gängorna helt glappa. La ytterligare tid på att försöka få till vettig kontakt i anslutningen. Konstaterade att det var såpass dålig kontakt när allt var klart att det förelåg brandfara vid hög belastning och dömde ut uttaget. Satte upp ett nytt av välkänt fabrikat på måndagen. Tog ca 3 minuter.
Har svårt att se en ekonomisk vinst för kunden även om de får noname uttaget gratis.
Vad som skrämmer mig är att det kan vara svårt för en icke yrkesman att bedömma kvalitén på uttag och att det sannolikt sitter åtskilliga uttag av samma sort som jag dömde ut i stugorna.
Jo men nu börjar tjafsandet...
Kan man inte bara säga/klargöra för kunden då att:
Kan man inte bara säga/klargöra för kunden då att:
- Dessa produkter lämnar JAG ingen garanti på!
- Dessa produkter är svårare att arbeta med, de kommer leda till något längre arbetstid dvs högre kostnad för DIG
- Dessa skit produkter må vara CE certifierade, men är erfarenhetsmässigt skit.
Sen det där med yrkesheder... vad f-n betyder det? Att tacka nej till jobb pga att man inte får förtjänst på materialet med 800% fast med svepskälet att anslutningsskruven är lite ”rackig”?
För mig betyder det mer att göra ett så bra jobb som möjligt utifrån de givna förutsättningarna.
För mig betyder det mer att göra ett så bra jobb som möjligt utifrån de givna förutsättningarna.
Jag håller absolut med dig när det gäller förtjänsten på materialet men blanda inte äpplen och päron. Elektrikern (eller firman han jobbar för) är ansvarig och måste ha viss rätt att tycka saker. Det finns sån förbannad skit som aldrig borde få säljas. Däremot kan man ha åsikter om elektriker som vägrar använda kvalitetsprodukter som kunden köpt in med olika mer eller mindre fantasifulla svepskäl eller vägrar använda slang som kunden dragit tex (dom har dock sällan problem med slang och dosor förlagd i prefabricerad vägg av husleverantör av nån anledning). Men som sagt, blanda inte äpplen och päron.E erkka skrev:
Vad gäller slang och dosor i prefab så har de flesta som tillverkar dessa kunskap om hur det ska förläggas och har gjort det på rätt sätt.F fsn skrev:Däremot kan man ha åsikter om elektriker som vägrar använda kvalitetsprodukter som kunden köpt in med olika mer eller mindre fantasifulla svepskäl eller vägrar använda slang som kunden dragit tex (dom har dock sällan problem med slang och dosor förlagd i prefabricerad vägg av husleverantör av nån anledning). Men som sagt, blanda inte äpplen och päron.
Man har även en installationsritning att följa. Att komma till en privatperson som själv dragit slang och satt dosor och sedan satt väggar är en annan sak.
Du vet inte om det är gjort som det ska.
Jag har inga problem med att de gör det själv bara jag får inspektera det innan väggarna kommer på plats.
Om jag som elektriker monterar Elko eller Biltema spelar ingen roll för jag får samma timpenning oavsett och ser inte röken av nån ev vinst på matr. det tar firman hand om. Det enda som händer är att det tar flera ggr så lång tid för mig att göra jobbet och förtjänsten på materialet äts upp av arbetskostnaden samt att man får en sämre anläggning.
Nä, det hängde nog ihop med att han var ett vandrande rövhål. Hade vi samma VVSare?useless skrev:
Min gav mig en katalog med listpriser och gav mig 20% rabatt. Sen när fakturan kom så var det bara arbetstid och han var helt oförstående när jag ville ha spec och faktura på materialet.... jag hade ju fått rabatt.
Det visade sig senare att VVSaren var anställd på en stor firma, snodde material på stora byggen hos sin arbetsgivare och sen knäckte extra med eget bolag via bulvaner tillsammans med en kompis som jobbade på en annan stor VVS firma. Ren slump att jag listade ut det, ångrade länge att jag inte tipsade deras arbetsgivare.