Det kan inte vara så svårt att räkna ut om man vet beläggningsgraden, kostnaderna och önskad marginal. Det finns ju massor av konsultfirmor som bara säljer timmar som kan räkna ut vilka arvoden dom behöver för att gå runt.
 
useless useless skrev:
Det kan inte vara så svårt att räkna ut om man vet beläggningsgraden, kostnaderna och önskad marginal. Det finns ju massor av konsultfirmor som bara säljer timmar som kan räkna ut vilka arvoden dom behöver för att gå runt.
Jag tänkte nån annan skulle räkna lite åt mig ;)
Har själv tidigare ägt IT-företag med 20 tal anställda i 11 år så jag vet dom företagsekonomiska grundförutsättningarna.
Vad jag inte fattat är att man i en överhettad bransch med god beläggning och elektrikers ganska låga medianlön "behöver" materialpåslaget i sin kalkyl ö h t.
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag tänkte nån annan skulle räkna lite åt mig ;)
Har själv tidigare ägt IT-företag med 20 tal anställda i 11 år så jag vet dom företagsekonomiska grundförutsättningarna.
Vad jag inte fattat är att man i en överhettad bransch med god beläggning och elektrikers ganska låga medianlön "behöver" materialpåslaget i sin kalkyl ö h t.
Om timdeb hålls nere hålls lönerna nere.
 
Angående påslag på material så är det ju också stor skillnad på vad det är för typ av material och typ av jobb. På småservice måste man nog ha minst 10% påslag bara för att täcka spill.

Däremot om man säljer dyra armaturer med 10% så är det ju helt ok förtjänst!
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
Ljus Ljus skrev:
Grossisterna är snarare på väg att bli logistikleverantörer. Där har de en möjlighet att genom snabba leveranser ta ut ett högre pris.
M MagHam skrev:
Lite off-topic på ett sätt, men eftersom många är av åsikten att materialpåslag ska sänkas till en rimlig nivå och att man istället ska ta "betalt för sin kompetens" så följer frågan: Vad blir rimlig timdebitering i det läget att materialet inte betalar en del av lönen?
Rimlig timdebitering blir som sagt helt beroende av hur mycket vinst elektrikern vill göra. Inget ont i det. De flesta elektriker som kör eget gör det nog för att de inte vill ha medianlön.

Jag argumenterar inte mot att elektrikern ska få tjäna pengar. Det är fritt fram. Problemet uppstår när det är omöjligt att jämföra två elektriker, vilket är effekten av dessa ockerpriser. Man kan som kund aldrig förutsäga vad materielen kommer kosta. Frågar man först är man en besvärlig kund och blir bortprioriterad. Kommer man efter så får man höra att man borde frågat först. En relevant jämförelse är t.ex. Taxi, där det står ett jämförpris på dörren men ena företaget dessutom debiterar extra på kvittot för slitage på däcken, bensin, värdeminskning på bilen osv. utan att det framgår tydligt att det tillkommer. Jag vill hävda att samma gäller för den mesta av elmaterielen. Som konsument ska man inte behöva vänta sig att det kostar påtagligt mycket mer än på t.ex. Jula, Classe, Bauhaus, Hornbach och liknande. Nätbutikerna är lite av ett särfall och går inte direkt att jämföra med.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jula och Clas ohlsson skiljer sig väl inte direkt från nätbutikerna, det är koncerner med miljardomsättningar, finns ingen liten elfirma som ens kan komma i närheten av deras priser. Om de säljer ett exxact vägguttag för typ 150 har de kanske ett inköpspris på 15kr per uttag. Det finns ett par företag i elbranschen som har miljardomsättning men det rör sig ju om arbete och inte materialinköp.
 
Nej,de har inte så låga inköpspriser.
 
Mikael_L
P pnilz1 skrev:
det är koncerner med miljardomsättningar, finns ingen liten elfirma som ens kan komma i närheten av deras priser. Om de säljer ett exxact vägguttag för typ 150 har de kanske ett inköpspris på 15kr per uttag
Nope, de köper uttaget för 110:-

Sluta och ljug.
 
  • Gilla
David-O och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nope, de köper uttaget för 110:-

Sluta och ljug.
Inte en chans, min firma köper från skandia för runt 80kr och då gör skandia en vinst på det, de måste ligga lägre.
 
Mikael_L
Då borde du alltså kunna ge kunden ett bättre pris än Jula's.

Du har alltså en möjlig konkurrensfördel där.



Föresten, du menar antagligen att du ger 80:- + moms ..?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då borde du alltså kunna ge kunden ett bättre pris än Jula's.

Du har alltså en möjlig konkurrensfördel där.



Föresten, du menar antagligen att du ger 80:- + moms ..?
Jag har inte en aning om utpriser då jag är montör, men ja alltid +moms såklart, jobbar mest mot företag så sällar man tänker nettopriser.
 
Vi har anlitat en elektriker ganska mycket i vårt hus
Han köper ut mtrl samt har alltid visat kvitto/faktura från sin leverantör och jag får endast betala 10% påslag till honom och då har jag ändå fått hans inköpspris ca 10-20% på totalpriset för prylarna
Schysst tycker jag
 
Mikael_L
Ja då betalar ni alltså 100:- inkl moms för uttaget, om ni ger 80:- exkl.

Det var så jag räknade Julas inköpspris, inkl moms. De borde alltså ge ca 88 kr för uttaget.

Julas genomsnitlliga marginal är 82%, och då är det en inte alltför vågad gissning att de har bättre på sina egna märken (meec, marquant osv) än andra varor som tillför ett grossistled extra.

Om jag ändock räknar med denna marginal på deras exxact-uttag så torde det kosta dem 122:- inkl moms i inköp, 98:- exkl moms.

Om din firma köper in de för 80:- så borde ni höra av er till Jula ifall de är intresserade utav att köpa 5000 uttag för 89;- av er, så delar ni alltså på vinsten för dealen.


Möjligen (troligen?) försöker Jula sig med att hålla uppe marginalen lite extra på just detta produktsegment, ty elbutik tar mot kund 114:- inkl moms.

Och kikar vi på den med snabbanslutning (som inte jula har) så tar elbutik endast 95:-
Där får pnilz firma svårt att konkurrera på pris om det är den med snabbanslutning de ger 80:- + moms för.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Fast frågan är om det blir nån större skillnad om det blir mindre marginaler på delarna och sen högre timdebitering. Andelen hantverkare som ockrar tror jag är ganska liten så man kan ju inte byta spår enbart pga dessa.. Läser man vad en del skriver så får man nästan intrycket av att alla gör så. De flesta har nog rimliga priser på materialet så frågan inte ens kommer upp och man accepterar en offert. Den lilla promille som nagelfar varenda liten kopplingsplint kommer troligen nagelfara nåt annat om det vore annorlunda och då får de göra det isåfall. Den gruppen av människor kommer alltid att göra det hur det än är.
 
Rrrrr Rrrrr skrev:
10% påslag är väldigt lite. Speciellt eftersom väldigt många elektriker har på tog för låg timdebitering och istället lever på höga materialpåslag. Så har det varit traditionellt inom EL och VVS men är på väg bort tror jag. Bättre att ta betalt för sin kompetens än materialpåslag. Speciellt med tanke på ROT-avdrag.
Ja, jag säger inget om hur stort påslaget behöver vara. Men eftersom jag själv vet av folk i branschen (och har sett fakturorna) att rabatterna ofta är 80% eller mer, så talar vi inte om 10% påslag i de fall vi talar om.

Men det är klart att man inte i längden kan upprätthålla en ordning som bygger på informationsövertag, när detta informationsövertag försvunnit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.