richardtenggren
A atomlab skrev:
Saknade verkligen att ha en featherboard som kunde trycka ner ämnet i bordet på TKS80. Speciellt när man jobbar med långa smala grejor.

Finns ju inget t-spår som man kan sätta det i sida vilket gjorde det lite svårare. Hyvlar.nu hade den fina featherpro från BOW så iväg till Farsta för att inhandla. Även en t-list fick följa med. [bild]

Hade ett stycke 30mm mdf som passade som handen i handsken. Fräste ett 19mm spår på profilen samt ett ursparing så man fick ett bra stopp mot längsanslaget. Köpte tyvärr ett förkort t-spår så får nöjet att åka förbi Farsta imorgon med. Som tur är så kom Featherpro med spännhylsa som också passar i 19mm spåret.
[bild]

Bara att spänna fast stycket med tvingar i anslaget och sedan spänna fast Featherpro. Behöver man inte oroa sig att grejorna glider upp på klingan så som det tenderade att göra innan.
[bild] [bild] [bild]

Imorgon åker även t-profilen in så är det lättare att justera höjden när allt sitter fast! [bild]
Såg dessa i ett YT-klipp precis,
[URL]https://www.amazon.com/Magswitch-Table-Feather-Board-Universal/dp/B001DSZ7EC/ref=mp_s_a_1_4?keywords=Magswitch&qid=1671059737&sr=8-4

https://www.amazon.com/MAGSWITCH-VERTICAL-FEATHERBOARD-PRO-81101302/dp/B086T5QRVN[/URL]

S
mart om man inte har T-spår :)
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Såg dessa i ett YT-klipp precis,
[länk]

[länk]

Smart om man inte har T-spår :)
Verkligen. Det är dock inte många portabla sågar som är gjorda i Järn. Men såg att man kunde pressa ena runt anslaget och få till det ändå. Min konstruktion känns betydligt med robust.
 
richardtenggren
A atomlab skrev:
Verkligen. Det är dock inte många portabla sågar som är gjorda i Järn. Men såg att man kunde pressa ena runt anslaget och få till det ändå. Min konstruktion känns betydligt med robust.
Jo det är väl det som är problemet kanske, har bara koll på min DW745 och där så är väl bordet av gjuten aluminium, men säkert så på de flesta andra likvärdiga sågar.
DW745 har visserligen T-profil spår i bordet, men med dåliga toleranser, vilket inte spelar roll för en featherboard men anhåller saknar t-spår.
Det går kanske göra något liknande din lösning, men då får man skruva fast förhöjningen i profilen på något sätt :)
Din lösning var ju väldigt enkel och smidig (y)
 
Cheesen
Gul och svart motorsåg på ett arbetsbord, verktyg i bakgrunden, använd, smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räddade en motorsåg som morbror skulle köra till återvinning för några år sen... Nu är den renoverad. Startar, stannar och går som en dröm. Ett nytt svärd och kedja kostade jag på mig i somras när jag ändå passerade Stihl butiken.. och för att vara tydlig, starta och gick hjälpligt.. det gjorde den redan innan den började få kärlek.
 
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
Åtgärden
Fortsätter med uppgraderingar till mitt såg- och fräsbord. Denna gång med ett påbyggnadsanhåll så jag slipper vända det varje gång det ska fräsas.
Bordscirkelsåg med träplanka, skyddsglasögon, verktyg och arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En snickeriverkstad med arbetsbänk, trämaterial, verktyg och en svart routerbordstop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välbehövligt med lite längre referensyta, särskilt på inmatningssidan. Detta råder också bot på vinkelproblematiken som @Taren43 påpekade tidigare i tråden.
Närbild, oskarp, multiverktygssågblad, måttskalor, bruna och svarta suddiga föremål, reflektion, begränsat fokus, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde frässidan delbar för att kunna husera del av frässtålet inuti anhållet. Justeras med M6-skruvar som löper i nedfrästa spår.
Blå fräs i träbearbetningsutrustning med justeringsnyckel och spånskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots påkopplad dammsugare sprutade dammet under och ut på andra sidan anhållet, så blev en improviserad dammsko tillverkad av en gammal pensel och tejp.
Maskindel med cirkulär borste, blått objekt, metallstrukturer, kablar, slitage, industriell känsla, delvis synlig intern mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fullösning som presterar förvånansvärt bra!

En annan fördel med bygget är krimskramsförvaringen ovanpå :poop:
 
  • Gilla
Luddis_1 och 14 till
  • Laddar…
Julen närmar sig, tydligen gäster i år igen ja som det varit de senaste åren egentligen.
Monterade in ny altandörr i somras, salning och foder på insidan blev uppskjutet, till just idag..:oops:

Började med att även denna dörr kom med dåligt monterad karm, salningsspåren som inte kostar så mycket extra men förlänger leveranstiden, linjerade inte. På dörren uppe var det lika och en tekniker från SP kom då och fixade detta för några år sedan.

Själv är bäste dräng, fram med multicuttern och bit MDF som stöd.
Dörröppning med synlig isolering och gångjärn, ofärdigt inomhusbygge, veranda med röda stolar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite mätning bestämde mig jag för att snedsåga salningen då dörren sitter rakare än innerväggarna. :rolleyes:
Verkstadsinteriör med Bosch batteridriven handöverfräs, avsugningssystem, arbetsbänk, virke och bakgrunden en motorcykel och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev tight när ena sidan skulle dit och fönsterbänken är ivägen.. fram med Bosch 12V hyvel och fasa av båda sidorna på salningen, inget av detta kommer synas utan försvinner in i spåret.
Renovering inne, dörrkarm, isolering synlig, verktyg, trälist, byggskum, vit dörr, röd kofot, snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivad dörr öppnar sig mot ett laminatgolv, tänt eluttag i bakgrunden, interiör bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev tvungen att bända lite i fönsterbrädan men fick den på plats, fick klyva ner en 95mm bit till 60mm och ta ner tjockleken till 10mm längst in mot fönstret.

Man har vant sig att se glipan mellan golv och tröskel på ett halvår..:rolleyes:
En stängd glasdörr som speglar interiören, trägolv i förgrunden och en oavslutad dörrtröskel syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men då det tydligen kommer gäster, igen, på julafton var det bäst att göra något åt glipan...
Inomhusmiljö med trägolv och stängd glasdörr som leder till ett annat rum; reflektioner synliga på glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden är listen bara ditställd och kommer fästas på lämpligt sätt innan ägghalvor och sill dukas fram.

Återstår att tillverka ett eget foder mellan fönster och dörr, samt få dit lite "tjöpe-foder". ;)
 
  • Inomhusmiljö, halvöppet vitmålat fönster, speglar mörk gardin med blommönster, juldekoration på vit byrå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn och 14 till
  • Laddar…
Cheesen
Ni kommer väl ihåg den årliga julstädningen... jag har i alla fall påbörjat julstädningen av akvariet.
God jul på er.
 
A
Julledigt från firman ett par veckor. Fortsätter med målning av de fönster jag tillverkade i våras!
Träramar på gul arbetsbänk i verkstad, verktyg och sågspån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit- och gulmålade träramar på en blå arbetsbänk i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träfönster under tillverkning i verkstad, pall, maskiner och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kulle och 34 till
  • Laddar…
Åkt på influensa så jag röjer bland köks-slip-utrustningen. Slipstenar och brynen för verktygsslipning, några i lådor, oorganiserade på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 9 till
  • Laddar…
Ett foder växer fram ur en mindre bit MDF än vad jag trodde jag hade i högen..
Verkstad med träskiva, verktyg, borrmaskin, linjal, tänger och mätverktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähylla med delvis utsågad låda, synlig skena, i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långt vitt objekt på stöd inne i garage, kartong på golvet, delvis synlig bil bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns goda chanser att det är på plats innan Karl-Bertil. ;)
 
  • Gilla
Porsibygg och 10 till
  • Laddar…
Fick en gammal hemsågad 90x90 stolpe av en granne för ett tag sen och nu fick jag för mig att klyva upp plankor och limma hyllplan till dotterns rum. Behandlade med vitpigmenterad hårdvaxolja. Inte så mycket att skryta med men när man inte haft tid att snickra alls på länge får man vara glad för det lilla.
 
  • Två träplankor med rustik finish på ett vitt arbetsbord i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 9 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Inte så mycket att skryta med men när man inte haft tid att snickra alls på länge får man vara glad för det lilla.
Kvalitet går före kvantitet. Blev snyggt det där! :)

Känner igen den städsevarande känslan av tidsbrist, knäckande stundtals men det är bara att gnugga på. Snyggt jobbat!
//Ronnie
 
  • Älska
JohnnyKeba
  • Laddar…
Kom inte på något att köpa till familjens julklappsspel så tänkte försöka göra en skärbräda. Hade ett par iläggsskivor från ett gammalt matbord av ek som jag sågade stavar av som ja sen hyvlade och limmade ihop. För att vara första skärbrädan och nästan första gången jag använt en hyvel sen skoltiden blev jag ganska nöjd. En hel del repor som kom fram när jag oljade som jag antar är nå smårepor från bristfälligt hyvlande men vi säger ett det ger den karaktär eller något sånt... :D

Träklampar limmas, fastklämda i skruvstycken på verktygsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvel på träplank med spån, fastklämd vid arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett arbetsbord med ett inlagt träskärbräda, verktyg och snickerimaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgår och 26 till
  • Laddar…
Donar lite i julklappsverkstaden.

Kortar hylsmuttrar. För det behövs en enkel jigg:
Hand håller en skruv mot trasig material, antyder hantverk eller reparation. Metalldamm och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal insexnyckel i skruvstycket förhindrar rotation.

Träbit i skruvstycke, borrpress i användning, spån skapas, hand håller trä, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skräpbit får fungera som nerhållare och styrning.

Gängar i svarven.
Svarvdelar närbild: chuck, verktygshållare, skärande verktyg, spindelhus och handtag, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man ingen gängapparat till dubbdockan så är den ändå ett utmärkt stöd för att komma rakt. Lägg ur växel och vrid chucken för hand.

Provmontering:
Verkstadsmiljö med träplank, svetsstavar, bänk, och olika verktyg. Pågående arbetsprojekt eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag putsat de sista delarna med röd scotchbright och klarlackat dom. Jag vill gärna ha en lite rå yta utan att få rostfläckar.
Svarta pennor eller stålstänger med gängade ändar på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad det ska bli får ni se i morgon.
 
  • Gilla
SvanteC och 10 till
  • Laddar…
Använde det som frun kallar "leksaken" till att lyfta upp några verktygsvagnar genom en lucka på vinden i garaget.
Kväll, grön kranbil lyfter säck, röd stuga, snö, belysning, utomhusarbete, förnödenheter, mörker, arbetsfordon, ljussken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörigt förrådsutrymme med verktygsskåp, ljuskälla genom öppning, isolering och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och lasta in lite ved, smidigt med räckvidd så man inte behöver köra runt så mycket...
Kranbil vid natt, belyser arbetsområde med snö, dunkel omgivning, bostadshus i bakgrunden, parkerad SUV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörig verkstad, oorganiserade verktyg och material, bilreparation på gång, industriell atmosfär, kl 2:40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Natt, belyst lada, snö, arbetsfordon, skrot, ingen människa synlig, utomhusarbete tycks pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
galento och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.