Börjat bygga på ett bord till pelarborren. Pelarborr i verkstad med nyligen byggt träbord monterat på stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 7 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Tja. Det är ju dags att slänga på sommarhjul på allsköns fordon nu. Så jag plockade fram arbetsbänk, skruvdragare, borstar, tejp och sprayburkar. Släpet har plåtfälgar som är lite fula och smårostiga. Efter att ha maskinborstat bort rost och lös färg så blev det ett lager med zinkspray, ett lager rostskyddsprimer och slutligen två lager med silver. Nu ser de lite bättre ut än innan. En hel del faktiskt. Så nu ska jag bara få hem släpet så jag kan byta hjul på det. Ska skrubba bort den färgen som rymde utanför sina avgränsningar också.
[bild]
Annars är maskeringstejp smidigt.. men du kanske tycker att det är kul att skrubba?
 
Fortsätter med vedförrådet men utan hjälp idag. En arbetsplats utomhus med såg och träplank vid ett under construction vedförråd nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Kört lite handöverfräs idag på det som ska bli en säng.
Trädetaljer för säng ramverk med synliga fräsningar, belägna i en verkstad med spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//AA
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Håller på och gör en handhyvel onödigt flat....

kkU8ypO.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Hajen11 och 10 till
  • Laddar…
Fixat med en gungställning..
Under konstruktion av en gungställning i en trädgård med verktyg och stege på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trägungställning i en trädgård med verktyg och stege på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 4 till
  • Laddar…
Varit på sliparebackens cykelverkstad o borrat ut en fastnad sadelstolpe. Stolpe i alu och ram i stål ger en galvanisk reaktion där dom i princip blir hopsvetsade om man slarvar med att ta isär o fetta in med jämna mellanrum. Den här satt som berget, den snurrade inte loss förrän det bara var 1-2cm kvar att borra, vanligtvis brukar stolpen lossna betydligt enklare när man borrar ur den.

Jag byggde fästjigg o mekmästaren själv mätte in ramen med diverse mojänger för att säkerställa att vi borrade rakt.

Cykelram skruvad i en fixtur med träblock för att rikta ut en fastsadlad sadelstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cykel fastspänd i verkstad med fästjigg och borrningsutrustning för att avlägsna fastsatt sadelstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person borrer ut en fastsadlad cykelstolpe med hjälp av en svarv och mätningsverktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utburrad aluminiumsadelstolpe på arbetsbänk bredvid cykelram med fast roterande sadelstolpsklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden och 7 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Varit på sliparebackens cykelverkstad o borrat ut en fastnad sadelstolpe. Stolpe i alu och ram i stål ger en galvanisk reaktion där dom i princip blir hopsvetsade om man slarvar med att ta isär o fetta in med jämna mellanrum. Den här satt som berget, den snurrade inte loss förrän det bara var 1-2cm kvar att borra, vanligtvis brukar stolpen lossna betydligt enklare när man borrar ur den.

Jag byggde fästjigg o mekmästaren själv mätte in ramen med diverse mojänger för att säkerställa att vi borrade rakt.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Blir nästa ram i kolfiber?
 
Min
stigen stigen skrev:
Blir nästa ram i kolfiber?
Mina tre senaste har varit kolfiber, detta är nostalgicykeln som jag mest glider runt på.
 
  • Gilla
snuttekudden och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Håller på och gör en handhyvel onödigt flat....

[bild]
Vad slipar du med? Har lite planer på att fixa till en No. 7 så det blir ganska stor yta att jobba med!
 
Ola C Ola C skrev:
Min


Mina tre senaste har varit kolfiber, detta är nostalgicykeln som jag mest glider runt på.
Ska vi göra om tråden till lite mer kolfiber och cykel så har jag några fina bilder att bidra med!
 
E Ezcobar skrev:
Vad slipar du med? Har lite planer på att fixa till en No. 7 så det blir ganska stor yta att jobba med!
Mönstret antyder att han skaver ytan....
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
De Stilj De Stilj skrev:
Annars är maskeringstejp smidigt.. men du kanske tycker att det är kul att skrubba?
Det var maskeringstejp där. Men den vanliga hade dött under vintern och jag hade bara lite för lite blå fintejp att tillgå. Så bara ett varv. Och misslyckades lite med att hålla mig tight...
 
E Ezcobar skrev:
Ska vi göra om tråden till lite mer kolfiber och cykel så har jag några fina bilder att bidra med!
Nä, folk har redan gjort försök att cykelspamma forumet o blivit ombedda att krypa tillbaka till happymtb...eller happyride som det heter numera.
 
  • Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
E Ezcobar skrev:
Vad slipar du med? Har lite planer på att fixa till en No. 7 så det blir ganska stor yta att jobba med!
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mönstret antyder att han skaver ytan....
Jo det stämmer jag håller på och skavar ytan. Det är för träningens skull jag gör det, man brukar lära sig skava på nån bit med gjutjärn men jag har inget så jag tog en handhyvel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.