phl skrev:
Ett sätt hade väl kunnat vara att lagret satts på en längre M8 med låsmutter på baksidan. Lager + skruv kan sedan skruvas in i en islagsmutter precis som du gör med sidoguiderna i ek. Sist men inte minst en M8-mutter för att låsa lagret + skruven mot islagsmuttern. Fattade någon? Nackdelen är väl att lösningen bygger något mer på djupet. Kan delvis lösas genom att kan kör ner muttrarna rejält på smärgeln.
En av lösningarna jag tittat på jo. Jag funderar dock på en lösning där kullagret vänds åt andra hållet.
 
bygga_bo skrev:
Det ser ut att finnas hyfsat med plats till plywooden som sitter bakom "styrpaketet". Ett alternativ hade i så fall varit att göra en anordning liknande den som phl föreslår, men istället sätta islagsmuttern på en ekbit som fästs på plywoodskivan (med avlånga skruvhål om man vill kunna justera den i sidled). Det finns ju inget som säger att sidoguiderna och kullagret måste sitta i samma paket... men det hela förutsätter förstås att plywooden i fråga sitter tillräckligt stabilt (ser att det finns en skarv på bilden).
Den övre biten är bara en skarv för att spärra dammet och även av tunnare plywood, inte alls stabil. Jag har tänkt ha en annan bit tunn plywood bakom som ska röra sig med bordet, så att allt är "inhägnat" även när bordet tiltar. Styrningarna vill jag att dom alla ska monterar i den L-formade biten som jag sett till sitter som berget.

Och det ser ut som det finns plats men när man sen sitter där och funderar hur man ska göra det och få en lösning man inte tycker blir för klumpig... Jävligt frustrerande...
 
Fortsätter ha roligt med box-joint jiggen. Ska försöka bygga ett väggfäste åt min spånsugsmotor och då krävs det starka fogar och det blir inte starkare än så. Fast det allena räcker inte på långa vägar, men men fina fogar:

24752167796_b69ce61072_b.jpg

Jag är så imponerad över jiggens exakthet, jag gjorde alla bitarna en i gången istället för i par och ändå passar dom ihop så här bra:

24410728169_cdb390e673_b.jpg
 
  • Gilla
Daniel_N och 7 till
  • Laddar…
DSC_0454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tanke på att jag började i november så...
Men nu är den äntligen klar, stabil blev den.
Bara att fylla upp med spillbitar och skivmaterial som dräller högt och lågt i garaget.
Tack pjodden för inspiration och mått. (y)

<edit>
Jag får inte bort den sista felroterade bilden.. :surprised:
 
  • DSC_0454.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
pjodden och 2 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
...
[bild]
...
Men nu är den äntligen klar, stabil blev den.
...
Fast vad skall det bli? Korvkiosk? Biljettkassa på bion? Utlämningsställe för Bolaget?
 
KnockOnWood skrev:
Fast vad skall det bli? Korvkiosk? Biljettkassa på bion? Utlämningsställe för Bolaget?
Den är klar, så när som 2 bitar nertill för att hålla skivmaterialet på plats.
Det är en materialförvaring, främst för skivmaterial. :)
 
Varit på vändningsförsök med frun, gick inte alls, handlat smått och gott på Jula, bla bahco 3m måttband för 40 spänn, bra pris !
 
FredrikR skrev:
Den är klar, så när som 2 bitar nertill för att hålla skivmaterialet på plats.
Det är en materialförvaring, främst för skivmaterial. :)
Jag är väl stenkorkad, men...
De fyra stora luckorna då? Vad är de till för?
 
KnockOnWood skrev:
De fyra stora luckorna då? Vad är de till för?
Jag skulle gissa på stående förvaring av diverse korta spillbitar .....
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
DSC_0457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis som roli gissar så är hålen till för kortare bitar. :)
 
Excel
Den här tråden kanske borde döpas om till "Festool tråden" eller "Min snickarverkstad" :)
 
Excel skrev:
Den här tråden kanske borde döpas om till "Festool tråden".... :)
Precis som nästan alla andra trådar här...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Skulle avsluta en skåpsrenovering som tagit lite väl lång tid och gjorde en fasansfull upptäckt. När jag på måfå skjutit i några dyckertar för att låsa bakstycket har jag träffat ett av fyra hål för hyllbärare.

Pinnhål.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fick bli en ful/snabblösning helt utan att använda Festool-produkter...

Pinnfix.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bakat lite kakor:) P2040190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Shakula
  • Laddar…
FredrikR skrev:
[bild]
Precis som roli gissar så är hålen till för kortare bitar. :)
Kul att se att ens tankar kan passa hos flera!
Det sporrar en att fortsätta tänka ut bra lösningar på sina i-landsproblem. ;)

Jag är jättenöjd med min iaf, framförallt nu sedan jag uppgraderat verkstad från 20m2 till 150m2 där den kommer mer till sin rätt. Fast den blir snabbt tung att flytta på då den rymmer en del. :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.