Har hittat en lite udda koppling (eller snarare urkoppling) i mitt hus som jag inte begriper hur jag ska få till riktigt. :thinking:

Ska ta hit en elektriker som kan hjälpa oss sätta upp en dimmer så att vi äntligen kan få en lampa ovanför matbordet men tänkte göra lite research först för att underlätta för den stackaren :p

Dom som bodde där innan har alltså rivit väggen men struntat i att sätta tillbaka lampknappen, allt som finns är en kopplingsdosa på andra sidan bjälken så jag har egentligen ingen aning om själva uttaget är ihopkopplat med någonting. (Ringat in lamputtaget och kopplingsdosan i bilden)

Mäter jag på kopplingsdosan så finns det ström där. Mäter jag mellan svart och blå så har jag 230V, så långt gott. Den vita borde vara en tändtråd ut till uttaget men jag vet inte. I min värld så borde lampan isåfall lysa om jag kopplar samman svart och vit men det gör den inte när jag testat. Nu har jag iofs inte kunnat göra det samtidigt som jag också mäter i kabelhattarna vid lampan men eftersom det inte lyser när jag kopplar i en lampa så drog jag den slutsatsen.

Om det är så dumt så att dom också klippt av kablarna mellan dosan och lampan, hur hittar man dom isåfall? Kan ju ligga varsomhelst ovanför taket.

Kul med fina ellösningar i gamla hus.. varför inte bara sätta upp en lampknapp på nytt när man tog bort den gamla? :rolleyes::crysmile:

Hur har ni löst ovanstående problem? :D

• Tak med öppna elledningar och kopplingsdosa, ringade i rött, avsedda för belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen elektrisk kopplingsdosa med avskalade kablar i olika färger, fästa i terminaler, monterad på en vägg.
    Skapa konto
  • Öppen kopplingsdosa med elledningar i ett tak, inklusive svarta, blåa och vita kablar, utan synlig ljuskälla eller strömbrytare.
    Skapa konto
Redigerat:
Det kanske går att dra i den vita för att se om den går mellan dessa två dosor? Du måste ju kartlägga hur allting är kopplat, så du kanske behöver gå ifrån centralen och följa allting utåt. Just nu vet du kanske inte ens om dessa två dosor tillhör samma grupp?

Det är svårt att se, men det ser ut att komma 5 tråd i ett gemensamt rör vid den utvändiga dosa. I röret med den vita tråden vid lamputtaget ser det dock inte ut att komma 5 trådar. Ta gärna nya kort, det kan vara så att brytaren för lamputtager sitter någon annanstans.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kanske går att dra i den vita för att se om den går mellan dessa två dosor? Du måste ju kartlägga hur allting är kopplat, så du kanske behöver gå ifrån centralen och följa allting utåt. Just nu vet du kanske inte ens om dessa två dosor tillhör samma grupp?
Låter som en bra plan. Ju mer koll desto bättre!

När jag frågade tidigare ägare så sa han att han trodde att elektrikern satte upp den där kopplingsdosan i samband med rivningen av väggen och att elen till lampan går där. Fick tyvärr ingen mer info än så men det tyder väl på att det kanske är hyfsat lätt fixat om man bara hittar de dolda trådarna på något vis.

Kan man med något instrument hitta dom genom taket?

OM vi antar att utanpåliggande dosan överhuvudtaget är ihopkopplad med lamputtaget, men det måste verifieras! Då ser man att i lamputtaget finns dels en koppling med 3 svarta ledare, då kan man tänka sig att en av dem går vidare till utanpåliggande dosan. Det finns också en koppling med 3 vita trådar, en av dem går till lamputtaget tillsammans med blå (blå = troligen nolla). Då kan man tänka sig att en av de vita går till den utanpåliggande dosan. Och på samma sätt med blå. Och den gröngula, skyddsjorden, som inte är kopplad till lamputtaget, vilket bör undersökas, varför är den inte kopplad?

Om man då får gissa (men det MÅSTE kontrolleras, gissningar duger inte att koppla efter). Så har du svart som matande fas från centralen. Den grenas i takdosan, dels mot lampströmbrytaren, dels till det utanpåliggande uttaget.

Från lampbrytaren kommer en vit tändtråd (alltså bruten/styrd fas), den går dels till lamputtaget, så den kan driva den lampan. Dels till det utanpåliggande uttaget.

Du har en blå nolla från centralen, som dels grenas till lamputtaget, dels till utanpåliggande dosan. Och samma med jord, utom att den verkar vara loss från lamputtaget.

Som sagt detta är en gissning, man måste kontrollera att det är så innan man kopplar in något.

Om min gissning stämmer så kan man tänka sig att dosan har matat en sådan där takfläkt med lampa, då vill man ha ren fas till fläkten som slås av o på med dragsnöre, dels tänds lampan samtidigt med lampan vid takuttaget.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Okej, nu blev det ännu mer rörigt.. kikade lite uppe i lamphålet och blev inte klokare direkt.

Försökte illustrera med en bild. Pilarna visar ungefär åt vilket håll kabelrören går i för riktning och sen har jag skrivit vilka kablar som kommer från respektive rör. Det lustiga är att det finns ingen annan lampknapp åt något annat håll. Isåfall är den också "bortrenoverad" så det måste vara så att elen till lampan går från den där kopplingsdosan. Men vad resten av alla kablar gör.. no idea.
Öppet taklampa uttag med kablar och anvisningspilar för kabelriktningar, dekorerat med julgirlanger.
Skapa konto

Rör1: Svart, jord, blå
Rör 2: Vit, vit, svart (det är denna som pekar åt kopplingsdosans håll typ)
Rör 3: Blå, vit, jord, svart.

Varför så väldigt många kablar för en taklampa?

För att göra det ÄNNU roligare, så har jag ett till problem som jag tror kan vara relaterat till detta. I samma rum så finns en altandörr och på utsidan av den sitter en jättefin utelampa. Den har tidigare ägare också renoverat bort lampknappen till så jag har ingen aning hur jag ska tända den. Den finns i samma riktning som det rör som har alla kablarna i sig fast någon meter bort (alltså den med blå, vit, svart och jord som går till vänster i min bild).

Känner mig lite såhär..
tumblr_m0wb2xz9Yh1r08e3p.jpg

Rör kan göra en böj ;)

Takdosor brukar användas för att fördela ström. Ta som utgångspunkt att matningen kommer i röret med svart, blå, grön/gul. Sedan kan du ha dolda dosor då 2*vit + svart tyder på matning till en trappbrytare. Rör 3 kan alltså fortfarande gå till dosan på bild.

Det kanske går att dra några slutsatser om du beskriver hur det är kopplat i takdosan? Den vita som går till lamputtaget, var kommer den ïfrån?

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Känns spontant som att man har plockat bort en brytare och satt dit en kronbrytare där tändtrådarna inte ligger inkopplade

Jag borde naturligtvis ha gjort det här först, men nu när jag mäter så finns det ju ström även i "lamphålet".

Mellan svart och jord och svart och blå så har jag ju spänning som sig bör så då är det ju inte helt avskuret som jag befarade. Då är bara frågan, varför tändes inte lampan när jag "byglade" svart och vit borta vid kopplingsdosan? Eller tänker jag galet här nu?

Tack så mycket förresten för alla tankar och hjälp. Snart ska vi nog lista ut hur fasen det här är byggt ;)

... Det kanske går att dra några slutsatser om du beskriver hur det är kopplat i takdosan? Den vita som går till lamputtaget, var kommer den ïfrån?
Jag ser tyvärr inte det, det försvinner upp i ett rör men det ser ut att gå i riktningen ut mot lampan men väldigt tajt med plats så klurigt att se.

5
Om du har mätt i båda uttagen, bryt säkringen å mät igen så vet du iaf om det matas från samma grupp.
Har du fortfarande spänning på en av dem så kan man utesluta att de manövreras från en å samma brytare. :)

berisen berisen skrev:
Jag borde naturligtvis ha gjort det här först, men nu när jag mäter så finns det ju ström även i "lamphålet".

Mellan svart och jord och svart och blå så har jag ju spänning som sig bör så då är det ju inte helt avskuret som jag befarade. Då är bara frågan, varför tändes inte lampan när jag "byglade" svart och vit borta vid kopplingsdosan? Eller tänker jag galet här nu?
Om det finns ström i lamputtaget så borde ju lampan ha lyst när du pluggade i stickproppen!? Men du kanske mätte spökspänning via kapacitivt eller induktivt kopplad spänning från fasledare som ligger i samma rör som tändtråden.

Om det finns ström i lamputtaget så borde ju lampan ha lyst när du pluggade i stickproppen!? Men du kanske mätte spökspänning via kapacitivt eller induktivt kopplad spänning från fasledare som ligger i samma rör som tändtråden.
Gjorde alltså så att jag stack in mätverktyget från multimetern ner i ”hatten” så att jag kom åt koppartråden i botten (vet inte vad den heter så därför hatten ) och mätte alltså mellan blå och svart. Ner till själva stickproppen går ju vit och blå men där verkar det inte vara någon spänning. Är det inte det är där en brytare ska komma in i bilden någonstans?

5
Antingen det eller så är lampan trasig :thinking::p;)

Mätte precis i ”hattarna” mellan blå och vit som sedan går ner till uttaget och där ligger en spänning på 4V så det är väl någon slags spökspänning från fasen? Det finns alltså ingen ström i lamputtaget utan spänningen ligger mellan svart och blå.

#rörigt

5
berisen berisen skrev:
Gjorde alltså så att jag stack in mätverktyget från multimetern ner i ”hatten” så att jag kom åt koppartråden i botten (vet inte vad den heter så därför hatten ) och mätte alltså mellan blå och svart. Ner till själva stickproppen går ju vit och blå men där verkar det inte vara någon spänning. Är det inte det är där en brytare ska komma in i bilden någonstans?
Jo om vit är en tändtråd från en brytare, så är den antingen inte i kopplad eller så är brytaren bruten.
Koppla in en lampa å slå på alla brytare du ser i närheten. Kontrollera att lampan är hel innan. Tänds den ej då så är det kanske läge att kolla hur det ser ut bakom brytarna.
Om du nu inte lyckas å ta reda på var den tar vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.