20 040 läst ·
42 svar
20k läst
42 svar
Vad hände med min gräsmatta efter vertikalskärning?
Halloj,
I år bestämde jag mig för första gången för att verkligen ta hand om min gräsmatta genom att vertikalskära den och lägga på topdress. Tyvärr känns det som att jag bara har gjort situationen värre. Det känns knappt som att jag har något gräs kvar längre (se bilder).
Är det någon som har tips eller råd kring vad detta kan bero på och vad jag kan göra för att förbättra situationen? Kan jag göra något redan nu, eller behöver jag vänta till hösten?
Gräsmattan ligger i växtzon 1 med sydvästläge. Den såddes 1979, så det är varken en nyanlagd eller nyligen rullad gräsmatta. Vi har inte haft några större problem med mossa, och den lilla mängd som fanns försvann vid vertikalskärningen. Gräsmattan känns i övrigt luftig och inte särskilt kompakt.
Jag är osäker på hur djupt jordlagret är eftersom vi har ett berg som sticker upp mitt i gräsmattan. Ytan är cirka 100–150 kvm.
Tacksam för alla tips och erfarenheter!
I år bestämde jag mig för första gången för att verkligen ta hand om min gräsmatta genom att vertikalskära den och lägga på topdress. Tyvärr känns det som att jag bara har gjort situationen värre. Det känns knappt som att jag har något gräs kvar längre (se bilder).
Är det någon som har tips eller råd kring vad detta kan bero på och vad jag kan göra för att förbättra situationen? Kan jag göra något redan nu, eller behöver jag vänta till hösten?
Gräsmattan ligger i växtzon 1 med sydvästläge. Den såddes 1979, så det är varken en nyanlagd eller nyligen rullad gräsmatta. Vi har inte haft några större problem med mossa, och den lilla mängd som fanns försvann vid vertikalskärningen. Gräsmattan känns i övrigt luftig och inte särskilt kompakt.
Jag är osäker på hur djupt jordlagret är eftersom vi har ett berg som sticker upp mitt i gräsmattan. Ytan är cirka 100–150 kvm.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Ser ut som näringsbrist. Du behöver mekaniskt få bort så mycket av maskrosorna och annat ogräs du kan.
Stödsådde du när du toppdressade?
Om du kan vattna, kan du göra om det hela nu
Men, klövern är ett tecken på kvävebrist i gräsmattan.
Så, det du kan göra nu är gödsla. Vattna. Gödsla och vattna etc
Detta skulle du bäst gjort i höstas, september/oktober.M Metago skrev:Halloj,
Klipp kort, vertikal skär, toppdressa, stödså och vattna.
Yes ska köpa gödsel idag och påbörja detta. Är det skillnad på gödsel eller kör man enklast möjliga. Till exempel det på JulaD Dr.Mugg skrev:Ser ut som näringsbrist. Du behöver mekaniskt få bort så mycket av maskrosorna och annat ogräs du kan.
Nu och sen. Det krävs upprepade behandlingar när det är ut så här. Följ instruktionerna på flaskan. Det tar typ en kvart att behandla en normalstor gräsmatta på en villatomt. Du kommer spendera dagar med att plocka det här manuellt.M Metago skrev:
För bästa resultat bör du också följa dom andra råden typ toppdressa, stödså, vattna mycket etc (vattna inte efter loredo dock)
Så inte använda loredp innan regn?Farstatjej90 skrev:
Nu och sen. Det krävs upprepade behandlingar när det är ut så här. Följ instruktionerna på flaskan. Det tar typ en kvart att behandla en normalstor gräsmatta på en villatomt. Du kommer spendera dagar med att plocka det här manuellt.
För bästa resultat bör du också följa dom andra råden typ toppdressa, stödså, vattna mycket etc (vattna inte efter loredo dock)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 611 inlägg
Ogräset ska också vara i tillväxt, för medlet får ogräset att växa ihjäl sig.
Så gödsla först, hur länge man ska vänta innan medlet sedan har jag dålig koll på.
Så gödsla först, hur länge man ska vänta innan medlet sedan har jag dålig koll på.
Jag prövade vertikalskärara min gräsmatta förra våren. Köpte en nätdriven på Lidl. Den gick sönder efter att jag klarar av ca 20% av gräsmattan (fick pengar tillbaka utan tjafs). Då jag egentligen inte har tid där sånt och inte ville köpa en ny så tänkte jag att det fick bli ett naturligt experiment. Kan så här mer ett år senare konstatera att det inte gjorde någon skillnad i över huvud taget. Då han jag köra den både över dålig/mossrik slänt och (relativt) fin plan gräsyta.
Har betydligt finare gräsmatta i år generellt, det har främst med gödsling att göra, för det är typ vad jag gjort förra året och i våras. Toppdressade också slarvigt.
Hus från 30-talet.
Har betydligt finare gräsmatta i år generellt, det har främst med gödsling att göra, för det är typ vad jag gjort förra året och i våras. Toppdressade också slarvigt.
Hus från 30-talet.
Tack för att du dela med dig. Intressant då det är en sån hysteri att vertikalskära nu förtidenL LarsLarsLars skrev:Jag prövade vertikalskärara min gräsmatta förra våren. Köpte en nätdriven på Lidl. Den gick sönder efter att jag klarar av ca 20% av gräsmattan (fick pengar tillbaka utan tjafs). Då jag egentligen inte har tid där sånt och inte ville köpa en ny så tänkte jag att det fick bli ett naturligt experiment. Kan så här mer ett år senare konstatera att det inte gjorde någon skillnad i över huvud taget. Då han jag köra den både över dålig/mossrik slänt och (relativt) fin plan gräsyta.
Hus från 30-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man vill ha en fin gräsmatta utan ogräs så är detta medel det enda som hjälper. Tro mig.
Köpte mig en riktig spruta som jag har på ryggen när jag sprutar.
Köpte på mig 8 kartonger när det fortfarande såldes på amazon.
Gödlsa minst en gång på sommaren FÖRE nederbörd, viktigt. Stödså med gräsfrön i början/slutet på augusti när det blir dagg i gräset på nätterna. Då slipper du vattna ihjäl dig. Släng ut frön bara. 20kg använder jag till 1000m2. Granngårdens Slottspark frön är bra, men dyrt. 😆
Då blir det så här efter nått år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tips att stödså vid dagg! Det tar jag med migD docboy skrev:[bild]
Om man vill ha en fin gräsmatta utan ogräs så är detta medel det enda som hjälper. Tro mig.
Köpte mig en riktig spruta som jag har på ryggen när jag sprutar.
Köpte på mig 8 kartonger när det fortfarande såldes på amazon.
Gödlsa minst en gång på sommaren FÖRE nederbörd, viktigt. Stödså med gräsfrön i början/slutet på augusti när det blir dagg i gräset på nätterna. Då slipper du vattna ihjäl dig. Släng ut frön bara. 20kg använder jag till 1000m2. Granngårdens Slottspark frön är bra, men dyrt. 😆
Då blir det så här efter nått år.
[bild]