spille skrev:
Det går att få riktigt bra lönsamhet med solceller idag, med en återbetalningstid på bara 8 år om man köper ett prisvärt system och har ett bra söderläge.

Ett solelsystem kan man idag få för ca 10 kr/W om man gör jobbet själv, och ca 15 kr/W om installationen ingår.
Då räknar jag med 35% statligt bidrag för hela systemet.

Exempelvis man man sätta upp 5kW för ca 50000 om man gör jobbet själv, eller 75000 om någon annan gör jobbet.

Det finns ett flertal elhandelsföretag som köper solel för 1kr/kWh.
(Några har till och med betalat 1.5 kr/kWh, men dessa erbjudanden är mer begränsade.)

Till det tillkommer värdet på elcertifikat som är ca 20 öre per kWh.

Ett system på 5kW kan i ett riktigt bra söderläge ge 5000 kWh per år.

Den el man förbrukar själv är värd det man skulle ha betalat till elbolaget, dvs det totala rörliga elpriset, ca 1.2 kr/kWh.

Den el man säljer till elbolaget är också den värd 1.2kr/kWh (1 + 0.2).

Årsinkomsten blir då 5000*1.2 = 6000 kr.

Om man sätter upp anläggningen själv är återbetalningstiden 50000/6000 = 8 år.

Om man sätter låter någon annan montera anläggningen själv är återbetalningstiden 75000/6000 = 12 år.

Och man kan vara ganska säker på att man även i framtiden kommer kunna få en dryg krona för den el man säljer.
Nettodebitering eller någon liknande modell kommer med stor sannolikhet att införas.
Det är vettigare att göra en ordentlig produktionskostnadskalkyl där man räknar med bland annat degradering av solcellerna och växelriktarbyte. Min uppfattning är att växelriktare är den svaga punkten även om de blivit bättre under åren och jag brukar räkna på ett utbyte efter 15 år vilket blir ett byte under anläggningen livstid.

I mina ögon sänker solceller priset på huset. Det ser förkastligt ut med 35kvm celler på ett tak och ökar risken till fuskskador. Att man kortsiktigt får bra betalt för elen kommer att försvinna, vem av oss vill köpa denna el till 4x spot priset? Idag får man som bäst 6-8 procent a basting på investeringen per år, med rätt pris blir det närmare 2 procent....

TrollMann skrev:
I mina ögon sänker solceller priset på huset. Det ser förkastligt ut med 35kvm celler på ett tak och ökar risken till fuskskador. Att man kortsiktigt får bra betalt för elen kommer att försvinna, vem av oss vill köpa denna el till 4x spot priset? Idag får man som bäst 6-8 procent a basting på investeringen per år, med rätt pris blir det närmare 2 procent....
Haha nja, det är nog bara att vänja sig.
Det är framtiden. Alla har rätt till sin synpunkt, men man kan inte alltid tänka på hur det ser ut. Naturligtvis är det inte snyggt med blåa paneler på ett rött tak, men svarta paneler på ett svart tak är inte särskilt skämmande. Naturligtvis ska det vara symmetriskt monterat

Fuskskador? Misstänker att du menar fuktskador. Var ska det bli en fuktskada?

Ang. Betalningen så spelar set väl ingen större roll att man får 4x spotpriset, det är ju sin elförbrukning man vill sänka.

Vi kan göra en överslagsberäkning av hur mycket solenergianläggningen höjer värdet på huset.

En nyinstallerad anläggning på 5kW kan producera ca 5000 kWh per år till ett värde av 6000 kr.

Om anläggningen brukas i 30 år blir det 30 * 6000 = 180 000 kr.
Men verkningsgraden på solcellerna kan sjunka den sista tiden, så låt oss räkna lågt, säg att anläggningen brukas i 20 år.

Det totala värdet av solelen under dessa 20 år är 20*6000 = 120 000 kr.

Och detta för en anläggning som kostat 50 000 om man installerar själv eller 75000 om man låter någon annan sköta installationen.

Men värdet på fastigheten kommer inte öka 120 000 kr, utan värdeökningen kommer bli 75 000, eftersom det är installationskostnaden.

Man skulle ju kunna köpa ett liknande hus och själv sätta upp 5kW solceller för 75 000 utan att behöva göra något själv.

Slutsats: Husets värde kommer öka med installationskostnaden för solelsystemet räknat på priset då någon annan sköter installationen.

För alla som resonerar rationellt förstås. Vill man inte ha solceller så vill man heller inte få en inkomst/kostnadsreduktion på 120 000 kr.

Jag vet vad jag skulle välja.

TrollMann skrev:
Håller helt och hållet med.

RoBo skrev:
Håller helt och hållet med.
Förklara gärna räkningen trollman har gjort. Dels fattar jag inte riktigt vad han skriver och inte hur han räknar heller.

MattisH skrev:
Förklara gärna räkningen trollman har gjort. Dels fattar jag inte riktigt vad han skriver och inte hur han räknar heller.
Spot pris är idag ca 40 öre, på sommaren klart lägre. Att tro att man om några år får annat pris än spot pris är vilseledande. När man sedan behöver elen, då är spot priset högre, men man producerar bara 6 procent av totalen då. Så, att man idag får bra betalt, och kan få en kalkyl att visa på breakeven eller vinst gäller bara för några få år.

Sedan är det sjukt fult, kräver en del underhåll under tiden, mestadels byte av växlare och ger risk för vattenskada vid infästning i taket ett bra skäl till att tänka fler gånger när man lägger ut närmare 100000 kr...

TrollMann skrev:
Spot pris är idag ca 40 öre, på sommaren klart lägre. Att tro att man om några år får annat pris än spot pris är vilseledande. När man sedan behöver elen, då är spot priset högre, men man producerar bara 6 procent av totalen då. Så, att man idag får bra betalt, och kan få en kalkyl att visa på breakeven eller vinst gäller bara för några få år.

Sedan är det sjukt fult, kräver en del underhåll under tiden, mestadels byte av växlare och ger risk för vattenskada vid infästning i taket ett bra skäl till att tänka fler gånger när man lägger ut närmare 100000 kr...
Infästningen i taket orsakar, i mitt fall, ingen risk för vattenskada. Fästs i läkten. Underhåll i form av byte av växelriktare kan inte du bedöma.

Smaken är som sagt klöven, som röven.

Man får idag 1 kr/kWh för producerad solel, det är ett flertal elhandelsbolag som ger det priset, bl a etc el och falkenberg energi som nämns ovan.

Även Sala-Heby energi ger 1 kr/kWh.

Det finns även några elhandelsbolag som redan idag tillämpar nettodebitering, som t ex Umeå energi:

http://www.umeaenergi.se/Om-Umeaa-Energi/Aktuellt/Aktuellt.ept?nid=17293

Till detta tillkommer värdet av elcertifikat, ca 20 öre/kWh. Mer information finns här:
http://energimyndigheten.se/sv/Foretag/Elcertifikat/Formular/

Man får idag alltså bra betalt för solel, och allt talar för att det kommer förbli så.

Här finns information om alliansregeringens planerade skatterabatt för solceller:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3761119.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3719203.ece

Det är alltså vad alliansregeringen planerar, och skatterabatten är nästan lika bra som nettodebitering.

Om de rödgröna vinner valet kommer gissningsvis riktig nettodebitering införs.
Och med nettodebitering blir den producerade elen lika mycket värd som det rörliga priset på den el man köper, ca 1.2kr/kWh.

Solceller på taket är riktigt snyggt, och mycket estetiskt tilltalande.

TrollMann skrev:

Detta är anledningen till att jag förespråkar att alla försöker maximera egenanvändningen av solelen. Det går idag att komma ner i produktionskostnad (LCOE) som är lägre än den totala rörliga kostnaden per kWh som konsumenter betalar. Det betyder att systemen går att få lönsamma.

spille skrev:
Vi kan göra en överslagsberäkning av hur mycket solenergianläggningen höjer värdet på huset.

En nyinstallerad anläggning på 5kW kan producera ca 5000 kWh per år till ett värde av 6000 kr.

Om anläggningen brukas i 30 år blir det 30 * 6000 = 180 000 kr.
Men verkningsgraden på solcellerna kan sjunka den sista tiden, så låt oss räkna lågt, säg att anläggningen brukas i 20 år.

Det totala värdet av solelen under dessa 20 år är 20*6000 = 120 000 kr.

Och detta för en anläggning som kostat 50 000 om man installerar själv eller 75000 om man låter någon annan sköta installationen.

Men värdet på fastigheten kommer inte öka 120 000 kr, utan värdeökningen kommer bli 75 000, eftersom det är installationskostnaden.

Man skulle ju kunna köpa ett liknande hus och själv sätta upp 5kW solceller för 75 000 utan att behöva göra något själv.

Slutsats: Husets värde kommer öka med installationskostnaden för solelsystemet räknat på priset då någon annan sköter installationen.

För alla som resonerar rationellt förstås. Vill man inte ha solceller så vill man heller inte få en inkomst/kostnadsreduktion på 120 000 kr.

Jag vet vad jag skulle välja.
Solcellerna degraderas mest den första tiden och minskar för att stabilisera sig på en någorlunda jämn nivå. Vanligtvis räknar man på en årlig genomsnittlig degradering på 0.5% av årsutbytet per år. Detta baseras på vetenskapliga utvärderingar av äldre solcellssystem i andra länder än Sverige. Sannolikt är degradering mindre för svenska system men det finns inte någon sådan studie gjord i Sverige vad jag vet.

Dina beräkningar är för enkla. Du tar inte med utbyte av växelriktare och ränta bland annat. Räkna istället på produktionskostnaden (LCOE)

spille skrev:
Man får idag 1 kr/kWh för producerad solel, det är ett flertal elhandelsbolag som ger det priset, bl a etc el och falkenberg energi som nämns ovan.

Även Sala-Heby energi ger 1 kr/kWh.

Det finns även några elhandelsbolag som redan idag tillämpar nettodebitering, som t ex Umeå energi:

[länk]

Till detta tillkommer värdet av elcertifikat, ca 20 öre/kWh. Mer information finns här:
[länk]

Man får idag alltså bra betalt för solel, och allt talar för att det kommer förbli så.

Här finns information om alliansregeringens planerade skatterabatt för solceller:
[länk]
[länk]

Det är alltså vad alliansregeringen planerar, och skatterabatten är nästan lika bra som nettodebitering.

Om de rödgröna vinner valet kommer gissningsvis riktig nettodebitering införs.
Och med nettodebitering blir den producerade elen lika mycket värd som det rörliga priset på den el man köper, ca 1.2kr/kWh.

Solceller på taket är riktigt snyggt, och mycket estetiskt tilltalande.
Nej, Skatterabatten är inte nästan lika bra som månadsvis nettodebitering. Den slutsatsen baseras på de felaktiga beräkningarna som ligger till grund för jämförelsen mellan skatteavdraget och månadsvis nettodebitering i nettodebiteringsutredningen.

HansR skrev:
Nej, Skatterabatten är inte nästan lika bra som månadsvis nettodebitering. Den slutsatsen baseras på de felaktiga beräkningarna som ligger till grund för jämförelsen mellan skatteavdraget och månadsvis nettodebitering i nettodebiteringsutredningen.
Ja, skatterabatten är sämre än nettodebitering, så mycket är klart, men det är ändå i samma storlekordning.

Här är ett exempel där utfallet med skatterabatten skulle bli 23% sämre än nettodebitering:
http://solkalkyl.blogspot.se/2013/10/regeringens-fars-kring-nettodebitering.html

HansR skrev:
Dina beräkningar är för enkla. Du tar inte med utbyte av växelriktare och ränta bland annat. Räkna istället på produktionskostnaden (LCOE)
Man kan ta med många extra parametrar i modellen, men den allra viktigaste som är utelämnad är det framtida elpriset.

Allt talat för att elpriset kommer öka i framtiden, och göra solel-investeringen än mer lönsam.

Sedan avregleringen 2001 har elpriset stigit med i snitt 7% per år.
Och det forsätter att öka.

Om kärnkraft och fossila bränslen fortsätter avvecklas och ersätts med förnyelsebar energi så kommer det orsaka större svängningar i priset. Redan nu svänger det ju enormt i tex Danmark och Tyskland och det blir lite allt som oftast problem med överproduktion och negativa spotpriser.
Med den situationen tycker jag det är vanskligt att räkna med bra lönsamhet på egenproducerad el från sol eller vind. Om nån smart (dvs ekonomiskt hållbar) lösning på att lagra energin dyker upp så kommer situationen däremot att bli mycket bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.