Innan man pratar om "besvärliga markägare" så bör man väl också ta reda på varför de inte "släpper till"..

Om någon vill gräva igenom hela min fastighet av "egna ekonomiska/lättare skäl", istället för att gräva runt och hålla sig på utkanten där de inte gör nån "skada" - då skulle fasiken jag också trilskas!

Däremot är det ju surt för dem som blir drabbade i övrigt.. men då kanske man ska fråga sig om man är beredd att betala mer för fibern?

..att alla grannarna delar på den extra kostnaden för en grävning som gör att de trilskandes grannarna blir nöjda (dvs inte ersättningen för deras mark, den är lika.. men för att tex gräva en längre sträcka för att de ska slippa grävningen tvärsöver tomten och istället gå längs vägkanten).

:thinking:

Snigla Snigla skrev:
Innan man pratar om "besvärliga markägare" så bör man väl också ta reda på varför de inte "släpper till"..

Om någon vill gräva igenom hela min fastighet av "egna ekonomiska/lättare skäl", istället för att gräva runt och hålla sig på utkanten där de inte gör nån "skada" - då skulle fasiken jag också trilskas!
Om det är brukad mark så gör det varken till eller från om man drar den tvärs över åkern eller i kanten av åkern, den hamnar på samma djup långt under plogsulan ändå. Ska den så långt utanför på kanten att man inte brukar marken där är marken oftare stenig eller full med träd i dessa delar. Där vill man helst inte förlägga fibern. Det som kan ställa till är förekomsten av dränering men om markägaren vet var dräneringen är förlagd ska det inte vara något problem.
Är man bara tydlig med vad man har för planer och användning av marken så är det inget problem med att lägga fibern så den inte stör. Det handlar bara om att kommunicera om det.

Tyvärr är min erfarenhet av trilskande markägare att de tror att de kan pressa upp ersättningen med sitt trilskande.

Snigla Snigla skrev:
Absolut är det så.
Jag misstänker att IP Onlys förhandlare helt enkelt saknar erfarenhet och kompetens när det gäller denna typ av förhandlingar. Knackar du på hos en bonde och i princip meddelar att du tänker gräva ner en ledning över dennes mark så kan du nog räkna med problem. Här måste man nog gå väldigt varsamt fram, känna av läget och verkligen låta markägaren känna att det är denne som bestämer om, när och var det ska grävas. Har man gjort bort sig vid första mötet så går det nog knappast att rätta till igen förrän efter ett par generationer.

Jag har genom åren noterat att många av oss icke-jordbrukare har en tendens att förringa markens värde för ägaren. Marken är inte en handelsvara eller något som bara ligger där utan den betyder mycket mer än så. Marken är något som man kanske ärvt av sina förfäder för att förvalta åt kommande generationer. Marken ska kunna användas på för ägaren bästa sätt och ledningar här och där kan ställa till en hel del problem framöver.

T tompaah7503 skrev:
Tyvärr är min erfarenhet av trilskande markägare att de tror att de kan pressa upp ersättningen med sitt trilskande.
Det där är också en faktor som inte är helt försumbar i sammanhanget.

T tompaah7503 skrev:
Om det är brukad mark så gör det varken till eller från om man drar den tvärs över åkern eller i kanten av åkern, den hamnar på samma djup långt under plogsulan ändå. Ska den så långt utanför på kanten att man inte brukar marken där är marken oftare stenig eller full med träd i dessa delar. Där vill man helst inte förlägga fibern. Det som kan ställa till är förekomsten av dränering men om markägaren vet var dräneringen är förlagd ska det inte vara något problem.
Är man bara tydlig med vad man har för planer och användning av marken så är det inget problem med att lägga fibern så den inte stör. Det handlar bara om att kommunicera om det.

Det handlar inte alltid om åkern, de har ju sina hus/uthus och sin "privata tomt" i närheten också!

Ersättningarna (får ju betalt per meter har jag för mig) var redan klara för alla här (så de borde ha godkänt det redan då - det ekonomiska menar jag), men sedan kom de hit och skulle gå igenom hur de planerat att gräva.. och det var mindre populärt. Markägaren gav flera förslag till kompromiss, men ip-only var inte intresserade av att gå någon annan väg än den de ritat in och planerat.

jac jac skrev:
Absolut är det så.
Jag misstänker att IP Onlys förhandlare helt enkelt saknar erfarenhet och kompetens när det gäller denna typ av förhandlingar. Knackar du på hos en bonde och i princip meddelar att du tänker gräva ner en ledning över dennes mark så kan du nog räkna med problem. Här måste man nog gå väldigt varsamt fram, känna av läget och verkligen låta markägaren känna att det är denne som bestämer om, när och var det ska grävas. Har man gjort bort sig vid första mötet så går det nog knappast att rätta till igen förrän efter ett par generationer.

Jag har genom åren noterat att många av oss icke-jordbrukare har en tendens att förringa markens värde för ägaren. Marken är inte en handelsvara eller något som bara ligger där utan den betyder mycket mer än så. Marken är något som man kanske ärvt av sina förfäder för att förvalta åt kommande generationer. Marken ska kunna användas på för ägaren bästa sätt och ledningar här och där kan ställa till en hel del problem framöver.
Är det något jag lärt mig av bönderna (lika överallt tydligen..) så är det att efter 2-3 generationer har såret knappt slutat blöda..(så att säga) - i gamla gårdar som gått i släkten länge - där ligger fejderna kvar i många herrans år.. och de är inte bara långsinta, de glömmer aldrig!

Men de kan vara hur goa som helst när man känner dem.. och de gillar en ;)

Men du har rätt, det gäller att gå fram på ett smidigt sätt när man ska förhandla med dem.. och jag tror inte nödvändigtvis att IP-only har den kunskapen alltid (med tanke på hur deras kundsupport är)

• Gilla
jac
  • Laddar…
Stickan56
jac jac skrev:
Jag misstänker att IP Onlys förhandlare helt enkelt saknar erfarenhet och kompetens när det gäller denna typ av förhandlingar. Knackar du på hos en bonde och i princip meddelar att du tänker gräva ner en ledning över dennes mark så kan du nog räkna med problem.
Har du några belägg för det eller sitter du bara och fantiserar?

Stickan

Stickan56
Redigerat:
Stickan56 Stickan56 skrev:

Stickan
Enligt Plus pågående granskning av IP-only har inga andra aktörer sådana problem så ja det finns fog att ifrågasätta IP-onlys kompetens.

Redigerat:
Detta borde underlätta.
[länk]

Stickan
Mötet skedde enligt artikeln 2017 så det har uppenbarligen inte underlättat i någon större omfattning.

Stickan56
legion legion skrev:
Mötet skedde enligt artikeln 2017 så det har uppenbarligen inte underlättat i någon större omfattning.
Ja mötet var då men artikeln är från 2018-05-22 13:44

Stickan

• Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Jag vet inte om du refererar till mina fantasier om IP Onlys representanter eller fantasierna om "bönder". Mina fantasier har ivarjefall följande grund:

Att man måste gå varsamt fram baserar jag på viss egen erfarenhet av att försöka få till likartade avtal med markägare. Jag kan även, till viss del, sätta mig in i motpartens sätt att tänka och därigenom få en förståelse för vad som är viktigt för denne och vad man inte kan göra eller säga om man ska lyckas.

Att folk hos IP Only saknar denna förmåga baserar jag dels på att de uppenbarligen inte lyckats särskilt väl med detta och dels på de personer jag haft kontakt med. Dessa har genomgående varit unga och oerfarna "telefonförsäljar-typer" snarare än folk med erfarenhet och kunskap om den här typen av förhandlingar. De har alltså inte kunnat "ta" motparten på rätt sätt utan har bara klampat på i tron att alla ska jubla när de kommer och vill dra sina ledningar.

• Gilla
legion och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Har projektet inte påbörjats är det 6 månader som gäller iaf med avtal 2.5 från 2017, precis som jag skrev innan men ingen kommenterat.

Jag har ringt och kollat och jag är inte längre bunden till avtalet eftersom inget byggbeslut fattats inom 6 månader.
Just läst ditt inlägg ang avtal 2.5 och 3.a) - jag tycker att det är konstigt om de bara släpper dig med hänvisning till den punkten.
Det är väll bara för dem att hävda att utbyggnaden kommer att ske. Om de sedan inte hinner inom 24 månader så kan de ju inget göra... Jag ska försöka hävda samma punkt och se om jag kommer ur beställningen...

Angående att IP only inte får tillstånd att gräva. Hoss mig visade det sig va stopp i gatan när de skulle blåsa in min fiber i december. De sa att de behövde ansöka om schakt tillstånd för att gräva i kommunens väg. Julen kommer och jag tänker väll att det är svårt att fixa när det är fullt med snö så jag avvaktar och hoppas att de skall återkomma. I början på Mars ringer jag och frågar vad som händer och om de finns något plan för att åtgärda felet, de meddelar då att de har haft problem att få tillstånd från kommunen så de kan inget göra. Då jag är mån om att få det klart så kontaktar jag kommunen för att se vad problemet är. Vid denna kontakt kommer de fram att ingen ansökan om schaktning har inkommit och även att en sån ansökan skulle beviljas så fort den kom in.
Summa summarum har de ljugit mig rätt upp i ansiktet, personalen på kundtjänst hävdar att de bara vidarebefordrar information (vilket är säkert är sant) och lovar att de skall återkomma (vilket de så klart inte gör).

Än sak att de har tagit på sig för mycket och inte mäktar med när något går fel (som i mitt fall) men att de börjar ljuga för att skjuta över ansvaret på någon annan då har man passerat gränsen för att vara ett missköt bolag och gått över till vara ett bluffbolag.

• Arg
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.