H Harald Blåtumme skrev:
Perfekt, går inte att se var sprickan fanns! Hoppas det håller över tid bara.
Hej igen,

Idag tog jag en annan bild på en vägg som jag har lagat för några dagar sen som liknar trådskaparens bilder. Notera att jag har betalat proffsfirma för en grundlig undersökning av marken, sättningar, lutningar etc. Allt såg bra ut och sprickorna har tydligen uppkommit efter den "normala" sättningar som alla hus får efter bygget. Det är bra att vara säker först innan man börjar laga.

När det gäller hur länge det håller så är jag rätt säker på att det kommer hålla längre än den befintliga fogen. Denna fog är elastisk och härdar väldigt bra.

På bilden har jag bara lagat den nedre delen av fogen för att ni ser skillnad på före och efter. Innan jag började laga så gick sprickorna längs hela väggen.

• Vit tegelvägg, rektangulära tegelstenar, förband, vertikal orientering, liten skada, mönster, arkitektur, bakgrundstextur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Casilu och 1 till
  • Laddar…
sweet_home sweet_home skrev:
Hej,

Jag har ett mexitegelhus från 1971.
Efter en hel del forskning bestämde jag mig för att hitta en egen lösning. Det bästa som fungerade för mig är följande:

1. För att reparera fogarna, tog jag fogsand eller sandlådesand. hällde i en mängd sand i en fryspåse och tillsatte önskad färg (någon kulör som liknar fogen). Häll ut sandmassan på en plåt och låt torka.
När sanden e helt torrt hamrar man lite lätt på de så att ta bort klumparna.

2. Nästa steg är att fylla sprickan med önskad fogmassa. Jag använder Casco mutiseal byggfog. Jag lägger en rand fogmassa, sedan petar jag in den färgade sanden med fingertopparna över fogmassan och trycker in i sprickan tills jag är nöjd. Sedan torkar jag och gnuggar bort överbliven massa på fog och tegel med en vit duk/trasa. Man behöver inte vara försiktig med trasan eftersom massan är redan inne i sprickan och torkas inte bort.

3. Sprickor på mexitegel fixar jag på samma sätt. Skillnaden är att förutom färgad sand, använder jag även strukturmedel från beckers. Gnuggar in strukturmedel över fogad spricka. (Strukturmedel från beckers är väldigt likt mexitegel i färgen och passar perfekt som komplettering till sanden).

Bifogar en före och efter exempelbild på lagningen på en spricka på tegeln.
Ursäktar min okunskap, någon kulör, vilken/vilket märke exempelvis? Jag har nämligen också lite som skulle behöva korrigeras.

• Gilla
Casilu
  • Laddar…
T twp skrev:
Hej,

Har ett hus (byggt 1958, 1,5 plan med källare) med mexitegel fasad och på ena gaveln är det en ordentlig spricka som jag tänker att jag borde laga på något vis. Både för att skydda mot fukt, kyla men även för utseende.

Enligt besikningsprotokollet ser sprickorna ut att ha varit där länge och inte flyttat sig på senare tid. Antagligen ren gissning för hur ska de kunna veta det men något sådan står det iaf.

Nu är frågan om jag ska fixa det och isf. hur eller om jag bara ska låta det vara? Har hört vissa påstå att om man lagar sådana sprickor uppstår det bara nya på annan plats och att man bara ska låta det vara. Tycker personligen det låter konstigt och känns märkligt att bara låta det vara öppet rätt in.

Tänkte egentligen göra det väldigt enkelt för mig och köpa Cement Express på Byggmax, ta bort eventuella lösa bitar och sedan bara fylla igen sprickorna med cement.

Den lösningen borde väl "duga" och vara bättre än att bara låta det vara helt öppet. Eller vad säger/tycker ni? Har ingen större lust att fräsa bort allt mellan tegelstenarna och fylla på överallt. Vill gärna göra det själv och inte för omständigt för då är risken att det aldrig blir gjort.
Intresserad hur det har gått med detta då vi just köpt ett hus med liknande problem 😊

S SimonThy skrev:
Intresserad hur det har gått med detta då vi just köpt ett hus med liknande problem 😊
Hej,

Tyvärr inte orkat ta tag i det. Stort jobb som känns svårt att ta tag i.

T
Jag körde vanligt mjukfog.
Sprickorna är så tunna att du inte ser om det blir nyansskillnad.

Man behöver inte alltid göra det så svårt för sig.
Det sitter så länge det sitter viktigast är att hålla fukt ute i vinter så det inte frost spränger o drar in kall luft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.