Nikki! Hur långa är sprickorna och var sitter dom på huset? Bara ytterhörn el i skarvar ?
 
Orqvist8 skrev:
Om jag ska ta till mig nån som helst kritik från er så berätta gärna vad eran erfarenhet med såna produkter etc är tack?? En temporär lösning är däremot att försöka fylla sprickorna med färg! Men vad vet jag som har jobbat med färg och fog i över 15 år !!!
Tror du på allvar att en latexfog kommer hålla bättre än äkta puts som lagning? Visa mig då gärna exempel på 25-30 år gammal latexfog som använts på putsad fasad som fortfarande är fräsh. Det är nämligen tekniska livslängden på putsen. Visst funkar det med latexfog i det korta tidsperspektivet men det är en fusklösning som max håller 5 år och som många vanliga putsfärger inte fäster på.

Om man skall foga utomhus på puts/betong så är det främst SMP/MS-polymer fogar som gäller och då med primer och bottingslist (fog skall aldrig bottna utan endast fastna på två sidor). Latex- och akrylfog är främst inomhusprodukter som i undantagsfall kan användas utomhus.
 
Vi båda kom överens om att det inte gick att laga så små springor med puts eller hur? Jag gav en lösning som är fullt godkänd och håller i många år till skillnad från att Petain lite färg som definitivt kommer att spricka inom en väldigt snar framtid, angående "hålet" så tror inte jag att jag har skrivit någonstans att din idé var dålig el att fog är ett bättre alternativ! Och jo det finns fog/lim som är anpassat för utomhusbruk! Istället för att ifrågasätta allt så ta reda på fakta!!
 
Orqvist8 skrev:
Vi båda kom överens om att det inte gick att laga så små springor med puts eller hur? Jag gav en lösning som är fullt godkänd och håller i många år till skillnad från att Petain lite färg som definitivt kommer att spricka inom en väldigt snar framtid, angående "hålet" så tror inte jag att jag har skrivit någonstans att din idé var dålig el att fog är ett bättre alternativ! Och jo det finns fog/lim som är anpassat för utomhusbruk! Istället för att ifrågasätta allt så ta reda på fakta!!
Ditt första in lägg i tråden "Funkar att fylla igen med latex fog! Blir snyggt och billigt" tolkade i alla fall jag som att du menade gällde hålet.

Hur många år skulle du uppskatta att latexfogen kommer hålla om man smetar in den i sprickan? För att vara en fullgod lösning måste den hålla tills nästa ommålning vilket är minst 15 år. Personligen har jag väldigt svårt att se att en latexfog håller 15 år utomhus på puts.

Därför ber jag dig igen att ge namn eller länka till dessa produkter du pratar om, jag försöker bara ta redan på fakta.
 
Finns säkert olika sätt att lösa olika problem på. Tror vi kör på första förslaget.

de där tunna fina ytliga sprickorna finns på olika ställen en finns under ett fönster en vid ett hörn på huset och en mitt på, sen har jag nog inte sett fler.... Jag skulle tro att de alltid funnits de är inget man ser om man står en lite bit från huset....typ 1-2 meter... Så troligt är att putsen torkat för fort när huset byggdes.

En fråga om färgvalet då? Ska man fortsätta med silikatfärg eller är silikonfärg bättre? Måste åka och köpa färgen idag eller imorgon.... Någon som vet vilket märke som är bäst? Och om det finns något medlemskort som kanske ger rabatt hos någon färghandlare?
 
Om det är målat med silikatfärg finns ingen anledning att experimentera med något annat på fasaden. Riktig Silikat färg har ju en lång livslängd och har en förmåga att hålla sig fri från alger och annat samtidigt som den i princip förenar sig med putsen och den tidigare silikatfärgen, det tidigare mineraliska underlaget.
Det var därför jag föreslog att man strök uttunnad färg (silikatfärg) i ett par svängar vid sprickorna först innan man kör väggarna. Jag gjorde det på ett par små sprickor för tre år sedan och de syns inte idag. Dom finns nog där om man tittar med lupp.

Se bara till att få en riktig silikat färg utan inblandning av organiskt material för det finns sådan också i billigare varianter, dvs man har kört i lite "plastfärg" för att kunna ha färgen lagrad länge färdigblandad. Max 5% organiskt material får finnas i annars är det inte godkänt som silikatfärg egentligen, men det säljs ändå ibland som sådan.

Själv använde jag Alcros färg sist, men den bästa på marknaden är nog trots allt Keim.s silikat.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Hur är Beckers/Nordsjös färger då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.