728 läst · 23 svar
728 läst
23 svar
Vad göra låshus/slutbleck Yale Linus?
Absolut. Hos oss tycker jag det var värst när man endast låste upp med nyckel, och inte låste igen på samma sätt.O skrev:
A LåsÅSånt skrev:Om du vill slippa att lyfta trycket/handtaget innan låsning måste dessvärre hela flerpunktslåsningen tas bort vilket försämrar dörrens säkerhet ett aning.
Antar att du har hakregel? Bild hade underlättat.
I vissa fall går det att montera en vanlig låskista istället på samma vis som man gör i de flesta dörrar utan spanjolett, men hur det ser ut i just hos dig är jag lite osäker på eftersom jag själv aldrig demonterat låset i just en sådan Daloc-dörr. Finns det bara gods bakom så man kan fästa låskistan med de två genomgående skruvarna i stolpen bör det helt klart vara lösbart i alla fall.
Valet av modell beror på låset i dörren idag. Är det hakregellås som jag misstänker bör även din lösning vara 310.
Notera att jag inte är 100% säker på att det är lätt åtgärdat i just din dörr.
Jag läste att låset jag har på min dörr nu är Assa 510 multi-point. Kan det ändras till Assa 310? Eller kanske ett sådant lås blir bra?A LåsÅSånt skrev:Om du vill slippa att lyfta trycket/handtaget innan låsning måste dessvärre hela flerpunktslåsningen tas bort vilket försämrar dörrens säkerhet ett aning.
Antar att du har hakregel? Bild hade underlättat.
I vissa fall går det att montera en vanlig låskista istället på samma vis som man gör i de flesta dörrar utan spanjolett, men hur det ser ut i just hos dig är jag lite osäker på eftersom jag själv aldrig demonterat låset i just en sådan Daloc-dörr. Finns det bara gods bakom så man kan fästa låskistan med de två genomgående skruvarna i stolpen bör det helt klart vara lösbart i alla fall.
Valet av modell beror på låset i dörren idag. Är det hakregellås som jag misstänker bör även din lösning vara 310.
Notera att jag inte är 100% säker på att det är lätt åtgärdat i just din dörr.
Det finns även 310 MPL men även den lider av lyfta på handtaget sjukan.
510 MPL har 22mm bred stolpe/skena vilket gör att man kan kapa stolpen och göra om så att en vanligt låshus passar.
Det blir då knepigt att återställa men man kan köpa ett nytt 510 MPL om så krävs.
Dörrens klassade inbrottsskydd påverkas men du kanske inte har några krav på certifierad låsning.
510 MPL har 22mm bred stolpe/skena vilket gör att man kan kapa stolpen och göra om så att en vanligt låshus passar.
Det blir då knepigt att återställa men man kan köpa ett nytt 510 MPL om så krävs.
Dörrens klassade inbrottsskydd påverkas men du kanske inte har några krav på certifierad låsning.
Vad kan du göra för att bli av med handviftande?1 123abc skrev:Det finns även 310 MPL men även den lider av lyfta på handtaget sjukan.
Man kapar stolpen/skenan i dörren och ersätter befintligt låshus med ett vanligt 310 låshus sedan fixeras den gamla flerpunktlåsningen som finns kvar.
Hur man fäster låshuset beror på befintlig konstruktion, antingen med fästläppar, svetsa eller om det går att fästa direkt i dörren osv, exakt hur man gör brukar jag besluta på plats.
Hur man fäster låshuset beror på befintlig konstruktion, antingen med fästläppar, svetsa eller om det går att fästa direkt i dörren osv, exakt hur man gör brukar jag besluta på plats.
Tack för svaret! Jag vill bekräfta igen. Om jag installerar Assa 310, behöver jag inte längre lyfta handtaget för att hålla bulten stängd?1 123abc skrev:Man kapar stolpen/skenan i dörren och ersätter befintligt låshus med ett vanligt 310 låshus sedan fixeras den gamla flerpunktlåsningen som finns kvar.
Produkter som diskuteras i tråden