Jag har en Swedoor Advance Line dörr. Har precis satt in en Yale Linus. Enheten funkar perfekt men det enda jag stör mig på är att jag behöver höja handtaget för att låsa. Då försvinner lite funktionen med att låsa dörren från distans.

Jag vill därför byta låshus till ett där jag låser direkt utan att att lyfta handtaget. Det jag tänkt byta till är ett Assa 410. Funkar detta med blecket som sitter i karmen eller behöver jag byta där också? I karmen sitter ett Jeldwen 1407a.

A
Det är svårt att avgöra när du inte skriver vilken låskista du har idag.

Etersom du skriver att du måste lyfta på trycket/handtaget misstänker jag att du har antingen Assa 510 eller Assa 2500 och isf kommer det att passa i befintligt slutbleck.

Det finns förvisso andra modeller med säkerhetsspanjolett där man också måste lyfta trycke/handtag.

Slutblecket du nämner är i alla fall avsett för låskistor med modern kolvplacering. Ett tecken på att det kommer gå förutsatt att dörrtillverkaren monterat lås och slutbleck avsedda för varandra.

Har även ett svagt minne av att Yale Linus inte gillar låskistor med 360-graders nyckelvridning som 410:an har eftersom den då inte kan veta ifall man använt nyckel från utsidan. Tror det i manualen står att man i sådana fall endast "bör använda nyckel vid nödsituation" eller liknande.

Ett alternativ till Assa 410 skulle kunna vara Assa 310 eftersom den är exakt samma kista fast med (ca) 90 graders nyckelvridning.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Hej! Du verkar ha koll ju…

Jag vet inte riktigt vad jag har för låshus just nu men kan givetvis kolla upp. Det där du beskriver kring låsningen utifrån har jag problem med nu också. Låser jag upp dörren med nyckel utifrån så fattar inte appen att jag låst upp. Jag har blivit rekommenderad låshus 310 också. Är det det jag ska satsa på då alltså?

Jag vill ju inte köpa 410 och så har jag ändå problemet med nyckeln utifrån med appen :)

A
Se om du hittar någon märkning på din låskista eller släng upp en bild.

Jag tror att en 310 kommer passa bäst hos dig till ditt Yale Linus men kan inte vara säker innan jag fått saknad information om befintlig kista 🙂

Jeldwen Keep 1407a är ett connect slutbleck och är det ASSA låshus 310 du bör ha.
Det undantag som finns vore om du har ett flerpunktslås (MPL) i dörren men kan inte minnas att jag sett en Swedoor Advance Line med flerpunktslås men tror det finns RC3 säkerhetsklassning som tillval.

Skrev en enkel förklaring till varför problem med låsstatus kan uppstå med låshus som 410 i en annan tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/aqara-u200-pa-assa-2000.524443/post-5857208

Redigerat:
  • Gilla
Ran9
  • Laddar…
LåsÅSånt skrev:
Se om du hittar någon märkning på din låskista eller släng upp en bild.

Jag tror att en 310 kommer passa bäst hos dig till ditt Yale Linus men kan inte vara säker innan jag fått saknad information om befintlig kista 🙂
Hej! Jag hittade nu att det var 310 jag skulle ha. Jäkla tur jag frågade här på forumet och att du svarade. Annars hade jag nog köpt 410. Hade helt missat det där med 360 graders låsning. Tack så fan för din hjälp! Nu är 310 på väg hem hit :)

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
A
Snyggt!

Hej!
Jag har ett liknande problem. Jag vill installera Yale Linus men jag har en Dorman d43-dörr med flerpunktslås. Är det möjligt att byta eller ta bort det här låset?

LåsÅSånt skrev:
Har även ett svagt minne av att Yale Linus inte gillar låskistor med 360-graders nyckelvridning
Yale Linus har inga som helst problem med det. Linus klarar betydligt mer än 360graders vridning.

A
Jag skrev att Linus inte gillar det samt varför, inte att det inte går.

Anikam Anikam skrev:
Hej!
Jag har ett liknande problem. Jag vill installera Yale Linus men jag har en Dorman d43-dörr med flerpunktslås. Är det möjligt att byta eller ta bort det här låset?
Har du Yale Doorman redan eller är det någon form av autocorrect för Daloc?
Jag tror dessvärre inte det går att lösa utan att ta bort spanjoletten om ditt problem är att du också vill slippa lyfta på trycket/handtaget innan låsning.

Bilder?

LåsÅSånt skrev:
Har du Yale Doorman redan eller är det någon form av autocorrect för Daloc?
Jag tror dessvärre inte det går att lösa utan att ta bort spanjoletten om ditt problem är att du också vill slippa lyfta på trycket/handtaget innan låsning.

Bilder?
Faktiskt!
Jag skrev det fel. Jag har en Daloc-dörr. Och det är det jag vill bli av med att lyfta dörrhandtaget. Vad kan eventuellt ersätta detta flerpunktslås?

A
Anikam Anikam skrev:
Faktiskt!
Jag skrev det fel. Jag har en Daloc-dörr. Och det är det jag vill bli av med att lyfta dörrhandtaget. Vad kan eventuellt ersätta detta flerpunktslås?
Om du vill slippa att lyfta trycket/handtaget innan låsning måste dessvärre hela flerpunktslåsningen tas bort vilket försämrar dörrens säkerhet ett aning.

Antar att du har hakregel? Bild hade underlättat.

I vissa fall går det att montera en vanlig låskista istället på samma vis som man gör i de flesta dörrar utan spanjolett, men hur det ser ut i just hos dig är jag lite osäker på eftersom jag själv aldrig demonterat låset i just en sådan Daloc-dörr. Finns det bara gods bakom så man kan fästa låskistan med de två genomgående skruvarna i stolpen bör det helt klart vara lösbart i alla fall.

Valet av modell beror på låset i dörren idag. Är det hakregellås som jag misstänker bör även din lösning vara 310.
Notera att jag inte är 100% säker på att det är lätt åtgärdat i just din dörr.

R Ran9 skrev:
Hade helt missat det där med 360 graders låsning.
Linus fungerar utmärkt med mer än 360 graders låsning. Det är inget problem att använda nyckel utifrån.

J
O O skrev:
Linus fungerar utmärkt med mer än 360 graders låsning. Det är inget problem att använda nyckel utifrån.
Njae, jag har det själv. Absolut fungerar det, MEN (uttala det gärna som Tony Irving), använder man nyckel händer det att låset tappar kalibreringen, och tror att det tex är låst när det är olåst, eller tvärtom. Eventuellt att det fungerar bättre efter senaste fw.

Jag använder det oxo på lås med flera varvs låsning. Sedan flera år. Flera lås. Nyckel används frekvent. Det har inte tappat kalibreringen. Fn FW 3.2.2 Det har alltid funkat med nyckel.

Just att det funkar med nyckel samtidigt som med app är ju lite av grejen med Linus...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.