20 555 läst · 20 svar
21k läst
20 svar
Vad göra av jordkabel?
säger igen dra en skruv med bricka vi sidan koppla ihop. inga problem. ska man gå vidare så är skyddsjord ett fenomen som uppstår med jordströmmar. i sverige har vi TN-cs. jordsäkra är för att inte få störningar av emc. mellan spänning och dragningskraft. kallas vad jag kommer ihåg elektromangnetisk kompatillighet. va tvungen att titta i jobbets manualer glömt ordet. skyddsjord är till för helt enkelt att inte något ska bli påverkat av yttre spänning i planetens innbyggda jordströmmar.
Nej nej ...bigbula skrev:säger igen dra en skruv med bricka vi sidan koppla ihop. inga problem. ska man gå vidare så är skyddsjord ett fenomen som uppstår med jordströmmar. i sverige har vi TN-cs. jordsäkra är för att inte få störningar av emc. mellan spänning och dragningskraft. kallas vad jag kommer ihåg elektromangnetisk kompatillighet. va tvungen att titta i jobbets manualer glömt ordet. skyddsjord är till för helt enkelt att inte något ska bli påverkat av yttre spänning i planetens innbyggda jordströmmar.
Jag vill bara lite försiktigt påpeka att bigbula fortfarande svamlar. Så andra läsare kan hoppa över inlägg från bigbula i denna tråd.
I övrigt håller jag med "de flesta" som tycker att du ska dra i skyddsjordsledaren på mittenskruven.
Jag misstänker också att den är kopplad till armaturens chassi via en liten metalltunga.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 549 inlägg
Kanske dags att Krokofanten återkommer med mer detaljer då det inte är solklart. Om det finns en metalltunga så borde sockerbiten vara fäst mot underlagt, nu ser den ut att hänga löst i denna ev metalltunga. Dessutom ska det finnas en märkning som anger var skyddsjorden ska kopplas in.
Norge har för övrigt helisolerat (och har varit rätt ensamma om det i europa i många år) men går över till jordade system. Sen använder ju Norge ett 2-fas system på 2x115V = 230V mellan fas-fas så blanda helst inte in Norge med Sverige.bigbula skrev: