Det sitter två säkerhetsventiler på mina föräldrars luft-vatten pump. En Mitsubishi (kommer inte ihåg modell) installerad 2019.
Den ena är på värmesidan 1,5bar men det sitter även en på tappvarmvattnet 10bar. Denna har nu börjat småläcka i spillröret till avloppet (ibland). Jag bytte ut den mot en ny, som beter sig precis lika dant! 😱 Vet inte vad kommunen levererar för tryck men det har alltid varit ordentligt tryck i kranarna om man säger så. Har inget liknande hemma (säkerhetsventil på tappvattnet) har inte sett det på någon annan installation och förstår inte riktigt syftet. Jag tog helt sonika bort den och pluggade. Eftersom jag vet att trycket är högt misstänker jag nu att det ligger på gränsen och spelar, men ändå märkligt att det har hållit sig ett par år mellan installationen och nu.
Ni som jobbar och kan detta får gärna komma med både ris och ros😊
Det är iaf hål i huvudet att okontrollerat och intermittent spola ut varmvatten i avloppet och den dumheten har jag nu fått stopp på.
Den ena är på värmesidan 1,5bar men det sitter även en på tappvarmvattnet 10bar. Denna har nu börjat småläcka i spillröret till avloppet (ibland). Jag bytte ut den mot en ny, som beter sig precis lika dant! 😱 Vet inte vad kommunen levererar för tryck men det har alltid varit ordentligt tryck i kranarna om man säger så. Har inget liknande hemma (säkerhetsventil på tappvattnet) har inte sett det på någon annan installation och förstår inte riktigt syftet. Jag tog helt sonika bort den och pluggade. Eftersom jag vet att trycket är högt misstänker jag nu att det ligger på gränsen och spelar, men ändå märkligt att det har hållit sig ett par år mellan installationen och nu.
Det är iaf hål i huvudet att okontrollerat och intermittent spola ut varmvatten i avloppet och den dumheten har jag nu fått stopp på.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är normalt. Det sitter troligtvis (eller bör iaf) en backventil på kallvattenmatningen på beredaren. När kallt vatten fylls på i varmvattenberedaren och värms upp, expanderar det och måste ta vägen nånstans. Säkerhetsventilen ser till att trycket inte överstiger vad rör och beredare klarar av.
Detta fenomen ökar ju mer varmvatten du har förbrukat (dvs, hur mycket kallt vatten som strömmat in) samt när temperaturen på kallvattnet är lägre. Spillröret skall gå ut till någon form av avloppsbrunn av denna anledning.
Förbrukar man lite varmvatten samtidigt som det värms upp så uppstår inte detta, eller om det varit nån kran som tidigare läckt lite osv. Vilket kan förklara varför detta har börjat nu.
Att plugga den rekommenderar jag inte, då risken är att övertrycket istället gör att det spränger läck nån annanstans i huset.
Detta fenomen ökar ju mer varmvatten du har förbrukat (dvs, hur mycket kallt vatten som strömmat in) samt när temperaturen på kallvattnet är lägre. Spillröret skall gå ut till någon form av avloppsbrunn av denna anledning.
Förbrukar man lite varmvatten samtidigt som det värms upp så uppstår inte detta, eller om det varit nån kran som tidigare läckt lite osv. Vilket kan förklara varför detta har börjat nu.
Att plugga den rekommenderar jag inte, då risken är att övertrycket istället gör att det spränger läck nån annanstans i huset.
På inkommande kallvatten till VVBn så ska det sitta en backventil som förhindrar att (ej livsmedelsklassat) varmvatten kommer in i (livsmedelsklassade) kallvattensystemet.
När kallt vatten värms så utvidgas vattnet, men eftersom det är sluten volym i tappvarmvattensystemet så ökar trycket istället.
Bara för att inte tappvarmvattensystemet ska gå sönder av för högt tryck så måste det finnas en säkerhetsventil på tappvarmvattensystemet.
Oftast (typ alltid) så sitter säkerhetsventilen på inkommande kallvatten till VVBn, alltså mellan backventilen och VVBn.
När kallt vatten värms så utvidgas vattnet, men eftersom det är sluten volym i tappvarmvattensystemet så ökar trycket istället.
Bara för att inte tappvarmvattensystemet ska gå sönder av för högt tryck så måste det finnas en säkerhetsventil på tappvarmvattensystemet.
Oftast (typ alltid) så sitter säkerhetsventilen på inkommande kallvatten till VVBn, alltså mellan backventilen och VVBn.
Nej, det beror på för hög fart i rören som jag förstått det. Större rördimension kan hjälpa, men det finns också "dämpare" som kan monteras för att motverka det, se tex https://www.fmmattsson.com/sv/koppl...tiler/ovriga-kopplingar-och-ventiler/29991000 . Produkttexten styrker också detta: "För klenrörsdimensionerade anläggningar"H Hybro skrev:
Denna monteras med en t-koppling nära kranen. Men normalt sett sätter man bara såna vid magnetstyrda ventiler (tex diskmaskin, tvättmaskin) då dessa inte mjukstänger. Moderna kranar har mjukstängning så det är sällan ett problem.
Att plugga en säkerhetsventil är riktigt dumt och gränsfall farligt... dessutom klart mot dom bygglagar och regler som finns.
Har du ingen säkerhetsventil hemma så borde du undersöka det med då allt som värmer upp vatten måste ha en säkerhetsventil!! Du säger du aldrig sett en med och jag säger att jag aldrig sett en utan.....
Grundsyftet är att skydda systemet från det övertryck som naturligt blir vid värmning men också skydda från allvarliga konsekvenser om något blir fel i uppvärmningen.
Har du ingen säkerhetsventil hemma så borde du undersöka det med då allt som värmer upp vatten måste ha en säkerhetsventil!! Du säger du aldrig sett en med och jag säger att jag aldrig sett en utan.....
Grundsyftet är att skydda systemet från det övertryck som naturligt blir vid värmning men också skydda från allvarliga konsekvenser om något blir fel i uppvärmningen.
Redigerat:
Gäller det en specifik kran eller gäller det alla kranar?H Hybro skrev:
Tryckstötar kan det bli när en ventil stänger snabbt.
Slår det oberoende om pumpen går eller inte?H Hybro skrev:
HejI ibkcad skrev:Det sitter två säkerhetsventiler på mina föräldrars luft-vatten pump. En Mitsubishi (kommer inte ihåg modell) installerad 2019.
Det är iaf hål i huvudet att okontrollerat och intermittent spola ut varmvatten i avloppet och den dumheten har jag nu fått stopp på.[bild][bild]
På tal om hål i huvudet.. så är det just det att plugga en säkerhetsventil..(ta inte illa upp!)
Säkerhetsventilen släpper bara ut lite vatten när trycket blir för högt i varmvattenberedaren.
Återmontera säkerhetsventilen bums och läs på!
Om termostaten och överhettningsskyddet går sönder så kan vvb sprängas och det blir en ångexplosion.
Det finns till och med ett avsnitt med Mythbusters där dom visar det.
Ta detta på allvar!!
/ Björkskär
En liter instängt vatten över hundra grader förångas till 1kbm när trycket släpper och motsvarar explosiv kraft av två kg dynamit om jag kommer ihåg rätt. Jobbigt om termostaten hänger sig....
Klicka här för att svara