Vem är så dum att han fortsätter att hålla full gas fastän maskinen är fast?

En sån där borr har jag, och den ska man INTE använda med en batterimaskin!! Jävulskt att köra med i den borren, fast det kräver ju sin maskin!

Jag borrade 45mm hål i limträbalkar och kunde i princip hålla armen rakt ut åt sidan och borra utan att trycka nåt på maskinen.

Ingen är så dum hoppas jag men många bäckar små :) Nu har väl dock alla märken elektroniken som Milwaukee har som stänger av maskinen i de lägena

Jaha så hålsågen är bra alltså?

Den första videon är ju till för att visa fördelen med hålsågar med hm-tänder. Skulle gärna ha en uppsättning sådana, kostar lite bara....

Den andra filmen visar ju tydligt att Milwaukee är jättebra grejer för dom som inte har den blekaste aning om hur grejerna funkar och ska användas, och inte.... ;) Men dom har roliga reklamfilmer, milwaukee, eller hade i alla fall. Kommer särskilt ihåg den med deras hjulmutterknackare :)

Själv gör jag oftast hål med "vanliga" hålsågar i bimetall, som man gängar på ett centrumborr. En av fördelarna med dom är att man kan göra ett stort hål större genom att gänga på först den stora sågen och sedan en som passar i befintligt hål, då styr den befintliga storleken.

Är det bara jag som reagerar på att det körs hårdare med den första än den andra hålsågen och det inte blir så värst trovärdigt? Med "hårt" menar jag att med den svarta hålsågen så trycks sågen snabbare mot träet än med den röda...

Appropå rykande maskiner så rök det rätt bra om kolen när jag försökte borra med borr på ca 20mm genom en yttervägg i stugan och hade nån billig nätdriven borrmaskin. Däremot gick det utan större problem att ta skiten med borrsväng.

P.S. var glada för att jag inte är i stugan - ni skulle gråta om ni såg vilka borrmaskiner jag har där. En av de bättre är en antik handborrmaskin med två utväxlingar och stöd att hålla mot t.ex. magen ;)

En på firman är inne på tredje Milwaukee'n nu på ett år. Nu sista gången direkt efter service togs det ett 18hål genom en 45as träregel och den började ryka lite så då skoja vi direkt om att den skulle börja brinna igen. Två 18mm hål till och maskinen tog eld, så mina erfarenheter av deras 18volts maskinen är inte så bra. En kollega har 14voltare som aldrig har strulat. :p

yxis skrev:
P.S. var glada för att jag inte är i stugan - ni skulle gråta om ni såg vilka borrmaskiner jag har där. En av de bättre är en antik handborrmaskin med två utväxlingar och stöd att hålla mot t.ex. magen ;)
Var rädd om den. De är väldigt bra.

En av fördelarna med dom är att man kan göra ett stort hål större genom att gänga på först den stora sågen och sedan en som passar i befintligt hål, då styr den befintliga storleken.
Var tvungen att läsa detta ett par gånger innan jag fattade, men det var ju fan ett klockrent tips, att jag inte själv tänkte på det när jag skulle såga för kopplingdsosa men missade att det satt en 74mm hålsåg på borret. Hade sparat mig det fula hålet jag gjorde med sticksågen.....

MMR skrev:
Var tvungen att läsa detta ett par gånger innan jag fattade, men det var ju fan ett klockrent tips, att jag inte själv tänkte på det när jag skulle såga för kopplingdsosa men missade att det satt en 74mm hålsåg på borret. Hade sparat mig det fula hålet jag gjorde med sticksågen.....
Ja, beskrivningen var kanske inte solklar, man skruvar alltså på två hålsågar samtidigt på centrumborret. Först den större hålsågen och sedan den som motsvarar befintlig hålstorlek. Busenkelt.

Ett alternativ om man vill göra ett stort hål större är att ta den nya, större hålsågen och såga ett hål i en träskiva, plywood t.ex. Sedan skruvar man fast träskivan, eller sätter den med tving, så att hålet i träskivan hamnar rakt över där man vill ha sitt hål, sen kör man på och låter hålet i träskivan styra. Detta funkar också finfint om man vill flytta ett hål lite i sidled t.ex. Den lilla bit som blir över kommer sedan att passa ganska bra som passbit, om det behövs en sådan ;)

Ja ibland är man alldeles för dålig på sådana bra tips och tricks. Det med att spänna fast en bit skiva under hålet har jag ju faktiskt tillämpat själv vid något tillfälle, sen i stridens hetta tänker man inte alltid till. Nåja det blev ju bra tillslut, det är väl bara det att man är perfektionist och ett "hålsågat" hål, hade varit snyggare än mitt sticksågs-sågade dito, men det lär ju inte synas under täcklocket ändå

MMR skrev:
det är väl bara det att man är perfektionist och ett "hålsågat" hål, hade varit snyggare än mitt sticksågs-sågade dito, men det lär ju inte synas under täcklocket ändå
Annars kan du ju alltid byta skivan... ;)

mmm och de gamla kan man sälja på blocket.....

MMR skrev:
mmm och de gamla kan man sälja på blocket.....
Precis, dom är ju klara med hål och allt ;)

thomasx skrev:
Ja, beskrivningen var kanske inte solklar, man skruvar alltså på två hålsågar samtidigt på centrumborret. Först den större hålsågen och sedan den som motsvarar befintlig hålstorlek. Busenkelt.
Vill man börja skruva på den lilla kan man ju alltid försöka :rolleyes:.

Ser att ingen nämnt redskapet jag själv nyss använde för en dosa. Brytbladskniv tog sig igenom gipsskivan :wow:. Har inga ambitioner att göra några större elinstallationer ;).

Mikael_L
Jag glömde nämna att jag har en doskniv att göra upp stutsarna i dosorna samt göra hål för kabel i diverse genomföringar.
doskniv%20eljo_Thumb.jpg

Min elektrikerkompis har tydligen under sina nästan 30 år i yrket aldrig använt en, han vet mycket väl om dosknivens existens, men har aldrig fallit för den tydligen.

Mikael_L skrev:
Jag glömde nämna att jag har en doskniv att göra upp stutsarna i dosorna samt göra hål för kabel i diverse genomföringar.
[bild]

Min elektrikerkompis har tydligen under sina nästan 30 år i yrket aldrig använt en, han vet mycket väl om dosknivens existens, men har aldrig fallit för den tydligen.
Jag har en sådan, men använder den aldrig. Har sällan dosor som jag behöver den till och har jag det så använder jag vanliga kniven.

Men kör man bara ED-WA dosor osv så är den säkert oslagbar.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.